علیزاده: همایش تالش شناسی دریچه ای برای بازشناسی فرهنگ و هویت غنی تالش می باشد

دامنه همایش تالش شناسی از مرزهای جمهوری اسلامی ایران فراتر رفته است

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،مدیرکل میراث فرهنگی گیلان با اشاره به استقبال بی نظیر از نخستین همایش ملی تالش شناسی،گفت: دامنه این همایش از مرزهای جمهوری اسلامی ایران فراتر رفته است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،مدیرکل میراث فرهنگی گیلان با اشاره به استقبال بی نظیر از نخستین همایش مreza-alizade-4لی تالش شناسی،گفت: دامنه این همایش از مرزهای جمهوری اسلامی ایران فراتر رفته است.

رضا علیزاده در همایش ملی تالش شناسی ، اظهار داشت: با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید، فعالیت های اداره کل میراث فرهنگی گیلان در مدار مدیریت خردمندانه بر پایه عقلانیت و فعالیت اجرایی پژوهش محورانه پی ریزی گردید.

وی به برگزاری نخستین همایش املش شناسی در سال گذشته اشاره کرد و افزود: با حضور چشمگیر و بی نظیر پژوهشگران و اصحاب اندیشه در این همایش، انگیزه مضاعفی برای تدارک اینچنین برنامه های پر باری شکل گرفت.

علیزاده، تالش و میراث جهانی، میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری تالش، بررسی‏ها و کاوش‏های باستان‏شناسی در حوزه‌ فرهنگی منطقه تالش، کاربرد گرایش‏های تخصصی در باستان‏شناسی منطقه تالش، تالش و منظر فرهنگی آن، بازشناسی بقاع متبرکه و ابنیه‌ مذهبی منطقه تالش، آیین‌ها و باورها، جشن‌ها و میراث معنوی منطقه تالش، هنر و صنایع‌دستی در منطقه تالش، تالش و گردشگری فرهنگی آن، روش‌ها و تدابیر حفاظت فیزیکی در آثار تاریخی منطقه تالش، ضوابط و قوانین اجرایی حاکم بر آثار و محوطه‌های باستانی منطقه تالش را از محورهایهمایش یادشده معرفی کرد.

مدیرکل میراث فرهنگی گیلان با بیان اینکه اطلاع رسانی مناسب، موثر و فراگیر موجب استقبال گسترده از همایش ملی تالش شناسی گردید، گفت: ۲۰۰ مقاله به دبیرخانه این همایش ارسال شده است که در ارزیابی های صورت گرفته توسط داوران هیئت علمی ۱۸۶ چکیده مقاله و ۱۱۵ مقاله واجد شرایط انتشار شناخته شدند و شاخص ترین مقاله نیز قابل ارائه می باشد.

وی به ارسال ۵ مقاله به زبان های خارجی به دبیرخانه همایش ملی تالش شناسی اشاره کرد و  بیان داشت: این امر حکایت از این دارد که دامنه این همایش از مرزهای جمهوری اسلامی ایران فراتر رفته است.

علیزاده حضور ایران شناسان خارجی را موجب افزایش بار علمی و فرهنگی همایش مذکور دانست و گفت:  حضور پروفسور مارسل بازن که رنج سفر را بر خود هموار نمود، بر غنا و اعتبار این همایش  افزوده است.

وی به برگزاری نمایشگاه دست یافته ها و کاوش های باستان شناسی منطقه تالش در حاشیه همایش ملی تالش شناسی اشاره کرد و افزود: این اقدام نقش موثری در ارتقای بهره وری علمی این همایش و معرفی تمدن بزرگ این سرزمین دارد.

مدیرکل میراث فرهنگی گیلان ادامه داد: امید است با برگزاری این همایش دریچه ای برای بازشناسی فرهنگ و هویت غنی تالش در سطح کشور و جهان باشد و بتواند پیشینه فرهنگی و تاریخی این دیار را در کنار زیبایی های بی نظیر آن به دنیا معرفی کند.

وی شناساندن ظرفیت های بی نظیر تالش را موجب جذب سرمایه گذاران و گردشگران به این منطقه دانست و عنوان کرد: رونق اشتغال و اقتصاد را برای سرزمین تالش به ارمغان خواهد آورد.

علیزاده خاطرنشان کرد: تعامل با صاحب نظران، نخبگان و فرهیختگان حوزه تالش، شناخت توانمندی و ظرفیت های توسعه گردشگری این حوزه ،افزایش آگاهی عامه در زمینه حفاظت و صیانت از آثار تاریخی و دستیابی به سیاست های کلان و راهبردی از جمله اهداف برگزاری این همایش است.

گفتنی است، نخستین همایش ملی تالش شناسی امروز و فردا با مشارکت دانشگاه‌ها و موسسه‌های علمی مختلف در سالن همایش دانشگاه کاسپین شهرک ولیعصر (عج) چوکا برگزار می‌شود.

Share