تحلیل جالب نصیرزاده از اتفاقات این روزهای فیفا:

دعواها سر لحاف ملاست/می‌گویند روسیه تحریم است و نباید میزبان جام جهانی باشد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا استعفای بلاتر بحث اول این روزهای فوتبال دنیاست . بسیاری از کارشناسان فوتبال دنیا از تبعات این اتفاق سخن می گویند ، اینکه چه رویدادی سبب شده تا ناگهان او چنین تصمیمی بگیرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا استعفای بلاتر بحث اول این روزهای فوتبال دنیاست . بسیاری از کارشناسان فوتبال دنیا از تبعات این اتفاق سخن می گویند ، اینکه چه رویدادی سبب شده تا ناگهان او چنین تصمیمی بگیرد. در ایران هم خیلی از کارشناسان سعی دارند درباره تبعات این اتفاق برای فوتبال ما سخن بگویند. هوشنگ نصیرزاده یکی از این کارشناسان است که تحلیل جالبی از این استعفاء دارد. او در گفت و گو با خبرآنلاین در این باره سخن می گوید.
از استعفای بلاتر شروع کنیم؟
image634848844687887909در ماده ۳۰اساسنامه فیفا، ۸نایب رئیس پیش بینی شده که در ساختار فیفا وجود داشته باشند. با توجه به فشارهایی که در مقطع فعلی برای استعفای بلاتر وارد شده، او بعد از انتخاب خود به عنوان رئیس فیفا به طور زیرکانه ای اقدام به استعفا کرده و این را از طریق رسانه ها اعلام کرده. ماده ۳۰ و ۳۲ اساسنامه فیفا می گوید در صورتی که رئیس نتواند وظایف خود را انجام دهد -که این موضوع حتی شامل استعفا هم می باشد- قدیمی ترین نایب رئیس فیفا جای او را تا مجمع آینده که برای رئیس آینده رای گیری شود، می گیرد. اما بلاتر علی رغم دادن استعفا، هنوز بر سر کار خود در ساختمان فیفا حاضر می شود و به نظر می رسد که این استعفای او یک استعفا برای فرار از فشار و به صورت کاملا زیرکانه است. از طرف دیگر با توجه به اطلاعاتی که از شخصیت بلاتر وجود دارد، او فردی است که کمتر از تلفن استفاده می کند و کمتر نامه ای را امضا می کند و عدم استفاده از تلفن و وسایلی از این قبیل باعث شده است که مدارک کمتری از لحاظ سندی علیه او وجود داشته باشد، غیر از برخی از مدارک که بلازر امریکایی در اختیار مقامات اف بی آی قرار داده است.
در حقیقت متنی برای استعفای او وجود ندارد، چون اگر باشد باید در هیئت اجرایی بررسی شود. 
ایشان بلافاصله گفته من استعفا دادم و باید در کنگره مکزیک جانشین من مشخص شود. ولی ظاهرا سر کار خودش هم حاضر می شود و به نظر می رسد که آن حالتی که باید استعفا دهد و محل آنجا را ترک کند، وجود ندارد و ایشان همچنان بر سر کار خودش حاضر است.
کسانی مثل پلاتینی و بقیه منتقدان بلاتر این شرایط را پذیرفتند ؟ شاید اینکه برای کنار رفتنش فشار نمی آورند به این موضوع برمی گردد که الان فیفا نایب رئیس قدرتمندی هم ندارد. 
پیش بینی ماده ۳۰ و ۳۲ اساسنامه فیفا می گوید آن کسی که سرویس دهی بیشتری داشته و قدیمی تر است، می تواند جانشین باشد. خب الان حیاتو آنجا هست اما خود او هم درگیر همین بازپرسی هاست. بلاتر شاید بد باشد اما مدیریتش را همه این ها از معاونانش بیشتر قبول دارند.اما دو نکته خیلی مهم وجود دارد؛ در ساختار فیفا یا کلا در سوئیس دو طبقه وجود دارد، یکی آلمانی تبار و دیگری فرانسوی تبارها . تا حالا از زمانی که همین آقای بلاتر دبیرکل فیفا بود، ارتباط فیفا زمانی که آلمانی تبارها رئیس کمیته دپارتمان یا رئیس تشکیل دهنده هستند، با ما خوب است، ولی هر وقت فرانسوی تبارها آمدند، حتی به عنوان روابط عمومی یا حتی به عنوان یک داور قدیمی به اسم زندروفینن که دبیر کل بود، ارتباطش با ما خوب نبود.
یا مثلا جرومی شامپین؟
بله به نفع کشور ما نیست که یک فرانسوی تبار به عنوان رئیس فیفا انتخاب شود، به نفع ماست که یک آلمانی تبار انتخاب شود. مطالعه رفتار فیفا در بیست سال گذشته در قبال ایران و حتی مقامات ورزشی ایران ثابت کرده که هر گاه فرانسوی تبارها در هر بخشی بودند، ما با آنها مشکل داشتیم و هر وقت آلمانی تبارها بودند، به نفع ما بوده و احترام بیشتری برای ما ایرانی ها قائل بودند.
به نظرت بلاتر با این استعفایی که در عمل یکسال دیگر اجرایی می شود چه هدفی دارد؟ او خواسته وارث خود را هم انتخاب کند و بعد برود؟
در کل بلاتر با توجه به تجربه ای که دارد، آمده با گفتن این که من استعفا می دهم، فشار روانی روی خودش را کم کرده. به نظرم همین طور است که می گویید. او حالا انتخابات محمع آینده را هم مدیریت می کند و این بهترین خبر برای طیف همفکرش است.
این فشارها برای پس گرفتن میزبانی ها را چطور می بینید یک مساله ای که وجود دارد این است که این اطلاعات از قبل هم در اختیار بوده، ما اگرچه اکیپ مان ورزشی است و اطلاعات سیاسی مان کمتر است، ولی با این توصیف الان بیشتر دعواها روی میزبانی روسیه است تا قطر. اگر دیده باشید دلیل اظهار نظر پوتین این بود که پیشتر متوجه شده بود که آقای اوباما میزبانی روسیه را هدف قرار دادند. الان آمریکایی ها میزبانی روسیه را تهدید کردند. چون آنها دوست ندارند سال ۲۰۱۸ بزرگترین رویداد فوتبال جهان در روسیه باشد . به همین دلیل فشار روانی را اینطور وارد کردند که این میزبانی را از روسیه بگیرند. اگر چه الان بیشترین اظهار نظرها درباره قطری هاست، ولی نکته مهم این است که آمریکایی ها به این دلیل وارد شدند که میزبانی را از روسیه بگیرند، چون این میزبانی توسط آمریکایی ها تحریم شده.
یعنی روسیه تبعات کاری که در اکراین کرده را در فوتبال می بیند؟
بله. همین الان در مرکز مطالعات کنگره آمریکا گفته شده این تحریم های چند وقت اخیر علیه روسیه تاثیر کمی داشته، به همین دلیل این کار را کردند تا میزبانی سال ۲۰۱۸ که نزدیک است را از اینها بگیرند .آنها می خواهند بزرگترین رویداد فوتبال دنیا در این کشور اتفاق نیفتد. بنابراین با توجه به این که فشارهایشان به فیفا نتیجه نداد، آمدند این مسائل را رو کردند. اگر چه ما به صحت و سقم آن کار نداریم، ولی آمریکایی ها دنبال پس گرفتن میزبانی از روسیه و دادن آن به انگلیس هستند.
این حرف هایی که جک وارنر درباره نقش بلاتر در انتخابات ریاست جمهوری ترینیداد و توباگو گفته درست است؟
وارنر خودش مقیم ترینیداد توباگو است و این پول هم در واقع از طریق خودش به نخست وزیر آنجا داده شده و بلاتر مستقیما پولی نداده.
این ادعایی که درباره اسناد کرده چطور؟
فیفا کلا نزدیک ۳۰۰هزاردلار همه ساله تحت عنوان اف ام پی به تمام ۲۰۹کشور جهان کمک مادی می دهد. ممکن است بلاتر بگوید من این پول را تحت عنوان اف ام پی یعنی کمک های نقدی بلاعوض فیفا به این کشور دادم. این کمک ها قبلا ۲۵۰هزار دلار بود و الان به ۳۳۰هزار دلار تبدیل شده است و به همه کشورهای جهان برای توسعه فوتبال می دهند که ۸درصد از آن هم باید در فوتبال بانوان هزینه شود. منتها موضوع این است که آن پیرمرد سوئیسی آن قدر زرنگ است که کمتر اسنادی را امضا کند.
استعفای بلاتر و بعد از آن هم این که اف بی آی هم گفته خودش باید در تحقیقات پاسخگو باشد، نشان می دهد یک سری سند علیه او وجود دارد و حتی همین که ژروم والکه را دستگیر کردند.
جروم والکه ممکن است که گفته باشد من به دستور بلاتر این کار را انجام دادم، اما خود بلاتر آن قدر زرنگ هست که هیچ سندی امضا نکند. بلاتر حتی پروتکل های همکاری را هم که می خواهد بین خودش و سران بعضی کشورها امضا کند، به سختی امضا می کند و آدمی است که معمولا امضایش را خرج نمی کند. حتی زمانی که دبیر کل بود و باید مکاتبات را امضا می کرد، سعی می کرد از این کار فرار کند و قائم مقام هایش امضا می کردند.
الان فایل صوتی ضبط شده ای از صحبت های او وجود ندارد، اما به نظر می رسد خیلی با وارنر تماس داشته و اصلا هم فکر نمی کرده بلازر علیه او شهادت دهد.
من روی هم رفته به شما بگویم اینها اگر سندی علیه بلاتر داشتند، بلافاصله اقدام می کردند. الان اسنادی که علیه بلاتر وجود دارد از اظهارات وارنر و بلازر و ممکن است جروم والکه باشد.
یک مساله ای که وجود دارد می گویند ساختار فیفا خودش فسادآور است، الان یک سری از منتقدها می گویند فوتبال ماشین تولید پول شده. شما با این موافق هستید؟
اصلا تدریس اول دوره های مدیریت فوتبال و اولین پاورپوینتی که تدریس می شود، این است که فوتبال تجارت است. خیلی از کشورهای جهان فکر می کنند فوتبال یک ورزش است، اگرچه یک ورزش است، ولی از نظر فیفا همانطور که در تدریس هایش هم هست، فوتبال به عنوان یک تجارت معرفی می شود. فیفا یک تراست بزرگ اقتصادی است که رفت و برگشت مالی آن از تولید ناخالص ملی خیلی از کشورها بیشتر است و الان یازده میلیارد دلار درآمدش از مسابقات جام جهانی بوده و کشوری که میزبانی جام جهانی را از فیفا می گیرد، نزدیک به ده میلیارد دلار از گردشگری و … درآمد دارد و سهامش در بازارهای بورس در نیویورک و هنگ کنگ جابجا می شود. کلا دخالت آمریکایی ها و همه این دعواها سر لحاف ملاست و لحاف ملا هم میزبانی روسیه در سال ۲۰۱۸ است. می گویند کشوری که تحریم است نباید میزبان باشد.
و این پولی که از این طریق به اقتصاد روسیه کمک می کند…
بله. دولت آمریکا روسیه را تحریم کرده ، آن وقتچطور دو سال دیگر بزرگترین رویداد ورزشی جهان که یازده میلیارددلار درآمد برایش می آورد را آنجا برگزار کند؟
الان ما باید در این قصه چطور برنامه ریزی کنیم؟ به هر حال کفاشیان از پارتنرهای قوی بلاتر بوده و احتمالا نفر بعدی که می آید اگر از منتقدان بلاتر باشد، ما روزهای سختی خواهیم داشت.

نه اینطور هم نیست ما تنها نیستیم، ۱۳۳کشور به بلاتر رای دادند.
ولی ما پارتنر منطقه ای بلاتر بودیم و طبق گفته کفاشیان حداقل در ۱۶رای او نقش داشتیم.
اما من به شما می گویم در حوزه های بین المللی چنین دعواهای خانوادگی اینطور نیست، اینها سعی می کنند به افراد موافق خودشان اضافه کنند و اینطور نیست که با ما بد شوند. منتها باید حتما آلمانی تبار بیاید.
یعنی رئیس فدراسیون آلمان که الان یکی از گزینه های جدی است را به پلاتینی ترجیح می دهید؟
بله او را ترجیح می دهم. چون سابقه نشان می دهد آلمانی ها با ما بهتر هستند و بهتر کنار می آیند.
در این نامزدهایی که الان هستند چه کسی برای فوتبال ما بهتر است؟ 
الان چیزی مشخص نیست. ولی در این مدت چند هوشمندی هم پلاتینی و فیگو نشان دادند، آنها می دانستند در انتخابات هرگز رای نمی آورند و به دلیل این که خودشان را خرج نکنند، سریع استعفا دادند. برای این که می دانستند با بلاتر نمی توانند مقابله کنند، چون او بیشترین رای را داشت و برای همین هوشمندانه کنار کشیدند. ولی بن علی قربانی شد. چون متوجه نبود که اینجا شکست می خورد. پلاتینی و فیگو اگر شرکت می کردند و شکست می خوردند، در انتخابات بعدی نمی توانستند شرکت کنند.
یعنی بن علی یک مهره سوخته است ؟
دقیقا همینطور است. آنها او را جلو فرستادند و بن علی درواقع شکست خورد و احتمال این که در انتخابات بعدی شرکت کند، خیلی ضعیف است. چون این چند رای را هم از مخالفان بلاتر گرفت نه به خاطر توانمندی خودش.
این بار آمریکای جنوبی نماینده خواهد داشت؟
آمریکای جنوبی بیشتر از ۱۱کشور نیستند و نمی توانند خیلی رای جمع کنند. الان بیشترین رای در اروپاست که نزدیک به ۵۳-۵۴ کشور هستند و نماینده اروپا احتمالا بیشترین رای را می آورد و اگر پلاتینی هم بیاید و حمایت کند از شخص دیگر مثل نماینده ترکیه و … ولی ما دوست داریم آلمان ها رای بیاورند و اگر این اتفاق بیفتد به نفع ماست. منتها کس دیگری هم از آمریکای جنوبی نمی تواند بیاید، چون بلانژ هم زمانی که آنجا بود به خاطر ملاحظاتی بود که آن هم انگلیسی ها از او حمایت می کردند
شانس عرب ها را چطور می بینید؟ آدم هایی مثل شیخ احمد که پارتنر قوی بلاتر بوده؛ آیا فیفا را در نهایت به عرب می دهند ؟
احتمالش خیلی ضعیف است. فکر می کنم ریاست باز دست اروپایی ها می ماند. چون آنچه که خیلی مهم است نقش آمریکایی هاست. آمریکایی ها از طریق جک بلازر سال ها آنجا جاسوسی می کردند و مذاکرات را برای چنین روزی ضبط می کردند و الان نقش آنها بسیار پیچیده شده و به نظر می رسد دنبال یک آدم مطیع می گردند. البته بعید هم نیست یک نفر از یکی از کشورهای حاشیه خلیج فارس را بگذارند که بتوانندبه او دستور هم بدهند. ولی معلوم نیست اروپایی ها با توجه به این که انسجام بیشتری دارند و بعد از آمریکا در جهان از نفوذ بیشتری برخوردار هستند، اجازه بدهند.
رای فرانسه به بلاتر را چطور تحلیل می کنید. به نظر می رسد اروپایی ها هیچ جوری دوست ندارند یک عرب تبار فیفا را در دست بگیرد و نمی خواهند فیفا از اروپا خارج شود. 
قبلا می گفتند آلمان ها نژادپرست هستند، ولی بیشتر فرانسوی ها نژادپرست هستند. برای همین هم می گویم بهتر است یک آلمانی رئیس فیفا شود، اگر فرانسوی ها باشند همه کشورها چه ایران چه عرب زبان ها و حتی آسیایی ها با او مشکل خواهند داشت. بهتر است یک آلمانی باشد که هم کشورهای جهان سوم فوتبال را خیلی خوب حمایت می کنند…
الان در مورد میزبانی قطر ما چه برخوردی باید داشته باشیم؟ یک نگاه می گوید خوب است چون فوتبال به زون ما می آید و یک نگاه دیگر هم می گوید قطری ها از آن بهره برداری سیاسی می کنند و این اتفاق که افتاده خوب است ما حامی این باشیم که میزبانی از اینها گرفته شود و یک نگاه دیگر هم می گوید سیاست را کنار بگذاریم، باید همه چیز دوباره بررسی شود و اگر حقشان هست میزبانی به آنها داده شود و اگر حقشان نیست از آنها گرفته شود؛ شما کدام نگاه را قبول داری؟ 
یک نکته خیلی مهم وجود دارد. اولا این که جام جهانی نزدیک ما برگزار شود، به نفع ماست. من اطلاع دارم قطری ها گفتند ما بخشی از مسابقات را به شما می دهیم، شما به ما کمک کنید. این خیلی مهم است که ما نقشی بازی کنیم و خیلی برای فوتبال ایران از نظر مسائل بین المللی خوب است. این که ایران جایگاهی برای خودش دارد و حتی در انتخابات فیفا در حد ۱۵-۱۶رای نقش بازی کند، خیلی خوب است. الان هر جا اسم کفاشیان را بیاورند، نشان دهنده تاثیرگذاری فوتبال ایران است. ولی من فکر می کنم نکته مهم این است که الان خیلی در مورد روسیه حرف نمی زنند، ولی هدف اصلی روسیه است. آدم هایی که بلدند جنگ روانی انجام دهند، الان بیشتر روی قطر زوم می کنند، ولی هدفشان روسیه است.

اگر میزبانی از قطر به هر دلیلی گرفته شود، آیا طبق قوانین میزبانی باید در همان زون بماند؟
نه ممکن است قرعه کشی کنند و تغییر کند.

مگر نوبت آسیا نیست؟ از طرفی هم تا لحظه آخر استرالیا میزبان بوده.

مساله این است که در آسیا زیرساخت هایی که برای این مساله باید وجود داشته باشد، کافی نیست.
استرالیا چطور؟
استرالیا بله. ولی یک قاره دیگر است و فقط از لحاظ فوتبال در آسیاست. برای اولین بار مسابقات آسیایی هم در استرالیا انجام شد، در حالی که از نظر خود فیفا هم استرالیا یک قاره جداست. یعنی حتی برگزاری مسابقات آسیایی در استرالیا هم درست نبود، چون یک قاره دیگر است و خیلی جالب نیست. من اگر بودم اجازه نمی دادم، چون درست نیست که مسابقات این قاره پهناور در قاره دیگری برگزار شود.

/خبرآنلاین

Share