حجت الاسلام زائری در اولین کرسی آزاداندیشی با موضوع «حجاب اجباری؛ اولویتها و اقتضائات فرهنگی جامعه»

اعتماد مردم به پزشکان و اساتید دانشگاه بیشتر از روحانیت است؛حوزه علمیه بخاطر این فاجعه باید دودستی بر سر خود بکوبد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا رئیس مجموعه فرهنگی سرچشمه با اشاره به مطالعات انجام شده در یک سال گذشته مدعی شد: در این مطالعات که یکی از دوستان در سال ۹۳ محرمانه انجام داده بود و نتیجه آن، اوایل امسال مشخص گردید، نشان داده شد که سرمایه اجتماعی روحانیت به شدت کاهش یافته به گونه ای که اعتماد مردم به پزشکان و اساتید دانشگاه بیشتر از روحانیت است؛ این فاجعه است و حوزه علمیه ما باید دودستی بر سر خود بکوبد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا اولین کرسی آزاداندیشی با موضوع «حجاب اجباری؛ اولویتها و اقتضائات فرهنگی جامعه» شامگاه چهارشنبه در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد .

zaeri-218128-1به نقل از شفقنا, حجت الاسلام والمسلمین محمدرضا زائری در سخنانی بیان کرد :در حوزه حجاب حرفمان از موضع خارج از گفتمان حجاب نیست بلکه موضع من حفظ و حراست از حجاب است منتها با قدرت مدعی هستم که سیاست اجبار حجاب کاملا اشتباه است به این دلیل که اگر روزی حجاب آزاد بود یا من بجای تهران و قم در جاکارتا بودم بهتر می توانستم کسی که حجاب ندارد را به حجاب دعوت کنم .

 او با ابراز تعجب و نیز انتقاد از کسانی که حجاب را مسئله ای بی اهمیت می پندارند گفت: دغدغه من به عنوان یک طلبه این است که از حجاب سخن بگویم نه آنکه صورت مسئله را پاک کنم .

 نویسنده «کتاب حجاب بی حجاب»، با بیان اینکه مسائل اجتماعی مسائل بسیار پیچیده و دقیقی هستند عنوان کرد: این مسائل زیر ساخت بسیاری از مسائل دیگر است ؛اگر امام انقلاب کرد و این قیام بزرگ را که الهام بخش بسیاری از تحولات امروز است بوجود آورد بدلیل آن است که زیرساختهای فرهنگی بوجود آمده بود.

 او با بیان اینکه در فضای انتزاعی نمی توان دنبال تغیییر و تحول بود ابراز داشت: امام خمینی از خلا شروع نکرده بود بلکه سالها طلاب و روحانیون در مناطق مختلف شهر و روستا و بلکه صدها سال قبل، علمای شیعه، ذهن مردم را برای گرایش به سمت دین آماده کرده بودند و البته دشمن هم در تمام این سالها مشغول بوده و کارهایی می کرده است.

زائری با بیان اینکه خداوند سنتهای خود را در جامعه جاری کرده است اظهار داشت : اگر این زیرساختها فراهم نشود سنت الهی این است که قرار نیست خداوند بیاید و کاری کند .اینگونه نیست که بگوییم خداوند حفظ می کند بلکه اگر ذهن مخاطب را آماده نکرده و جامعه را به حال خود رها کنیم معلوم نیست ۲۰ سال دیگر چه اتفاقی می افتد.

 برخی کار را به سمتی می برند تا روحانیت و متدینین را محصور در قم و شهرک مهدیه کنند

 او با اشاره به وقایع سالهای ۷۸ و ۸۸ مدعی شد : به صراحت می گویم سال ۹۸ حوادث بدتری را هم خواهیم داشت اما باید زمینه را فراهم کرد که آسیب کمتری متوجه جامعه شود.

 مدیر مجموعه فرهنگی سرچشمه تصریح کرد: اساس دیدگاه من حفظ و حراست از حجاب است و اینکه حجاب باید به گونه ای حفظ شود که خانواده من با آبرومندی در جامعه راه برود نه اینکه روزبروز بیشتر محدود به قم شویم ؛ متاسفانه برخی کار را به سمتی می برند که روحانیت و متدینین را در قم و سپس شهرک مهدیه محصور کنند.

 او با انتقاد از برنامه های صدا و سیما طی ۳۵ سال گذشته عنوان کرد صداو سیمای جمهوری اسلامی بر اساس باورهای لیبرال دموکراسی غربی سریال، آگهی و فیلم پخش می کند و از سوی دیگر فرزندانمان را به دلیل آنکه تفریح دیگری ندارند مقابل تلویزیون می نشانیم و نتیجه آن می شود که فرزندان ما با این باورها پرورش پیدا می کنند.

 زائری با انتقاد از حوزه های علمیه در ایجاد مراکز مطالعات اجتماعی گفت: حوزه علمیه بنابر آماری که دارد ۵۰۰ مرکز مطالعاتی ایجاد کرده است که تنها ۲۰۰ مرکز کپی کاری می کنند.

 او با بیان این مطلب که جوانی آرامش ازدواج ندارد نمی تواند دینداری کند، خاطر نشان کرد: سیاست گذاری فرهنگی اگر معطوف به ازدواج شد نیمی از مشکلات فرهنگی جامعه را می توان حل کرد.

 رئیس مجموعه فرهنگی سرچشمه با اشاره به مطالعات انجام شده در یک سال گذشته مدعی شد: در این مطالعات که یکی از دوستان در سال ۹۳ محرمانه انجام داده بود و نتیجه آن، اوایل امسال مشخص گردید، نشان داده شد که سرمایه اجتماعی روحانیت به شدت کاهش یافته به گونه ای که اعتماد مردم به پزشکان و اساتید دانشگاه بیشتر از روحانیت است؛ این فاجعه است و حوزه علمیه ما باید دودستی بر سر خود بکوبد.

 او بااشاره به مبارزه با بدحجابی توسط ناجا گفت: کسانی که قرار بوده اقدامات فرهنگی در این زمینه انجام دهند، کار را به گردن ناجا می اندازند در حالی که آن چوب آخر است؛ قانون زمانی قانون است که در جامعه به شکل طبیعی مقبولیت داشته باشد و مبتنی بر هنجار اجتماعی باشد.

 زائری تاکید کرد: آگهی های صدا و سیمای جمهوری اسلامی ۳۵ سال حجاب را تخریب کرد و نشان داد حجاب برای کلفت و فرد فقیر و بینواست. آگهی های بازرگانی براساس دیدگاه لیبرال دموکراسی غرب بی حجابی را در ذهن مردم رسوخ می دهند به گونه ای که نمی توان با خطبه های نماز جمعه آن را درست کرد.

 او ادامه داد: اگر نگران وضع حجاب هستیم باید تکانی بخوریم و از مهدکودک و صدا و سیما شروع نماییم حتی برنامه های منبر خود را تغییر دهیم. اگر می خواهیم دین بماند باید خود را با شرایط جامعه تطبیق دهیم؛ در صورتی از اصل و اساس می توان حراست کرد که آن اصل و اساس را با ذهن مخاطب و جوان تطابق دهیم.

 اگر حجاب آزاد باشد حرمت حجاب بیشترحفظ می شود

 نویسنده کتاب حجاب بی حجاب، از پخش سریال های غربی انتقاد کرد و آن را مروج فرهنگ بی حجابی دانست و گفت: وقتی در سریال غربی بی حجابی را با عنوان زندگی لذت بخش و آرمان معرفی کردیم نمی توانیم با یک حدیث حجاب را فرهنگ کنیم.

 او همچنین بااشاره به مطالعات صورت گرفته برروی زنان باردار گفت: در این مطالعات مشخص شده یکی از دلایلی که بانوان تمایل به زایمان سزارین دارند، مشاهده ناله ها و فریاد زدن زنان هنگام تولد فرزندانشان در فیلم ها و سریال ها است.

 زائری تاکید کرد: اگر حجاب آزاد باشد حرمت حجاب بیشترحفظ می شود الان چون همه چیز با یکدیگر مخلوط شده حرمت چادر مشکی بیشتر از بین می رود لذا معتقدم حاکمیت برای مسئله حجاب باید چاره اندیشی کند.

 او در پایان اذعان کرد: یکی از مهم ترین خطاهای راهبردی ما در حجاب این است که روی مصداق ها تمرکز کرده ایم در حالی که برنامه ریزی ها باید روی عفت و حیا باشد.

Share