مردم باید بدانند که تحولات در حد شعار نیست

استاندار گیلان :حل مشکل چای سنواتی به اقتدار مدیریتی نیاز دارد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا استاندار گیلان در جلسه کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز با محوریت بررسی چای سنواتی گفت : سازمان چای باید با حمایت وزارت جهاد کشاورزی در مورد چای سنواتی با اقتدار ظاهر شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا استاندار گیلان در جلسه کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز با محوریت بررسی چای سنواتی گفت : سازمان چای باید با حمایت وزارت جهاد کشاورزی در مورد چای سنواتی با اقتدار ظاهر شود.

jpg4049 محمدعلی نجفی در این نشست گفت : وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی وسازمان  استاندارد و تحقیقات صنعتی بر این موضوع که چای سنواتی قابل مصرف نیست نظر صریح دارند.

استاندار افزود : سازمان چای باید با ظرافت خاص در تمامی مراحل با اقتدار ظاهر و صندوق حمایت از توسعه صنعت چای نیز باتوجه به صراحت قانون باید تقویت شود.

دکتر نجفی گفت : چای های سنواتی موجود در انبارها باید در غیر از فصل تولید به عنوان استفاده صنعتی و چای غیر قابل شرب صادر شود .

وی بر ضرورت نظارت وزارت جهاد کشاورزی، سازمان چای و نیز دستگاه نظامی و اطلاعاتی بر صادرات چای تأکید کرد و افزود : همانطوریکه به سلامت خودمان می اندیشیم نگران سلامت مردم کشورهای دیگر نیز هستیم.

استاندار گیلان  تصریح کرد : صادرات باید از طریق مرزهای رسمی انجام گیرد و صرفاً از انبار به مرز منتقل شود.

نماینده عالی دولت در گیلان همچنین به اخذ نظرات کارشناسی واحد در مسیر امحاء چای سنواتی اشاره و یادآور شد : با اهتمام جدی و همدلی و همزبانی همه دستگاه های مرتبط باید چای سنواتی که مثل شمشیری بر سر کشاورز، تولید کننده و صنعت است برداشته شود.

وی همچنین بر ضرورت بهزراعی باغات چای تأکید کرد و افزود :  برای بهبود اصلاح ساختار چای انواع هرس ها را در باغات چای پیگیری و توفیقات خوبی حاصل شد

استاندار گیلان به آمادگی دولت و وزارت جهاد کشاورزی درخصوص حمایت از صنعت چای اشاره و خاطر نشان کرد : رئیس جمهور در سفر به گیلان به مسائل چای اشراف کامل داشت.

وی با اشاره به اینکه در سالهای گذشته حدود ۱۵ هزار هکتار از اراضی زیر کشت چای از بین رفته بود بیان داشت : یکی از افتخارات دولت تدبیر و امید احیاء ۳ هزار هکتار از باغات چای رها شده است که در سال قبل با امیدی که در کشاورزان بوجود آمد زیر کشت رفت و موجب ایجاد اشتغال شد.

دکتر نجفی بر ضرورت انعکاس تحولات مثبت صورت گرفته از سوی صدا و سیما  و رسانه ها تأکید کرد و افزود : این اقدامات باید در معرض دید مردم قرار بگیرد تا تغییرات را احساس کنند و بدانند که این تحولات در حد شعار نیست.

وی به موفقیت حاصل شده در عرضه برنج ناب گیلانی در سطح جهانی اشاره و خاطر نشان کرد : با افزایش کیفیت و رفع موانع چای داخلی هم باید به حدی برسد که علاوه بر فراتر رفتن از سطح جهانی، این محصول توسط مشتریان پیش خرید شود.

 jpg4047

در این جلسه معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور باغبانی یکی از سیاست های اصلی وزارت جهاد کشاورزی را ارتقاء تراز کشاورزی عنوان کرد و افزود : برای تحقق این مهم نیاز به افزایش تولید و افزایش صادرات است تا وابستگی کاهش یابد.

محمدعلی طهماسبی یکی از مشکلات موجود در کشاورزی را قاچاق محصولات و واردات خارج از سیستم گمرک دانست و گفت : باتوجه به تنوع محصولات و موقعیت اقلیمی در داخل کشور هر کالایی نمی تواند وارد شود و باید به منابع تولید داخلی و منابع ملی تکیه کنیم.

وی بر ضرورت بررسی و آسیب شناسی جدی درخصوص چای سنواتی تأکید و خاطر نشان کرد : افرادی سودجو حول محور چای سنواتی وجود دارند که با استمداد از دستگاه های امنیتی باید از آسیب زدن به تولید داخلی جلوگیری نمود.

در ادامه این جلسه رئیس سازمان چای کشور نیز با اشاره به اینکه با حمایت های دولت تدبیر وامید صنعت  چای شرایط مطلوب تری پیدا کرده است گفت : اعلام به موقع و افزایش قیمت تضمینی چای ، اجرای بهزراعی باغات چای و تشکیل صندوق حمایت از توسعه صنعت چای که منجر به جذب ۲۵۵۰۰ نفر در این صندوق شده است از اقدامات موثر دولت یازدهم بوده که روحیه نشاط را به این صنعت برگردانده است.

محمدولی روزبهان با بیان اینکه تاکنون ۳۲ هزار تن برگ سبز چای از چایکاران خریداری شده است خاطر نشان کرد : ارزش ریالی این مقدار برگ سبز چای خریداری شده ۶۳۰ میلیارد ریال است که حدود۸۰ درصد چای درجه یک و ۲۰درصد چای درجه دو می باشد.

Share