از گوشه کنار سیاست در گیلان:

بازخوانی یک خطبه تاریخی و حکایت اظهارات روزهای اخیر برخی افراد/احمدی‌نژاد در مسیر آرمان‌های نظام حرکت می‌کرد!/انتخاب ایده‌آل اصلاح‌طلبان در ریاست جمهوری از زبان اصلاح‌طلب گیلانی/منظور سوال فرزند شهید افتخاری از هاشمی چه بود؟!/می‌خواهند من هم رانتخوار باشم/۲۵ امین سالگرد آه و ناله مردم رودبار

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا بسته خبری ویژه «از گوشه و کنار سیاست گیلان»جایی است که خبرهایی ‌رسمی و غیررسمی استان گیلان ‌بدون توجه به ملاحظه جناح‌های سیاسی برای مخاطبان آماده شده است.

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا بسته خبری ویژه «از گوشه و کنار سیاست گیلان»جایی است که خبرهایی ‌رسمی و غیررسمی استان گیلان ‌بدون توجه به ملاحظه جناح‌های سیاسی برای مخاطبان آماده شده است. در این بسته خبری دیارمیرزا بخشی از مهم‌ترین اخباری که کمتر بدان ها توجه شده است در اختیار مخاطبین قرار می گیرد.

بازخوانی یک خطبه تاریخی و حکایت اظهارات روزهای اخیر برخی افراد
همکاری و همگرایی روحانیت در کنار معلمان هدف آرمانی انبیاء استآنهایی که به طور مرتب اخبار سیاسی گیلان را دنبال می کنند هرگز خطبه تاریخی آیت‌الله زین‌العابدین قربانی در نماز جمعه مورخه ۲۳ آبان را فراموش نمی کنند.همان خطبه ای که در آن نماینده معظم ولی فقیه در گیلان سخنانی انتقادی علیه شورای شهر مطرح کرد و از اعضای شورا خواست برای شهردار شدن رقابت نکنند و خلاف رای مردم عمل ننمایند.اما اگر به یاد داشته باشیم در آن نماز جمعه معروف آیت الله قربانی انتقاداتی نسبت به اظهارات چند چهره ی سیاسی گیلان مطرح کرده بود.فعالین سیاسی که به دلیل همزمانی ۱۳ آبان با روز عاشورا اظهارات تندی علیه صداوسیما و مسئولان مطرح کرده بودند و این مساله در نهایت واکنش آیت الله قربانی را در پی داشت:

خطیب جمعه رشت در آن نماز جمعه انقلاب اسلامی را در راستای قیام امام حسین (ع) دانسته و گفته بود: «این انقلاب در ایران به ثمر رسید و بیداری دنیای اسلام را به وجود آورد. خلوص امام حسین (ع) موجب ماندگاری قیام عاشورا شده و در تمام کشورهای دنیا مراسم عزاداری امام حسین (ع) پررونق‌تر برگزار می‌شود و باید راه امام حسین (ع) را ادامه دهیم.

آیت الله قربانی عامل دیگر جاودانگی قیام عاشورا را اصحاب بی‌نظیر امام حسین (ع) دانست و خاطرنشان کرد: دنیا برای این جوانمردی و فداکاری ارزش قایل شده است و پیروان امام حسین (ع) هرگز راه او را فراموش نکرده‌اند.

امام جمعه رشت با بیان اینکه در زمان رضاخان روضه‌خوانی جرم بود، افزود: مردم امام حسین (ع) را فراموش نکردند و ایستادگی مردم در طول تاریخ از راه و عزاداری امام حسین (ع) حائز اهمیت است و این موج باید جهانگیر شود تا امام زمان (عج) ظهور کند.

وی با تاکید بر اینکه مراسم‌های عزاداری امام حسین (ع) باید دور از بدعت‌ها برگزار شود، متذکر شد: صدا و سیما در ایام عاشورا عزاداری امام حسین (ع) را خوب منعکس کرد و ما تشکر می‌کنیم اما برخی‌ها در سایت‌ها آورده‌اند که عاشورای امام حسین (ع) را چرا عده‌ای تحت‌الشعاع ۱۳ آبان قرار داده‌اند.

آیت الله قربانی خطاب به این افراد گفت: انقلاب ما از عاشورای امام حسین (ع) است و بعد انتظار دارید در عاشورا تنها درباره ۱۳ آبان صحبت شود، ما و صدا و سیما را مورد انتقاد قرار دادند و خود را انقلابی می‌دانند، وای بر انقلابی بودن شما.»

همان کسانی که روزی آیت الله قربانی اینگونه به سخنان آنها اعتراض کرده و گفته بود «وای بر انقلابی بودن شما» و بعد از آن نیز حاضر نشد آنها را به حضور بپذیرد طی چند وقت اخیر بار دیگر فرصت را مناسب دیده اند و با روحیه کاسبکارانه ای که دارند بار دیگر دُرافشانی کرده اند.آیا بهتر نیست این افراد همیشه مدعی به جای سخن پراکنی علیه این و آن کمی در اعمال و رفتار گذشته خود بازنگری کنند و در گوشه ای بنشینند و با خود حساب و کتاب کنند که چه خطاهایی انجام داده اند که نماینده ولی فقیه اینگونه با آنها رفتار کرده است.از یاد نبریم که قدما گفته اند العاقل یکفیه الاشاره…

احمدی نژاد در مسیر آرمان های نظام حرکت می کرد!

نظر علی علیزاده کاندیدای دوره قبلی مجلس شورای اسلامی اظهارات جالبی در خصوص دولت دهم و یازدهم مطرح کرده است.علیزاده گفته:دولت های نظام مقدس جمهوری اسلامی هر یک ضعف ها وقوت هایی داشته اند . فعالیت های زیادی انجام شده موفقیت ها و عدم موفقیت هایی وجود داشته است . در دولت آقای احمدی نژاد ، جهت گیری آن در مسیر گفتمان انقلاب اسلامی بود . شتاب حرکت آن دولت شتاب مناسبی بود . در مسیر هسته ای شتاب فوق العاده ای داشت . در مسیر آرمانهای نظام حرکت می کرد و ضعف هایی نیز بالطبع داشت .

در دولت یازدهم اعتقادم بر این است که مسیر ، مسیر چالشی است . آقای روحانی فردی هستند که قبل از پیروزی انقلاب و بعد از آن در نظام نقش آفرین بوده اند و به جریانات اشراف کامل دارند اما جهت گیری کلی دولت ایشان با جهت گیری اصلی انقلاب زاویه دارد .هم در بعد داخلی و هم در بعد خارجی .

انتخاب ایده‌آل اصلاح‌طلبان در  ریاست جمهوری از زبان اصلاح طلب گیلانی
zagedG_2560جشن حضور، ویژه‌برنامه گرامیداشت دومین سالگرد حماسه حضور مردم در ۲۴ خرداد ۱۳۹۲، در رودسر برگزار شد.
فیاض زاهد در این مراسم اظهار داشته:«به باور من، اتفاقی که در ۲۴ خرداد افتاد، ملت ما را از نظر فهم سیاست وارد مرحله جدیدی کرد و آن، وجود عنصر عقلانیت در تصمیم‌گیری سیاسی است که بسیار بااهمیت تلقی می‌شود».
زاهد به فضای پس از ردصلاحیت آقای هاشمی در انتخابات ۹۲ اشاره کرد و گفت:«آن شب به ذهنم خطور کرد تا سرمقاله‌ای برای روزنامه شرق بنویسم و افکار عمومی را دعوت کنم تا بازی را همچنان ادامه بدهیم. در آن سرمقاله، شرایط آن روز کشور را به مسابقه فوتبالی تشبیه کردم که داور قبل از آغاز بازی، کاپیتان تیم ما را اخراج کرده و به دو سه نفر از بازیکنان ما کارت زرد داده و در زمین خود نیز همه امکانات را از ما گرفته است. ولی ما دو تصمیم می‌توانیم بگیریم؛ می‌توانیم بازی نکنیم، ولی می‌توانیم ۱۰ نفره برویم و حریف را در زمین خودش ببریم».
وی افزود:«در آن شرایط که هیچ کس حال ادامه بازی را نداشت، توصیه کردم که بیاییم و صحنه سیاست را به بازی فوتبال تشبیه کنیم و بازی را ادامه بدهیم و این بار اما با بازیکنان غیر ستاره خود بازی کنیم. در آن لحظه که این یادداشت را می‌نوشتم، فقط می‌خواستم برای تاریخ بنویسم. می‌خواستم چیزی بنویسم که به عنوان یک روشنفکر، مسئولیت تاریخی خود را ادا کرده باشم و امیدوار باشم که مردم همیشه دنبال ابرقهرمان‌ها، اسطوره‌ها، آسمان‌ها و ریشه‌های تاریخی نباشند و به خودشان اعتماد داشته باشند؛ امری که در دوران اصلاحات، بارها مورد تأکید آقای خاتمی قرار گرفت که ما قهرمان نمی‌خواهیم و همه ما قهرمان هستیم؛ ملتی که به سطحی از شعور و بالندگی برسد که تصمیمات مشترک و همگانی درست اتخاذ کند».
وی ادامه داد:«انتخاب آقای روحانی انتخاب ایده‌آل ما نبود. اگر انتخاب ایده‌آل اصلاح‌طلبان را می‌خواستیم، این انتخاب، آقای خاتمی بود و بعد از اینکه مشخص شد که آقای خاتمی نمی‌آید، انتخاب ایده‌آل ما آقای هاشمی رفسنجانی بود. آقای هاشمی با آن سابقه انقلابی و سابقه هوشیاری سیاسی، انتخابی بود که اصلاح‌طلبان به واسطه آن می‌خواستند به نحوی داستان سال ۷۶ و بدهکاری اخلاقی به ایشان را جبران کنند و با توجه به اشتباهات بعدی خود، باید دین خود را به افکار عمومی نیز ادا می‌کردند. ولی نه آقای خاتمی آمد و نه آقای هاشمی اجازه پیدا کرد که وارد انتخابات بشود».
وی افزود:«در آن شرایط ما تبدیل به یک تیم بدون ستاره شده بودیم. ملت ایران می‌توانست از انتخابات قهر کند، مثل انتخابات شورای دوم شهر تهران و خیلی از شهرهای دیگر که مردم نیامدند رأی بدهند. در انتخابات دومین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا، آزادترین انتخابات تاریخ جمهوری اسلامی برگزار شد. از تمام گروه‌های سیاسی در این انتخابات کاندیدا شدند؛ از نهضت آزادی گرفته تا جبهه آبادگران آقای احمدی‌نژاد و آقای مصباح، همه بودند؛ ولی مردم تهران نیامدند رأی بدهند و تنها ۱۵ درصد در انتخابات شرکت کردند. درنتیجه نمایندگان شورای شهر تهران با حداقل آرا انتخاب شدند؛ آقای چمران و دوستان آبادگران رفتند و آنجا کلید انتخاب آقای احمدی‌نژاد به عنوان شهردار تهران و بعد رییس‌جمهور را زدند».

منظور سوال فرزند شهید افتخاری از هاشمی چه بود؟!

deciaerboxjnupg228hدیدار حجت الاسلام مهدی افتخاری (فرزند شهید افتخاری) با هاشمی رفسنجانی هفته گذشته در حالی رُخ داد که هنوز صحبت در خصوص آن نقل محافل سیاسی شهرستان است.

بهجت نیوز در این خصوص نوشته است:در این میان سایت آیت الله هاشمی رفسنجانی با استفاده از یک تیتر عجیب برای این نشست ماجرا را حساس تر کرد.نقل و قول سایت رسمی هاشمی رفسنجانی از سوال آقای افتخاری بدین صورت است : “آیت الله هاشمی رفسنجانی در پاسخ به سوال فرزند شهید افتخاری که صبر شما در برابر ناملایمات سیاسی از کجاست؟ ، گفت: ما خاک پای اهل بیت(ع) نمی‌شویم، ولی ببینید که با آنها چگونه رفتار می‌کردند و باید خدا را شکر کنیم که صبر را از مظلومان تاریخ آموخته‌ایم.

 اما سوالی که در این میان مطرح است ، این می باشد که اساسا منظور آقای افتخاری کدام ناملایمات است؟

برای پاسخ به این سوال با برخی فعالین سیاسی استان و شهرستان به گفتگویی کوتاه نشستیم. عده ای که خود را حامی هاشمی رفسنجانی می‌پنداشتند در پاسخ به این پرسش ؛ اتفاقات رُخ داده در نهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران که در سال ۸۴ با پیروزی احمدی‌نژاد به پایان رسید و یا اتفاقاتی که در فتنه ۸۸ رُخ داد و همچنین حواشی مربوط به رد صلاحیت وی از سوی شورای نگهبان در یازدهمین دورهٔ انتخابات ریاست جمهوری ایران که در ۲۴ خرداد ۱۳۹۲ با پیروزی دولت تدبیر و اُمید برگزار گردید  و … را از جمله ناملایمات پیش آمده برای اکبر هاشمی مطرح کردند.

اما در آن سوی قضیه برخی دیگر که به زعم خود منتقد و یا مخالف سیاست های هاشمی رفسنجانی بودند حکم دادگاهی فائزه هاشمی که به جرم فعالیت تبلیغی علیه نظام به شش ماه حبس تعزیری و ۵ سال محرومیت از فعالیت های سیاسی، فرهنگی و مطبوعاتی محکوم شده بود و همچنین حکم حبس ده ساله برای فرزند ارشد وی یعنی مهدی هاشمی که به جرم ارتشا و اختلاس و کلاهبرداری محکوم شده است و … را از جمله این ناملایمات برشمردند.

البته در این بین تعدادی هم که کتاب خاطرات هاشمی رفسنجانی را مطالعه کرده بودند به شوخی ماجرای سد لَتیان را یکی از همین ناملایمات نام بُردند.

قضاوت در خصوص اینکه نظرات کدام طیف عقلانی و منطقی تر است را به عهده کاربران عزیز می‌سپاریم اما در هر حال مسئله ای که غیر قابل کتمان می‌باشد این است که این دیدار مطمئنا در آراء انتخاباتی حجت الاسلام افتخاری تاثیر خواهد گذاشت.

می خواهند من هم رانتخوار باشم!

kazemi-2عیسی کاظمی در نشست شهردار و اعضای شورای شهر با شهروندان سیاهکلی که در مسجد جامع این شهرستان برگزار شد، در جمع مردم سخنرانی کار کرد.

سایت«در سیاهکل» در خصوص این نشست نوشته:شهردار سیاهکل با بیان اینکه برخی ها می خواهند افکار را به سمت خود بکشانند، اظهار داشت: آنهایی که اعتراض می کنند با شهردار قبلی بودند و درِ اتاق وی برای آنها باز بود. آنهایی که از ما سئوال پرسیدند؛ هیچکدام نماندند تا پاسخ سئوالات خود را دریافت کنند.

کاظمی در رابطه با انتقادهایی که در رابطه با آسفالت نبودن کوچه ها و خیابان های سطح شهر از شهردار شد، گفت: از یاد نبرید زمانی را که من به سیاهکل آمدم، داخل شهر مانند جاده خاکی بود.

وی تصریح کرد: برخی می خواهند من نیز مانند آنهایی باشم که رانت می خورند، کسی که می خواهد درست کار کند راهش همین است. متأسفانه در شهر سیاهکل ما با این مشکلات کار می کنیم.

شهردار سیاهکل خطاب به یکی از حاضرین در این نشست که در زمان صحبت صفری به وی اعتراض کرده بود، گفت: آقای … شما که با رنجبر شهردار سابق سیاهکل بسیار نزدیک بودید و هر روز نزد رنجبر می رفتید.

شهردار سیاهکل تصریح کرد: من تا دو سال دیگر اینجا هستم و پس از آن به شهر خودم می روم و نمی خواهم در این مدت به شهروندان سیاهکلی خیانت کنیم.

بیست و پنجمین سالگرد آه و ناله مردم رودبار
سایت شکوفه های زیتون با انتشار تصاویر زیر نوشته:عزیز گونه هجرت کردند و دردهایی ماند که التیامش تنها مرور زمان را می طلبد.هجران سفر کردگان شهید گونه را در نیمه شبی پر از خاطره، مرور می کنیم.
۴dexplipeu10qi79qnskukxq index

Share