یادداشت انتقادی سید وحید فخر موسوی

جناب نیکومنش;آیا نمی‌توان با نگاه دقیق‌تر در گیلان چهره‌های ملی و بین‌المللی یافت؟!

اختصاصی گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا سید وحید فخر موسوی ,کارشناس ارشد هنر در پی اظهارات رییس کمیسیون فرهنگی شورای شهر رشت در خصوص هنرمندان گیلانی و دعوت از محمد اصفهانی برای حضور در جشن نیمه شعبان نقدی نوشته و در اختیار ما قرار داده اند.

اختصاصی گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا سید وحید فخر موسوی ,کارشناس ارشد هنر در پی اظهارات رییس کمیسیون فرهنگی شورای شهر رشت در خصوص هنرمندان گیلانی و دعوت از محمد اصفهانی برای حضور در جشن نیمه شعبان , نقدی نوشته و در اختیار ما قرار داده اند.

فخر موسوی نوشته است:

FILE585«باغ مرا چه حاجت سرو و صنوبر است *** شمشاد خانه پرور ما از که کمتر است»
*مظفر نیکومنش نودهی : در جلسه ی روز شنبه کمیسیون فرهنگی شورای شهر پیشنهاد دادیم که از دکتر محمد اصفهانی که چهره ای ملی!! است دعوت به عمل آوریم .
*تصویب پرداخت ۳۰میلیون تومان به محمد اصفهانی در جشن نیمه شعبان!
*رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر رشت : « اگر فردی هم سطح اصفهانی در استان دارید بیاورید تا تصویب کنیم!»
*کنسرت «پرواز همای» شروع نشده تمدید شد !!

گیلان حکایت تفاخر نیست اصلا چه نیازی ست قومی مفاخر خود را مایه تظاهر کند وقتی سرزمینی با تنوع جغرافیا و تکثر آرا اما متحد در یک اصل و دین داریم.
آنچه امروز به حقیقت آفت این درخت کهن اما پُربار است فراموشی ریشه و زدودن میوه به جای حشو و زواید است.
مفاخر گیلان در کنار دیگر بزرگان ایران ثمره ی آگاهی ، ایمان و اصالت در اندیشه و عمل اند. پس جای آن دارد در هر عرصه ای برای الگو سازی ، درک مفاهیم دینی ، فرهنگی ، هنری و پیرایش جامعه به جای پرداختن به حواشی به اصل بپردازیم.
در حوزه هنر بسیاری خود را صاحب نظر و هنرمند می انگارند اما واجب است بیش از مخاطب، متولیان فرهنگ به انتخاب صحیح معیارهای هنری ، ارزشی روی آورند تا آنچه به جای می ماند در جهت بالیدن جامعه از طریق ایجاد انگیزه برای هنرمند اصیل ، پاسخگویی به مخاطب آگاه و آشنا ساختن مخاطب عام با هنر فاخر باشد. چرا که امروزه با گسترش علوم نظری و عملی هر کسی می تواند در رشته های معدودی متخصص باشد و نسبت به سایر حوزه ها مخاطب عام محسوب می شود. بنابراین ضرورت حکم می کند با توجه به معیارهای علمی در حوزه فرهنگ و هنر ابتدا به هنر فاخر با ویژگی های اقلیمی ،آشنا با جان مردمان بویژه قوم گیلک ارج نهیم سپس این هنر را در عرصه ی ملی مطرح نماییم.زیرا جایگزین کردن هنر عامه پسند به جای هنر فاخر نه وظیفه مسولین فرهنگی و هنری است نه می تواند از آسیبی که به هنر اصیل و هنرمند اهل دل وارد می کند جلوگیری کند.
همانطور که در ابتدای این نوشتار آمده این روزها در بیشتر نشریات و پایگاههای اطلاع رسانی محلّی با تیترهایی با عناوینی از این دست زیاد دیده و یا شنیده اید . در این مجال سعی شده با تعریفی از عباراتی چون چهره ی ملی،هم سطح بودن و . . . نقدی بر گفتار و نگاه فرهنگی! عضو و رئیس محترم کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر رشت داشته باشیم .
در این که جناب نیکومنش جناب آقای محمد اصفهانی را چهره ای ملی قلمداد کنند شکی نیست اما آیا اصفهانی عزیز برای ما گیلانی ها چهره ای ملی است یا برای همشهریان خود در اصفهان یا تهران !!؟ اصولاً تعریف شما از چهرهء ملی چیست !؟ برای عبارت «چهره ی ملی» تعریفی غیر از تاثیرگزاری فرد در حوزه های علمی ، فرهنگی ، هنری و . . . در فراتر از اقلیم و زادگاه او باید داشته باشیم !؟ آیا نمی توان با نگاه و جستجوی کمی بیشتر در اطراف خود چهره های ملی و بلکه بین المللی را در اطراف خود یافت آن هم از دیار خودمان گیلان . . . !؟ اساتیدی چون:ناصر مسعودی،ناصر وحدتی…
در خبرها خواندم که کنسرت «پرواز همای» شروع نشده تمدید شد !! «یعنی تاکنون ۶هزار قطعه بلیط فروخته شد !!» «همای» را هم که می شناسید !!؟

هم اکنون نیز ۳ گروه از بزرگان موسیقی گیلان بعنوان نماینده کشورمان در ایتالیا،آلمان و مالزی درحال اجرای برنامه هستند.
آقای نیکومنش« چراغی که به خانه رواست به مسجدحرام است » آیا بهتر نبود این مبلغ را بجای تقدیم نمودن به یک خواننده غیر بومی به چندگروه موسیقی استان اهدا می کردید؟ مطمئن باشید هنرمندان خوب و هم سطح زیادی در گیلان داریم که حاضرند برای سهیم شدن در این جشن و خوشحال نمودن مردم با عشقی بیشتر و با کیفیتی بالاتر عرض اندام کنند !
در آخر به این جمله از دکتر شریعتی بسنده و امیدوارم در برنامه های دیگر شاهد تبلور و نمود بیش از پیش فرهنگ و هنر سرزمینمان باشیم.
*انسان،درختی است که ازخاک فرهنگ خویش تغذیه می کند، و با تاریخ خویش رشد می نماید*دکترشریعتی

Share