ندیمی در تشریح نتایج گزارش نهایی تفحص از سازمان چای:

ارقام چای سنواتی صادرشده با خروجی انبارها تطابق ندارد/جایگاه سازمان چای احیا شود

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، عضو هیئت رئیسه کمیته تحقیق و تفحص از سازمان چای با یادآوری اینکه قرائت گزارش نهایی تفحص از سازمان چای در دستور کار جلسات علنی هفته جاری مجلس قرار دارد،گفت:بر اساس نتایج بدست آمده اعداد و ارقام میزان چای سنواتی صادر شده کمتر از خروجی انبارهاست و این نشان می دهد بخشی از چای سنواتی در داخل رسوب داشته است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، ایرج ندیمی ،با اشاره به قرائت گزارش نهایی تحقیق و تفحص از سازمان چای در جلسات هفته جاری صحن علنی مجلس شورای اسلامی در تشریح محورهای مهم این گزارش،گفت:درجریان تحقیق و تفحص از سازمان چای یک نگاه به گذشته داشتیم تا بررسی کنیم چرا موضوع چای سنواتی به این وضعیت رسید و آیا واقعا از مجلس پنجم که در قانون برنامه آمده بود این وضعیت پیش آمد یا قبلا هم چنین موضوعی مطرح بوده است.

nadimi_9261 (2)نماینده مردم لاهیجان و سیاهکل درمجلس شورای اسلامی افزود: براساس بررسی‌های انجام شده ثابت شد متاسفانه چای مانده در انبار از قبل از مجلس پنجم هم بوده و شاید یکی از دلایل تصمیم مجلس پنجم بازگشت به همین نقطه بوده که چرا چای در انبارها مانده است.

 مشکل اجرای قانون اصلاح ساختار سازمان چای به قبل از مجلس پنجم برمی گردد

عضو هیئت رئیسه کمیته تحقیق و تفحص از سازمان چای تصریح کرد: هدف دوم از انجام این تحقیق و تفحص این بود که می خواستیم نقش اصلاح ساختار از نظر اجرا را بررسی کنیم که ثابت شد قانون اصلاح ساختار بد اجرا شده و مجریانی که هم اکنون  فعالیت دارند؛ماده ۲۹ قانون برنامه سوم مصوب مجلس پنجم در مورد اصلاح ساختار سازمان چای را بد اجرا کردند.

این نماینده مردم در مجلس نهم گفت: سومین نکته این بود که چای سنواتی ،تعریف دقیقش چیست و بعد از چند سال چای عنوان چای سنواتی می گیرد.

وی ادامه داد: همچنین در تحقیقات انجام شده بررسی کردیم،علت بوجود آمدن چای سنواتی چیست،آیا مشکل تجاری و تولیدی است،و یا علت دیگری دارد.

نواقص بازاریابی علت بوجود آمدن چای‌های سنواتی

ندیمی افزود: براساس تحقیقات انجام شده ثابت کردیم در این بخش کمبودهای اساسی به چشم می خورد که کمتر به تولید ارجاع داده و بیشتر به بازاریابی مربوط می شود.

وی تصریح کرد: بالاخره در رابطه با عملکرد چای سنواتی بررسی کردیم آیا چای سنواتی می توانسته در داخل توزیع شود، که جواب این بود،خیر و قانون با این کار مخالف است.

ندیمی گفت: همچنین بررسی کردیم آیا چای سنواتی می تواند در خارج هم برای هرکاری مصرف شود که پاسخ دادیم خیر آن هم باید به مصرف صنعتی برسد.

 ارقام چای سنواتی صادرشده با خروجی انبارها تطابق ندارد/ رسوب بخشی از چای‌های سنواتی در داخل

این نماینده مردم درمجلس نهم در خصوص مطابقت ارقام چای سنواتی صادرشده با خروجی از انبارها نیز گفت: ثابت شد اعداد و ارقام میزان صادرات کمتر از خروجی انبارهاست که این نشان می دهد بخشی از چای سنواتی در داخل رسوب داشته؛یعنی این چای‌ها با چای های دیگر مخلوط و توزیع شده و یا اینکه به مصرف انسانی رسیده است.

عضوهیئت رئیسه کمیته تحقیق و تفحص از سازمان چای با تاکید براینکه براساس تحقیقات انجام شده تخلف در اجرای قانون ثابت شد،در رابطه با تاثیر این گزارش درتغییر نحوه عملکرد سازمان چای،توضیح داد:مسئله این است که سازمان چای با چند مشکل روبه رو است.

 سازمان چای،یک سازمان اما محدود به یک استان/جایگاه سازمان احیا شود

وی اضافه کرد: اولین موضوع این است که سازمان چای،یک سازمان اما محدود به یک استان است و حتی زیرمجموعه استانداری هم نبوده و وزیر هم بر آن نفوذ چندانی نداشته و زیرنظر معاونان اداره می شود؛لذا اولین مشکل،مشکل ساختار سازمان است که باید جایگاه آن برگردد.

این نماینده مردم درمجلس نهم تصریح کرد: اگر رئیس فعلی سازمان چای را هم نمی پذیرند؛فردی را برای اداره این مجموعه معرفی کنند که درحد معاون وزیر باشد.

ندیمی با بیان اینکه موضوع تعامل با تولید،مسئله دیگر سازمان چای است،گفت: باید قبول کنیم که اقدامات انجام شده دریکی، دوسال اخیر از لحاظ اعلام قیمت چای و پرداخت وام “به زراعی” به چایکاران خوب بوده اما عملکردها به خصوص در پرداخت وام “به زراعی ” ضعیف بوده درحالی که می توانستند قویتر عمل کنند.

 سازمان درجریان کل تصمیمات وزارتخانه باشد/ برخی در سازمان مدیریت اهداف تجاری دارند تا تولیدی

وی ادامه داد: سومین موضوعی که باید در سازمان چای مدیریت شود،این است که سازمان چای حداقل باید در جریان تمام تصمیمات وزارتخانه باشد و ازهمه مهمتر درسازمان مدیریت و برنامه ریزی هم باید تحولاتی رخ دهد؛چرا که عده ای از افراد در این سازمان بیشتر اهداف تجاری دارند تا تولیدی .

قرائت گزارش نهایی تحقیق و تفحص از سازمان چای در دستور کار هفته جاری صحن علنی مجلس شورای اسلامی قرار دارد./

/خانه ملت

ایرج ندیمی، محمد مهدی رهبری املشی،غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی،محمدحسین قربانی ،حسن تامینی،جبار کوچکی نژاد،مهرداد لاهوتی،ناصر عاشوری،حمیدرضا خصوصی،حسن خسته بند،محمود شکری،صفر نعیمی رز،عطالله حکیمی،

Share