نوبخت در جمع خبرنگاران مطرح کرد

تجمعات هسته‌ای«اجازه نمی‌دهیم» غیرقانونی و غیرشرعی است

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا نوبخت تاکید کرد: با این وجود برگزاری این تجمعات غیرقانونی بود و اینها باید بدانند این کار علاوه بر اینکه غیرقانونی است بر مبنای نگاه امام خمینی و مقام معظم رهبری خلاف شرع هم هست.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،جلسه هفتگی سخنگوی دولت با اصحاب رسانه امروز در ساختمان کوثر برگزار شد.

nobakht11256444365142484دکتر محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت تدبیر و امید در نشست خبری که صبح امروز – دوشنبه، ۱۱ خرداد ماه- در سالن کوثر نهاد ریاست جمهوری برگزار شد، با اصحاب رسانه به پرسش و پاسخ نشست. وی در ابتدای صحبت هایش با اشاره به مسئولیت وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی در زمینه شناسایی افراد پردرآمد گفت: در ابتدا بهتر است به جای استفاده از واژه ثروتمند، از واژه قانونی پردرآمد استفاده کرده که در قانون در ماده ۲۰ هم به آن اشاره شده و دولت مامور آن شده است. بنابراین این سازمان باید از پایگاه های مختلف اطلاعات را جمع آوری کرده و افراد پردرآمد را شناسایی کند. با توجه به اینکه شناسایی این افراد مشکل است اما وزارت کار تا جایی که مطمئن است این کار را انجام می دهد و اگر هم مشکلی پیش بیاید، جای بازبینی خواهد داشت.

نمایندگان دیپلماسی ما برای شکستن تحریم ها در تلاشند
به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت ، سخنگوی دولت در پاسخ به سئوالی مبنی به برگزاری تجمعات در اعتراض به روند مذاکرات هسته ای تاکید کرد: برگزاری این تجمعات نشان می دهد که این بحث عمومی است. با وجود اینکه مقام معظم رهبری این امکان را فراهم کردند که همه نظرات بیان شود و در دانشگاه‌ها جلسات دو طرفه برگزار شد و حتی صداوسیما به تبعیت از رهبری این برنامه‌ها را مورد پوشش وسیع قرار داد انتظار می‌رفت پیام کسانی که دغدغه‌ای دارند و یا دلواپس هستند از این طریق منتقل شود که البته دغدغه‌های آنها برای دولت محترم است، اما این قبیل تجمعات غیرقانونی بوده و کار غیرقانونی بنا به نگاه بنیانگذار جمهوری اسلامی و مقام معظم رهبری خلاف شرع هم به حساب می‌آید چون این نوع تجمعات غیرقانونی فراتر از بیان نظری است که در محافل مختلف انجام می‌شود و افراد وقتی که به شرع اعتقاد دارند باید در رفتارشان نیز به آن پایبند باشند.
وی در ادامه افزود: نمایندگان دیپلماسی ما در مذاکرات با همه توان تلاش می‌کنند و روحیه‌شان را از دست نمی‌دهند و هدف‌شان این است حلقه تنگ تحریم‌ها شکسته شود تا ضمن اینکه ملت ایران از حقوق هسته‌ای خود استفاده می‌کند از منابع موجود بهر‌ه‌مند ‌شوند بنابراین این قبیل برنامه‌ها در دولت و نمایندگان تاثیر سوء ندارد و افکار عمومی به دقت رصد می‌کنند و نظر می‌دهند.

استانداران و فرمانداران باید برای صیانت از سخنرانی ها تلاش کنند
نوبخت در مورد لغو سخنرانی علی مطهری در کرج خاطرنشان کرد: مطهری شخصیتی اصیل، دلسوز، فهمیده و صاحب نظر هستند که باید نظرات‌شان شنیده شود. همچنین به عنوان فرزند برومند و خلف شهید مطهری حق دارند نظرات‌شان را بیان کنند و همه استانداران و فرمانداران موظفند در راستای صیانت از حقوق قانونی و آزادی بیان هر سخنرانی تلاش کنند و فرصتی را فراهم کنند تا افراد در چارچوب قانون نظرات‌شان را بیان کنند بنابراین از وزیر کشور نیز انتظار می‌رود تمام تلاش خود را در استان‌ها انجام دهد که از تکرار این اتفاقات جلوگیری شود.

اعتبارات عمرانی را کاهش نخواهیم نداد
سخنگوی دولت، همچنین ضمن تاکید بر اینکه برنامه ریزی های دولت در شرایط بدبینانه و خوش بینانه در صورت کاهش نفت پیش خواهد رفت، افزود: ما طبعا باید متناسب با دریافت‌ها مدیریت تخصیص داشته باشیم و در هزینه‌های جاری صرفه‌جویی کنیم. البته رویکرد ما این است که از اعتبارات عمرانی کم نکنیم.

افکار عمومی درباره نحوه عملکرد صدا و سیما قضاوت می کند
وی در پاسخ به انتقاد عمومی مطرح شده مبنی بر اینکه صداوسیما نظرات مخالف مباحث هسته‌ای را حتی با لحن و روشی پخش می‌کند که نوعی تمسخر در آن وجود دارد، گفت: افکار عمومی می‌تواند در این رابطه قضاوت کند و من بار دیگر تاکید می‌کنم نمایندگان دیپلماسی ما در مذاکرات با همه توان تلاش می‌کنند و روحیه‌شان را از دست نمی‌دهند و هدف‌شان این است حلقه تنگ تحریم‌ها شکسته شود تا ضمن اینکه ملت ایران از حقوق هسته‌ای خود استفاده می‌کند از منابع موجود بهر‌ه‌مند ‌شوند، بنابراین این قبیل برنامه‌ها در دولت و نمایندگان تاثیر سوء ندارد و افکار عمومی به دقت رصد می‌کنند و نظر می‌دهند.

دستورالعمل کاهش سفرهای خارجی در دستگاه های اجرایی
سخنگوی دولت در پاسخ به این سئوال که اقدامات دولت در زمینه کاهش سفرهای خارجی چطور خواهد بود، تاکید کرد: برای بررسی سفرهای خارجی کمیته‌ای تشکیل شده است که پس از تایید آن اقدام می‌شود و باید سازوکارهای آن تدارک دیده شود. البته منابع ارزی و ریالی سفرها نیز از سوی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی تخصیص داده می‌شود که بررسی‌های آن نیز انجام می‌شود.

مجلس نمی‌تواند طرح‌هایی که بار مالی دارد را تصویب کند
وی همچنین به توجیهات مالی تصویب طرح های مجلس اشاره کرد و افزود: طبق اصل ۸۵ قانون اساسی مجلس نمی‌تواند طرح‌هایی که بار مالی دارد را تصویب کند و اگر تصویب شود شورای نگهبان تایید نخواهد کرد و در نهایت قضاوت با افکار عمومی است.

شاهد اشتیاق سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی هستیم
نوبخت همچنین در مورد استفاده از سرمایه ایرانیان مقیم خارج از کشور یادآورشد: ما تلاش می‌کنیم فضای کسب و کار را مهیا کنیم و در حال حاضر نیز شاهد اشتیاق سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی هستیم که منتظر ثبات وضعیت و نتیجه مذاکرات هستند بنابراین یکی از دلایل تلاش ما برای دستیابی به نتایج مثبت از مذاکرات با تاکید بر حفظ خطوط قرمز این است که سرمایه‌های لازم را برای توسعه کشور جذب کنیم.

طرح تحول سلامت در سال ۹۴ با قوت ادامه دارد
سخنگوی دولت همچنین در پاسخ به این سوال که برخی اعتقاد دارند که حرکت طرح تحول نظام سلامت، کمی کند شده است، یادآوری کرد: آیا اینطور بوده که کسی به بیمارستانی مراجعه کند و از وی هزینه ای دریافت شده باشد؟ نه اینطور نیست. طرح تحول سلامت در سال ۹۴ با قوت ادامه دارد و از موفقیت‌های دولت است که تلاش می‌کنیم مشکلات مالی این طرح را برطرف کنیم.

مخالفت با دولت به روش های مختلف
نوبخت در خصوص سخنان اخیر رییس جمهوری مبنی بر اینکه مردم نمی توانند انتقاد کنند، تاکید کرد: این صحبت رییس‌جمهور معطوف به این مطلب است که از برخی اگر حتی انتقاد صورت نگیرد خودشان را در انتقاد کردن به دولت حتی با تمسخر در برخی رسانه‌ها مجاز می‌دانند و اشاره رییس‌جمهور به این مطلب بود و نشان می‌دهد از چه روش‌هایی برای مخالفت با دولت استفاده می‌شود.
وی به مورد تشکیل پلیس اقتصادی اشاره کرد و افزود: هنوز دولت این موضوع را بررسی نکرده است که آیا پلیس اقتصادی لازم است یا خیر؟ در شرایط نامتعادل بازار نیازمند مدیریت و تنظیم بازار هستیم و انتظار است که از حقوق مصرف‌کنندگان به نحو شایسته صیانت کنیم.

وزارت راه مأمور بررسی انتقال پایتخت شد
نوبخت در خصوص جابجایی پایتخت اظهار کرد: گروهی از وزارت راه و شهرسازی مامور شد تا به بررسی انتقال پایتخت بپردازد و مطالعاتی که از قبل وجود داشت را به روزرسانی کند، اینکه چه تصمیمی گرفته شود و اینکه پایتخت منتقل شود یا مرکز سیاسی و یا برخی از وزارتخانه‌ها در حال بررسی است و پس از مطالعات تصمیم گیری خواهد شد.

درباره افرادی که از دریافت یارانه جا مانده اند تصمیم گیری خواهد شد
سخنگوی دولت تدبیر و امید همچنین به افرادی که از دریافت یارانه جا مانده اند اشاره کرد و گفت: مطابق تبصره ۲۰ قانون هدفمندی یارانه‌ها، در مورد افرادی که به دلایل مشخص از دریافت یارانه جا مانده‌اند به نحو متناسب تصمیم‌گیری خواهد شد البته ما قصد نداریم یک بار دیگر سایت را باز کنیم و ثبت‌نام گسترده داشته باشیم اما در مورد این افراد با دلایل موجه تصمیم‌گیری خواهیم کرد.

برای شرایط سخت برنامه داریم
وی همچنین در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه طرفین مذاکره با ایران مساله تهدید به بازگشت به تحریم‌ها را مطرح می‌کنند و رویکرد دولت در این رابطه چه خواهد بود، خاطرنشان کرد: روزهای پایانی مذاکرات است و طبیعی است که طرفین تلاش کنند هر چه بیشتر به مطالبات خود دست یابند و حتی ممکن است از حرف‌های تحریک‌آمیز توسط افراد مسئول و غیرمسئول‌شان استفاده کنند اما آنچه که قابل اتکاست مطالبی است که به تحریر می‌آید و نه سخنرانی‌ها و ما تلاش می‌کنیم در آنچه که نوشته می‌شود حقوق کامل ملت ایران تامین شود. اگر این اتفاق نیفتد و شرایط سخت تر شود، منابع ما تقلیل پیدا می کند. ما حتی برای شرایط بسیار سخت که حتی صادرات نفت به ۵۰۰ هزار بشکه و یا حتی ۳۰۰ هزار بشکه نیز برسد برنامه داریم و اگر لازم باشد اعلام می‌کنیم. همچنین برای شرایطی که منابع سرمایه‌ای به داخل ایران سرازیر شود نیز برای نحوه هزینه‌ کردن پول‌های زیاد برنامه داریم.
نوبخت با بیان اینکه پیش بینی ما در سال ۹۴ در صورت استمرار وضعیت بودجه ۱۹۹ هزار میلیارد تومان است، یادآور شد: با بررسی‌های ما هزینه‌های اجتناب ناپذیر ۱۸۴ هزار میلیارد تومان است که مابه‌التفاوت آن یعنی ۱۵ میلیارد تومان می‌ماند که در حوزه صرفه‌جویی قرار دارد. بنابراین ما در هر لحظه در حال رصد شرایط هستیم و متناسب با وضعیت مدیریت خواهیم کرد و برای شرایط خوش‌بینانه و بدبینانه برنامه داریم.

تفکیک وزارت ورزش از حوزه جوانان در دستور کار دولت نیست
سخنگوی دولت در زمینه تفکیک وزارت ورزش از حوزه جوانان گفت: این موضوع به صورت رسمی در دستور کار نیست و فعلا دولت برنامه‌ای برای آن ندارد. البته برای مسکن جوانان ۱۳۰۰ میلیارد تومان مابه‌التفاوت نرخ تسهیلات قائل شده‌ایم تا ۱۰ درصد از این مابه‌التفاوت در صورت تامین اعتبار را دولت پرداخت کند و مصمم هستیم مسکن جوانان را در دستور کار قرار دهیم.

حاضر نیستیم به هر قیمتی به توافق دست یابیم
وی همچنین درباره حضور هیات‌های خارجی و سفرشان به ایران اشاره کرد و افزود: می‌دانیم که همه منتظر پایان مذاکرات هستند و همه تلاش ما برای استفاده از هرگونه سرمایه‌گذاری جهت پیشرفت عمرانی کشور است و البته هرگز حاضر نیستیم به هر قیمتی به توافق دست یابیم بنابراین همه خطوط قرمز را رعایت خواهیم کرد. البته در نظر داریم که سرمایه‌گذاری‌ها منابع فراوانی برای ملت ایران خواهند داشت.

افزایش قیمت بنزین اجرای قانون بود
محمدباقر نوبخت در پاسخ به سوالی در مورد دلایل قیمت آزاد بنزین، گفت: این تصمیم خلق‌الساعه نبوده بلکه یک قانون است و در قانون بودجه سال ۹۴ نیز بر آن تاکید شده، همچنین از سال ۸۹ در دستور کار قرار گرفته است بنابراین دولت قانون را اجرا می‌کند. می توانید به صحبت های من در تاریخ ۵/۱۲/۱۳۹۳ که در صحن علنی مجلس مطرح کردم مراجعه کنید. برخی رسانه ها مدعی شده بودند که نوبخت گفته است قیمت بنزین افزایش نخواهد داشت. در همین تاریخ می‌توانید به خبرگزاری ایرنا و پایگاه اطلاع‌رسانی دولت مراجعه کنید که من در پاسخ به خبرنگاران گفته‌ام فعلا نیازی به افزایش قیمت‌ها نیست بنابراین از همه خبرنگاران و خبرگزاری‌ها درخواست می‌کنم در انتشار اخبار دقت و صداقت لازم را به خرج دهند.

تخصیص ۳۰۰ میلیارد تومان یارانه تولید
سخنگوی دولت در بخش دیگری از اظهارات خود به تخصیص۳۰۰ میلیارد تومان یارانه تولید اشاره کرد و گفت: اگر کسی در این زمینه سئوالی دارد، به سراغ تولید کننده نرود و بپرسد که او هم بگوید نه همچنین چیزی نبوده است. بلکه از خود ما سئوال کنید.
وی در پاسخ به این سئوال که صدا و سیما، تجمعات غیر قانونی را پوشش می دهد در صورتی که سخنرانی یادگار امام (ره) را پخش نمی کند، گفت: داوری این موضوع با افکار عمومی است.
نوبخت همچنین به اظهارات اخیر وزیر اطلاعات و تکذیب صحبت هایش گفت: بهتر است از خودشان بخواهیم در این رابطه توضیحات بیشتری بدهند.

ممنوع التصویری خاتمی مربوط به دولت نیست

سخنگوی دولت در پاسخ به سئوالی در خصوص ارائه نامه مجمع روحانیدن مبارز خطاب به رییس جمهوری در مورد رفع ممنوع التصویری حجت الاسلام محمد خاتمی نیز اظهار کرد: ما این نامه را در دولت دریافت نکرده‌ایم و اطلاع ندارم که به شخص رییس‌جمهور رسیده است یا خیر. اما یادآور می‌شوم که گاهی تعدادی از افراد نامه‌های اعتراضی را که مخاطبش ما هستیم منتشر می‌کنند و تاکید دارم که این نامه‌ها باید به دست ما برسد. اگر به دست ما برسد، مشکلی نداریم که آن را به صورت سرگشاده هم منتشر کنیم. من نظرم را در مورد آقای خاتمی اعلام کرده‌ام و در مورد ممنوع‌التصویری ایشان نیز در گذشته گفته‌ام که مربوط به دولت نبوده است و این مساله را سخنگوی قوه قضاییه مطرح کرده‌اند که حتما مستندات آن را دارند و من الان بی‌خبرم.

Share