وزیر بهداشت در اجلاس شورای هماهنگی امور حقوقی دستگاه‌های اجرایی

بی‌اخلاقی‌ها و توهین در ایران بیشتر از سایر کشورها است/مردم در بیمارستانها احترام نمی‌شوند/شرمنده مردم هستیم/اجرای قانون بستگی دارد به اینکه چه کسی سفارش کند

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزاقاضی زاده هاشمی گفت: دولت مظلوم واقع شده است و خواهش می‌کنم بخش‌های حقوقی دستگاه‌ها در این روزگار بد اخلاقی و بی اخلاقی، مسئله افترا، توهین، تهمت و دروغ را جدی بگیرند چرا که اکنون هیچ حاشیه امنی برای دستگاه‌های اجرایی وجود ندارد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا حسن قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت امروز در دومین اجلاس شورای هماهنگی امور حقوقی دستگاه‌های اجرایی گفت: دولت مظلوم واقع شده است و خواهش می‌کنم بخش‌های حقوقی دستگاه‌ها در این روزگار بد اخلاقی و بی اخلاقی، مسئله افترا، توهین، تهمت و دروغ را جدی بگیرند چرا که اکنون هیچ حاشیه امنی برای دستگاه‌های اجرایی وجود ندارد.

۱۳۹۴۰۲۰۹۰۰۰۱۱۵_PhotoAوی افزود: ما فکر می‌کردیم در کشور اسلامی که باید اخلاق اسلامی حاکم باشد گرفتاری‌هایمان در قیاس با سایر کشورها کمتر باشد اما متأسفانه در ایران بی‌اخلاقی‌ها نه تنها کمتر نیست بلکه می‌توان گفت بیشتر است.

وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: مشکل مردم ما حقوق شهروندی است که موضوعی است که همه درباره آن صحبت می‌کنند ولی کمتر به آن توجه می‌شود در حالی که مهمترین وظیفه حکومت‌ها همین موضوع است.

در حوزه سلامت شرمنده مردم هستیم

هاشمی تاکید کرد: ما در حوزه سلامت شرمنده مردم هستیم. در بسیاری از بخش‌ها مردم نمی‌توانند به حقوق خود دست پیدا کنند و متاسفانه این موضوع تکرار می‌شود.

اگر اقتصاد رونق بگیرد، بیماریهای اعصاب کم می‌شود

وی تاکید کرد: اگر اقتصاد پر رونق باشد طبیعی است اشتغال نیز خوب خواهد بود و بیماری اعصاب در بین افراد کاهش و نشاط اجتماعی افزایش خواهد داشت بنابراین به نظر می‌رسد که در بخش سلامت، حوزه مهم توجه به حقوق شهروندی است که در وصف شما حقوقدان‌ها است.

وزیر بهداشت افزود: حوزه سلامت از هنگام تولد تا زمان مرگ در کنار افراد است و موظف به انجام خدماتی است اما بسیاری از این مشکلات که به وزارت بهداشت باز می‌گردد ارتباطی به وزارت بهداشت ندارد مانند ناامنی جاده‌ها، آلودگی هوا، آب و غذا.

۸۰ درصد سلامت مردم در دست نهادهای غیر وزارت بهداشت است

هاشمی گفت: ما معتقدیم ۸۰ درصد سلامت افراد در دست نهادهایی غیر از وزارت بهداشت است که بر پایه تحقیقات علمی به دست آمده است و بخشی از سلامت نیز مربوط به وزارت بهداشت است.

وی خاطرنشان کرد: در مراکز بیمارستانی عقب‌ماندگی زیاد است و مردم آن طور که باید احترام نمی‌شوند ضمن اینکه دست کم ۸۰ هزار تخت بیمارستانی کم داریم و از طرف دیگر نیروی انسانی نیز کافی نیست و فوق‌العاده کم است.

وزیر بهداشت تصریح کرد: ما در این دولت که شعار اصلی آن سلامت است هنوز نتوانستیم به اهداف خود دست پیدا کنیم و خیلی با آن فاصله داریم و شعار ارزشمند «مریض به جز رنج بیماری رنج دیگری نداشته باشد» که پشت دفترچه‌های بیمه است و به نقل از مقام معظم رهبری است جامعه عمل نپوشیده است.

هاشمی افزود: مردم در سراسر کشور مطالبات بحقی دارند و فاصله زیادی تا جای مطلوب وجود دارد و فکر می‌کنم این موضوع در مورد دستگاه‌های دیگر نیز احتمالاً وجود داشته باشد.

وی تاکید کرد: در شرع، قانون و عرف کشورمان برای زن و مرد حقوق خاصی در نظر گرفته شده است که در مراکز درمانی باید رعایت شود ولی این حقوق در کشورهایی که این احکام شرعی وجود ندارد رعایت می‌شود ولی در ایران خیر.

وزیر بهداشت گفت: در دستگاه‌های اجرایی دو نوع آئین نامه داریم، یک آئین نامه برای انجام کار مردم و یک آئین نامه برای انجام ندادن کار مردم، یعنی می‌بینیم موضوع یک چیز است و رفتارها به شکل‌های مختلف، چنانچه من در ۳۰ سال گذشته هیچ مسئولیت اجرایی نداشتم زمانی که به سازمان‌ها مراجعه می‌کردم کاملاً مشهود بود که افراد به طور مساوی در برابر قانون می‌ایستند و به همین سبب است که برخی به دنبال پارتی هستند.

اجرای قانون بستگی دارد به اینکه چه کسی سفارش کند

هاشمی خاطرنشان کرد: متأسفانه گاهی اجرای قانون متاثر از این است که چه کسی سفارش کرده است یا چه کسی واسطه‌گری کرده و در مواردی قانون را به نفع فرد تفسیر می‌کنند

وی تأکید کرد: در پزشکی بخشی نیز به عنوان حقوق پزشکی مطرح است یعنی من هیچ جای دنیا را سراغ ندارم که پزشک را پس از سربازی برای طرح یا کسب مهارت به اجبار به این سو و آن سو بفرستند به نحوی که اکنون برای پزشکان عمومی ۴ سال و پس از گرفتن تخصص ۸ سال و در صورت گرفتن فوق تخصص ۶ سال به مناطق دیگر می‌فرستیم و آنگاه می‌خواهیم که این پزشکان به بیماران احترام بگذارند.

وزیر بهداشت گفت: متأسفانه اکنون اقتصاد به سمتی می‌رود که همگان بر این باورند که اگر زندگی خوب می‌خواهی باید پزشک یا دندانپزشک شوی.

هاشمی تاکید کرد: به هر شکل پزشکان امکان دریافت آلودگی از بیمار را دارند و سیستم حمایتی برای آن در نظر گرفته نشده است یا یک قاضی می‌تواند حکم زندان را برای پزشک صادر کند آن هم نه برای قتل عمد، آن هم قاضی که تخصصی در پزشکی ندارد.

وی گفت: تاکنون به معلولین تا چه حد توجه کرده‌ایم؟ آیا از حقوق اولیه خود برخوردارند؟، ما در این حوزه بسیار سخن گفته‌ایم ولی هیچ کاری انجام نداده‌ایم و در حقیقت می‌توان گفت در بحث حقوق شهروندی از هر دو طرف یعنی بیمار و پزشک غافلیم و در کل می توان گفت حقوق مغفول زیادی پابرجاست.

وزیر بهداشت تاکید کرد: تنقیح قوانین در وزارت بهداشت در حال انجام و رو به پایان است و مهمتر از آن مبحث آئین‌نامه ها است چرا که مردم را بسیار اذیت می‌کند و هر رئیس که بر سر پست آمده است برای محافظت از خود آئین‌نامه‌ای گذاشته است که علاوه بر مردم خودشان را بیشتر درگیر کرده است.

وی تصریح کرد: علت این موضوع نیز این بوده است که مدیران را ترسانده‌ایم و آنها بیشتر مراقب خود هستند تا مراقب مردم.

سیستم بروکراتیک اداری مردم را آزار می‌دهد

هاشمی خاطرنشان کرد: امروزه مهمترین مشکل مردم مشکل آئین نامه است و سیستم بروکراتیکی که از طریق آئین نامه اجرا شده است.

وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: اگر هر دستگاهی از حقوق شهروندان در حوزه سلامت دفاع کند دیگر بیماری وجود نخواهد داشت بنابراین در حوزه سلامت حاکمیت و مردم مقصرند که اگر دقت کنیم تقصیر مردم نیز تا حدی به حاکمیت باز می‌گردد.

/فارس

Share