کوروش مهیار

برای رهبر بزرگی که پرچم دار آرزوها و خواست مردم شد

برای رهبر بزرگی که پرچم دار آرزوها و خواست مردم در حال انقلاب شد : (( هرچه گفت انجام داد هر چه انجام داد گفت )) وجیزه ای خرُد برای پرچم دار آرزوهای مردمی که برای انقلاب و تغییر و تحول جهت زندگی سعادت امیز و خوشبختی خویش ایشان را انتخاب کردند. در این ماهی […]

برای رهبر بزرگی که پرچم دار آرزوها و خواست مردم در حال انقلاب شد : (( هرچه گفت انجام داد هر چه انجام داد گفت ))

unnamed (1)وجیزه ای خرُد برای پرچم دار آرزوهای مردمی که برای انقلاب و تغییر و تحول جهت زندگی سعادت امیز و خوشبختی خویش ایشان را انتخاب کردند. در این ماهی که تولد و قیام و رحلت بنیان گذار انقلاب شکوهمند ایران آیت الله روح الله خمینی نوشته اند و می نویسند و خواهند نوشت . این قلم نه مقاله ای احساس گون که لحظاتی چشم را بسته وفشرده کسی را که مستقبلش در هوای سرد زمستانی ۵۷ بوده ام را بیاد می آورم وبرای جوانان حاضر دلگویه می کنم. که زمان هیچ از منش و شخصیت و ایده هایش و اعتقاد و علاقه ما به او کسر نکرد. اگر چه از بسیاری تحلیل های زیبا و با اصالت او کمتر در رسانه های دیدرای و شنیداری چون رادیو و تی وی ایران استفاده می شود. البته شبی پیش از این بعد مدتها صدا و تصویر پر صلابتش که از بلایا و فشاترهای سیاسی زمانه صیقل خورده بود را در شبکه یک دیدم که بسیار زیبا افراد و گروهایی را تحلیل می کرد که معتقدند باید بسیار در ایران و جهان فساد و زشتی را زیاد کرد تا آۀقا امام زمان ظهور کنند و ایشان با محجوبیت تمام در ان شرایط که از این گروه ناراحت و نگران بودند بسیار زیبا گفتند که بر عکس باید ایران ودنیا را سعادتمند و نیک و زیبا نموده و تحویل امام زمان در صورت حضورشان تقدیم نمود. لذا فساد و ارتشا و دزدی و دروغ و نازیبندگی نام و اساس انسانیت را نباید گروهی که توجیه گر چنین ایده ای هستند و هر گونه شیطنت و گسترش فساد را دلیلی برای ظهور آقا امام زمان می دانند را بشدت دراین سخنرانی تقبیح کردند. تا به زنده بودن که بشدت بعد از پیروزی انقلاب کوتاه بود همواره ارزوی گلستان کردن کشور با نیک مرامی افرادی که شایسته و مردمی بودند را داشتند. اما افسوس که از فردای بعد از هر انقلابی نبرد بین کسانی که با هر شگرد پنهان و اشکار خود را به ساختار اصیل و آرمان های مردم چسبانده و به تدریج در جهت سود مالی نجومی بردن و فرار کردن و کسانی که خواهان تقسیم سعادت و ثروت و خوشبختی بین همه مردم بی هیچ استثنا هستند انجام می پذیرد و بر اساس شانس و حضور مردم آن کشور کژ پویان اهل زر و زور یا مردم گرایان حقیقی به ادامه راه ارمان های خوشبختی همگانی و آسایش عمومی پیروز می شوند. امید که سیمای ایران هر از گاه به هر بهانه ای خطابه های تحلیلی ایشان؛ قبل از مریضی و کهولت ناشی از فشار جفاهای روزگار ؛ جهت یادآوری خواسته های بحق ایشان را پخش نمایند.

امام روح الله خمینی ره با شخصیت یک رهبر پذیرفته شده کاریزما و صادق وبی پیرایه و خارج از هر چهارچوب گروهی با قدرت و صداقت و شفافیت : ( هرچه را که گفت انجام داد. هرچه را که انجام داد گفت. )
هرچه را که به روزهای نخست با احساس خویش به او پیمان وحدت و بیعت دادیم در پرسه زمان با عقل خود بر این پیمان آفرین گفته و خرسندیم. اگر همه خواست ایشان محقق هم نشده باشد.
او پاسخی بوده و است به دوستانی روشن فکر که معتقد نبودند یک فرد می تواند بر تاریخ و جامعه خویش اثر عمیق و عظیم بگذارد . او اما وقتی پای در حادثه و خواست مهم ملت ایران گذاشت ، اثر یک انسان طرازنوین بر تاریخ و جامعه و شاید در زمان مسئولیت خویش گذاشت. حوادث و حواشی که از اطراف می رسند و نظرات دیگران بحق هیچ ربطی به انچه که خواست ایشان برابر با خواست عامه مردم بود ندارد.

او عاشق دمکراسی به هر نامی در کنار استقلال کشور بود وماند. اینکه پیمان های خارجی اسارت بار لغو گردد. برادری و تعاون جای بیش اندوزی فردی را بگیرد. زمین و صنعت و کان های زیر زمین و در امد و بودجه صرف همگان به تساوی شود . واردات به تدریج به حداقل و صادرات فراوری شده به حداکثر خود برسد. صلح و اشتی مردم نیا و ایران را خواستار بود. مانند عامه مردم صداقت و یک رنگی و حذف فساد بود. ایشان تابلویی از خواست آرزوهای مردم به جان آمده و خواستار یک زندگی بهتر بود. حاشیه نشینی و فقر مطلق روستاوندان و شهروندان بی چیز و ورود اعتیاد و بیکاری همانند مردم ازارشان می داد. همه مردم سرسختی و اعتماد به نفس و خواست مشترک او را برند و فشرده آرزوهای خود می دانستند.

او در پدیده های اتفاق افتاده دائمی روزهای انقلاب ، نکات عمده و اساسی حرکت رویدادها را بسیار خوب تشخیص داده و نظرات را مستقیم نه برای سود خود و یا گروه بلکه عموم مردم ابراز می نمود. و این به هیچ وجه کار آسانی نبود.

او با صلابت تمام نیروی خویش را بر سازندگی و اتحاد و احترام به کرامت انسانی و گشایش کارها می گذارد و بی زار از هر تملق و ویرانی و غریبگی عامه بود. هرچه بر سن و زمان می گذشت از واپس گرایی و عام زدگی بیزار تروبه عناصر نوین و به روز اعتقادی شدید و عینی داشت.

او حقوقی چون حق کار، حق استراحت،حق استراحت، حق تحصیل، حق درمان، حق تامین دوران پیری، حق تامین مادری، حق زنان در عرصه ها، حق خلق های مهربان سرزمین ما و هر حق انسانی را از محتوی زندگی آزاد و انسانی هر شهروند و روستاوند ما می دانست . فشرده ترین آرزویش بساده ترین کلام رفاه عمومی و آزادی در استقلال کامل کشور بود.

او در حالی که کارتر و کشورهای بزرگ معروف که به خود هفت خواهران صنعتی می گفتند و دیگر قلدران که با دو گرز تسلیحات و حقوق بشر می تواند به اریکه قدرت خویش همچنان تکیه کند و نفس را در کشورهای تابعه چون ایران حبس نماید . او اما خلاف این را برایشان امضا نمود.

او درتفکرات نظری و عملی کاملا از تعصب شدید مذهبی رایج افرادی که نیرویی غیر از خود را تحمل نمی کنند برائت می جست . بر حذر می کرد. داوری معتبر بعنوان یک رهبر در ارائه و تدوین اولیه قانون اساسی کشور بود.

او با عبای وحدت بر سر همه اقشار گوناگون وطن بر دهن خود محوران می زد. تا زنده بود پس می راند . از اتحاد سراسری سخن می گفت و عمل می نمود. بسیار نگران این مسئله بود که خدای ناکرده هیچگاه با رفتن ظلم، نظام پیشین جایش با جهل پر نشود. و نا اهلان زر و زور و قدرت دوست، با هر لباس و بیانی بدان داخل نشوند. عرصه آینده را تنگ نکنند.

او در دایره زندگی خویش در جاده پیچاپیچ پیکار اجتماعی و سیاسی که جاده ای بس دشوار است را با افتخار تمام طی کرد. هیچ گاه خود را یک ابر مرد از آسمان آمده ننمایاند بل انسانی عادی که بر همین زمین و در همین آب و خاک و ایران طول زندگیش را در خدمت به مردم تا حد ایثار نمود. به راحتی می توان رنج او را که به سختی کار و وجود همه نوع بلایی که اصطحکاک و کندی حرکت و ادامه شادی پیروزی مردم و جوانان ایجاد می شد را درک کرد.
به حد خویش و بسی شادناکم از بودن در دورانی که چنین مردی سترگ نمایندگی خواست بحق مردم ایران را پرچم دار بود. چه سرافرازم از این دوستی و اعتماد با او و با همه چالش هایی که در هر انقلاب ضد امپریالیستی وجود داشته و دارد که برای دوستان جوانم شمه ای از آن را گفتم….

« آه ای یادهای مخملی در زندان خاطره
ای جام های زرین سرشک ها
ای شیرازه عاج برکتب رازناک
و دریا که مرا می خواند به کرانه اسرار »

(روان حضرت روح الله خمینی بنیانگزار انقلاب اسلامی شاد باد)

کوروش مهیار
پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا: انتشار مطالب خبری و یادداشت های دریافتی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

Share