رسولی عضو شورای شهر رشت

اجازه ندهیم بیش از این،مظلومیت میرزا و یارانش بر دوش شهر مظلوممان سنگینی کند

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا رسولی در پایان با بیان اینکه روی سخن بنده با متولیان امر است تصریح کرد: بزرگان اجرایی استان، متولیان میراث فرهنگی آیا وقت آن نرسیده که صرفا به جای تجلیل و بزرگداشت و سخنرانی در مورد میرزا و نهضت جنگل ، به آثار تاریخی این نهضت بزرگ بپردازیم و اجازه ندهیم تا بیش از این، مظلومیت میرزا کوچک جنگلی، این سردار بزرگ و یاران گرانقدرش بر دوش شهر مظلوممان سنگینی کند.

 اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا رضا رسولی عضور شورای شهر رشت صبح امروز در جلسه شورا با گرامیداشت ایام شعبانیه و عرض تبریک به مناسبت میلاد با سعادت حضرت ولیعصر (عج)، منجی عالم بشریت ، امید مستضعفان و حق خواهان و تسلیت رحلت جانسوز بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران و همچنین قیام خونین ۱۵ خرداد، که زمینه ساز پیروزی انقلاب اسلامی مردم ایران در ۲۲ بهمن ۱۳۵۷ شد اظهار داشت: در میان این همه روز ها و وقایع بزرگ و اتفاقات بزرگ ملی،گاها به نظر می رسد یک واقعه مهم و تاریخی در شهر عزیزمان کمتر مورد توجه قرار گرفته است.
rasooliوی ادامه داد: عزیزان، روزی که گذشت، شانزدهم خرداد ماه، روزی بود که میرزا کوچک خان جنگلی، بزرگ مرد تاریخ ایران زمین، یکی از کهن ترین و به قولی اولین حکومت جمهوری در آسیا را در شهر رشت، شهر عشق و امید، شهر ترانه و باران تاسیس نمود.
رسولی در ادامه به سال تولد میرزا کوچک و نحوه آموزش او در سنین ابتدایی عمر که در مدرسه حاجی حسن واقع در صالح آباد رشت و مدرسه جامع برای آموختن صرف و نحو و تحصیلات دینی بود اشاره کرد.
عضو شورای شهر رشت با بیان اینکه میرزا در مراحل مختلف انقلاب مشروطیت فعالانه حضور داشت و در فتح قزوین شرکت نمود اذعان کرد: اما، پس از استقرار مشروطیت و بوجود آمدن حوادثی که ایران را دستخوش تغییر قرار دادند؛ نظیر قرارداد ۱۹۰۷ و تقسیم ایران به دو منطقه نفوذ روس و انگلیس، کشیده شدن ایران به جنگ جهانی اول، حضور نیروهای روسی در گیلان و سایر نقاط کشور، زمینه‌های پیدایش نهضت جنگل به رهبری میرزا کوچک‌خان فراهم گردید.

رسولی نهضت جنگل – به رهبری میرزا کوچک‌خان – را از جمله مبارزات پرافتخار مردم مسلمان ایران بر ضد استعمار بیگانگان دانست و افزود:این نهضت به مدت هفت سال و از شوال ۱۳۳۳ هـ.ق تا دوم ربیع‌الثانی ۱۳۴۰ به طول انجامید.

وی در ادامه با اشاره به اینکه جنگلی ها هدف خود را «اتحاد اسلامی، اخراج نیروهای بیگانه، رفع بی عدالتی، مبارزه با خودکامگی و استبداد و برقراری دولتی مردمی» اعلام می کردند و این امر را در «روزنامه جنگل» نیز منعکس کردند تصریح کرد:در همین راستا میرزا کوچک خان جنگلی به نیابت از قوای جنگل در روز یکشنبه ۱۶ خرداد ۱۲۹۹ هجری شمسی با انتشار بیانیه‌ای تشکیل کمیته انقلاب سرخ ایران و الغاء اصول سلطنت و تأسیس حکومت جمهوری را اعلام نمود و یک روز بعد کمیته انقلاب، هیئت دولت جمهوری (هیات‌ اتحاد اسلامی) را معرفی کرد، که میرزا عنوان سرکمیسر و کمیسر جنگ را داشت.
عضو شورای شهر رشت با بیان اینکه اگرچه این نهضت با دسیسه استبدادگران پس از مدتی سرکوب شد اظهار کرد: اما فریاد آزادی خواهی و حق طلبی مردم گیلان که از گلوگاه میرزا به گوش جهانیان رسید، برای همیشه در تاریخ جاودانه خواهد ماند.
رسولی در ادامه به خاطراتی در این زمینه اشاره کرد و گفت:از پدر بزرگ مرحومم به یاد دارم که به نقل از پدرش می گفت؛ میرزا و همراهانش در چشمه معروف چمارسرا آب نوشیدند و اسبانشان را هم سیراب کردند. سپس در گرمابه ای در همان حوالی به غسل و نیایش پرداختند و از آنجا با عبور از پل خشتی چمارسرا به باغ سبزه میدان رفته و اعلام جمهوری کردند.با کنکاشی در تاریخ و همچنین گشتی در محله چمارسرا، به نظر می رسد این موارد صحیح است و هنوز همه این اجزا باقیمانده اند;
چشمه معروف چمارسرا که هنوز هم در نزدیکی یخچال، دست سخاوتمندش را به سوی شهروندان رشتی گشوده است، ساختمانی در آن نزدیکی با سقفی گنبدی که شبیه حمام است و البته امروز بخشی از آن متروک و مابقی به عنوان پنچرگیری در حال استفاده است، و پل خشتی چمارسرا که امروز غریبانه و به موازات پل بتنی موجود، هنوز هم صبورانه علاوه بر بار تاریخ، بار تاسیسات مکانیکی و برقی را به دوش میکشد.
عضو شورای شهر رشت با بیان اینکه در باغ تاریخی سبزه میدان امروز نشانی از هویت تاریخی منحصر به فرد آن وجود ندارد اذعان کرد: شرایط نامناسب و نگران کننده مقبره این سردار شهید در محله سلیمانداراب و دکتر حشمت در چله خانه که مورد توجه سایر همکاران در شورا و همینطور شواری قبل هم قرار داشته است در حالی که همین لکه های تاریخی در سایر شهر های ایران به عنوان فرصت های تاریخی توسعه شناخته شده و به جهانیان عرضه می گردند.

رسولی در پایان با بیان اینکه روی سخن بنده با متولیان امر است تصریح کرد: بزرگان اجرایی استان، متولیان میراث فرهنگی و البته در خلا آن، شهرداری رشت آیا وقت آن نرسیده که صرفا به جای تجلیل و بزرگداشت و سخنرانی در مورد میرزا و نهضت جنگل ، به آثار تاریخی این نهضت بزرگ بپردازیم و اجازه ندهیم تا بیش از این، مظلومیت میرزا کوچک جنگلی، این سردار بزرگ و یاران گرانقدرش بر دوش شهر مظلوممان سنگینی کند.

Share