برگزاری نخستین نشست کمیته هماهنگی منطقه ای پروژه مدیریت چند منظوره جنگل های هیرکانی شمال کشور

استاندار: رویکرد جدید جنگلداری با تکیه بر اصل مشارکت و عدالت شکل گرفته است

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا نخستین نشست کمیته هماهنگی منطقه ای پروژه مدیریت چند منظوره جنگل های هیرکانی شمال کشور صبح امروز با حضور استاندار گیلان در رشت برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا نخستین نشست کمیته هماهنگی منطقه ای پروژه مدیریت چند منظوره جنگل های هیرکانی  شمال کشور صبح امروز با حضور استاندار گیلان در رشت برگزار شد.

jpg4068 دکتر نجفی صبح امروز در این نشست که در استانداری برگزار شد گفت : در دهه های اخیر توسعه و برداشت های بی رویه از جنگل، تصرف های غیر قانونی و توسعه‌ی ناپایدار در حوزه گردشگری و کشاورزی تأثیر زیادی بر اکوسیستم ارزشمند منطقه و جهان وارد کرده است.

وی تنوع زیستی موجود در جنگل های خزری را بسیار ارزشمند توصیف و تصریح کرد : امروزه با حضور مشاوران بین المللی در چند منظوره کردن بهره مندی از جنگلها باید به دنبال مدیریت یکپارچه در عرصه پایداری منابع جنگل باشیم.

نماینده عالی دولت در گیلان با اشاره به اینکه رویکرد جدید جنگلداری با تکیه بر  اصل مشارکت و عدالت شکل گرفته است گفت : مردم ما هر جا احساس کنند که معیشت و رفاه آنان تأمین گردد از پروژه های در دست اجرا حمایت همه جانبه خواهند کرد.

وی کشورهای موفق را کشورهایی که به مردم خود می اندیشند دانست و افزود : اگر مشارکت مردم و حفظ منافع آنان در اندیشه دولتمردان نباشد در هیچ کاری موفق نخواهند شد.

استاندار بر ضرورت حمایت همه جانبه از سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری تأکید و خاطر نشان کرد : در برنامه ششم توسعه به جهت حفظ و حراست از اندیشه سبز و توسعه جنگلداری باید امکانات مناسب در اختیار این سازمان قرار گیرد.

وی بر تأکید رئیس جمهور درخصوص توسعه گیلان اشاره و بیان داشت : با تکیه بر مسائل منابع طبیعی غنی و زیست محیطی می توان در جهت توسعه گیلان گامی موثر برداشت.

استاندار گیلان خاطر نشان کرد : اگر همه‌ی ما در اجرای چنین پروژه‌هایی همچون مدیریت چند منظوره جنگل‌های هیرکانی ورود نکنیم نسل حاضر و نسل‌های آتی ما را نخواهند بخشید.

jpg4070در این نشست انگورج معاون امور جنگل سازمان جنگلها و مراتع کشور با اشاره به آغاز مطالعات این پروژه از ۲ سال پیش گفت : منظور از مدیریت چند منظوره جنگل های هیرکانی ایجاد مدیریت پایدار در جنبه های اجتماعی، اکولوژیکی و اقتصادی است که در جهان می توانیم از آن به عنوان سند افتخار یاد کنیم.

زارع مدیر کل منابع طبیعی استان نیز در این نشست با ارائه‌ی گزارش از اجرای طرح مدیریت چند منظوره جنگل‌های هیرکانی گفت : این طرح بصورت پایلوت در شهرستانهای سیاهکل و رودبار در حال اجراء است.

در ادامه این جلسه مورالی معاون دفتر برنامه ی عمران ملل متحد در ایران با قدردانی از استاندار گیلان در هماهنگی و پیگیری این پروژه اظهار کرد: جنگل‌های هیرگانی به عنوان موزه زنده در جهان شناخته می‌شود.

وی ادامه داد: افتخار می‌کنیم جنگل‌های هیرکانی در ایران حفظ شده اما این جنگل‌ها در دیگر کشورها از بین رفته است و به این دلیل نقش اجرای پروژه پایداری جنگل‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

وی گفت : نقش این پروژه در حفاظت و پایداری جنگل ها اهمیت بسزایی دارد و این کمیته در بهره وری بهینه از این میراث ارزشمند برنامه های خوبی برای نسل آینده دارد.

در این نشست همچنین مایک موزر مشاور ارشد بین الملل پروژه با اشاره بر اینکه دولت ها برای مدیریت در اکوسیستم ها ما را به کشور خود دعوت می کنند گفت : اکوسیستم جنگل منافع زیادی برای جوامع بشری دارد.

وی افزود : استراتژی توسعه سبز جنگلهای هیرکانی بهبود وضعیت اجتماعی و اقتصادی و رونق منطقه خواهد بود.

Share