آزادیخواه ندانستن امام تحریف امام نیست؟

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،تحریف شخصیت امام(ره) به عنوان الگو و راهنمای مردم انقلابی ایران در حالی از سوی رهبر انقلاب و در جریان مراسم سالگرد ارتحال امام(ره) به عنوان خطری جدی و واقعی مطرح شد که در چند روز بعد از این بیانات، بیش از این که تلاش برخی فعالان سیاسی و رسانه‌ای را به شناخت امام معطوف کند، تلاش انها را به متهم کردن دیگران و یا ارائه تفاسیر عجیب از امام(ره) معطوف کرده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،تحریف شخصیت امام(ره) به عنوان الگو و راهنمای مردم انقلابی ایران در حالی از سوی رهبر انقلاب و در جریان مراسم سالگرد ارتحال امام(ره) به عنوان خطری جدی و واقعی مطرح شد که در چند روز بعد از این بیانات، بیش از این که تلاش برخی فعالان سیاسی و رسانه‌ای را به شناخت امام معطوف کند، تلاش انها را به متهم کردن دیگران و یا ارائه تفاسیر عجیب از امام(ره) معطوف کرده است.

khomeyniبه فاصله سه روز بعد از بیانات رهبری در این باره، اکنون بسیاری درگیر شناسایی عاملان تحریف امام، انگیزه‌های چنین تحریفی و درخواست تعیین مجازات برای تحریف امام هستند. عده دیگری نیز با وجود نهی رهبر انقلاب از ارائه تفاسیر خودمحورانه از شخصیت امام(ره)، ارائه تفاسیر غیردقیق مطلوب خود از ایشان را آغاز کرده‌اند.

رهبر انقلاب در بیانات خود در حرم امام، دو سر یک طیف از برداشت‌های انحرافی از امام را معرفی کرده و گفتند: در زمان حیات امام هم برای تحریف شخصیت امام کار می شد. از یک طرف دشمن بود، از اول انقلاب سعی کرد در تبلیغات جهانی خود امام را به صورت یک انقلابی خشک و خشن از نوع آنچه که در تاریخ انقلاب های بزرگ و معروف عالم مانند انقلاب فرانسه و مارکسیتی شوروی و بعضی انقلاب های دیگر می شناسیم معرفی کند. یک انسانی که خشک است و خشن است و گره ابروی او باز نمی شود و صرفا نگاه می کند به مقابله با دشمن و هیچ عاطفه ای و هیچ انعطافی در او نیست معرفی میکردند. که خب این غلط بود. امام قاطع بود غیرمتزلزل بود، در تصمیم خود انسانی بود راسخ، لکن مظهر عاطفه بود. مظهر لطافت و محبت و دلداری و دلدادگی بود. در مقابل خدا و خلق خدا و بخصوص نسبت به قشرهای مظلوم و مستضعف جامعه. در داخل هم بعضی ندانسته و بعضی هم دانسته تحریف می کردند. حتی در زمان حیات خود امام. حرفی که به نظرشان پسندیده بود به امام نسبت می دادند، در حالی که ارتباطی به امام نداشت. بعد از رحلت امام هم همین جریان ادامه داشته حتی تا آنجا که بعضی حرفها و اظهارات امام را به صورت یک آدم لیبرال که هیچ قید و شرطی در رفتار او در زمینه های سیاسی حتی در زمینه های فکری و فرهنگی وجود ندارد معرفی می کنند. این هم به شدت غلط و خلاف واقع است.

برداشت اشتباه از این بیانات و مترادف دانستن لیبرال بودن و آزادیخواه یکی از ائمه جمعه یکی از شهرهای مهم ایران را به این ادعای عجیب رسانده است که «تبدیل امام به یک اسطوره آزادیخواه، تحریف شخصیت ایشان است». آقای امام جمعه در ادامه گفته است که :مسئله امام هم در اصولش امام منعکس است؛ تحریف امام به این است که امام یک اسطوره آزادیخواه تاریخی شود.

امام(ره) رهبر انقلابی بود که «استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی» یکی از شعارهای اصلی آن بود و رهبر چنین انقلابی را نمی‌توان آزادی‌خواه ندانست.

از سوی دیگر، در میراث به جای مانده از امام و از جمله در صحیفه ایشان، چنان ادبیات وسیعی در باره آزادی وجود دارد، که ادعای آزادی‌خواه نبودن امام(ره) را البته با تعریف آزادی مورد نظر ایشان با قاطعیت رد خواهد کرد.

فهرست نظرات امام(ره) قابل توجه است و ابعاد مختلف آزادی، راه‌های مختلف و سخت برای رسیدن به آزادی و مانند ان را در بر می‌گیرد. اگر چه معنای آزادی مورد نظر اسلام در نگاه امام می‌تواند موضوع بحث و بررسی باشد، آزادی از آزادی مطبوعات و کار و دیدگاه گرفته تا آزادی‌های سیاسی بارها و بارها به عنوان حق مردم در صحیفه مورد اشاره قرار گرفته است که در ادامه برخی موارد آن مرور خواهد شد.

انگیزه مخالفت با تصویبنامه انجمنهاى ایالتى و ولایتى‏:

آیا در چنین شرایطى که آنها قوانین مقدس اسلامى را بازیچه دست خود قرار داده‏اند ما ساکت بنشینیم و اعتراض نکنیم و نگوییم که چرا وعاظ و خطباى اسلام را تحت فشار قرار مى‏دهند؟ چرا صداى مبلغین اسلام را خفه مى‏کنند؟ چرا چاپخانه‏ها را تحت سانسور قرار مى‏دهند و از چاپ و نشر نوشته‏هاى اسلامى جلوگیرى مى‏کنند؟ چرا آزادى مطبوعات را سلب مى‏کنند؟

سخنرانی به مناسبت آزادی از زندان:

قانون اساسى مردم را آزادى داده است در مسکن، در کارهاى خودش، در مالش، در جانش، آزادى داده است؛ از این زورگوییها قانون منع کرده است‏.

ما براى آزادى این ملت به همه جور حاضریم؛ یکى‏مان حبس مى‏رود؛ یکى‏مان زجر مى‏کشد؛ یکى‏مان اهانت مى‏شود؛ یکى‏مان فحش مى‏خورد؛ ما به همه چیزش حاضریم.

پیام به روحانیت و مردم در مخالفت با کاپیتولاسیون

باید وکلاى پارلمان مبعوث از ملت باشند، باید دولتها ملى باشند، باید اختناق از مطبوعات برداشته شود و سازمانها نظارت در آنها نکنند و آزادى را از ملت مسلمان سلب ننمایند، براى آن است که این ننگها را بر ملت تحمیل نکنند و ما را مواجه با این مصیبتها ننمایند.

نامه سرگشاده به امیرعباس هویدا

شماها مى‏دانید اگر ملت سرنوشت خود را در دست بگیرد، وضع شماها این نحو نیست و باید تا آخر کنار بروید. و اگر ده روز آزادى به گویندگان و نویسندگان بدهید، جرایم شما برملا خواهد شد؛ قدرت آزادى دادن ندارید «و الخائن خائف». سلب آزادى مطبوعات و دیکته کردن سازمان به اصطلاح امنیت، سند عقب افتادگى است.

پیام به مردم ایران به مناسبت جنگ اعراب و اسرائیل و جشن‌های ۲۵۰۰ ساله

این جانب کراراً خطر اسرائیل و عمال آن را که در رأس آنها شاه ایران است گوشزد کرده‏ام. ملت اسلام تا این جرثومه فساد را از بن نکنند روى خوش نمى‏بینند، و ایران تا گرفتار این دودمان ننگین است روى آزادى نخواهد دید.

پیام به ملت و اعتراض به تشکیل حزب رستاخیز

اخبار واصله از ایران، دنبال شکست مفتضحانه شاه در حزب بازى جدید، با آنکه موجب کمال تأسف و تأثر است مایه امید و طلیعه درخشان آزادى است. تأسف از آنکه در عصرى که ملتها یکى پس از دیگرى از زیر یوغ استعمار خارج مى‏شوند و استقلال و آزادى خود را به دست مى‏آورند، ملت بزرگ مُسْلِم ایران با گماشته شدن یکى از مرتجع ترین افراد و یکى از عمال بى‏چون و چراى استعمار و سایه افکندن وحشتناکترین استبداد وحشیانه بر سرتاسر کشور، از تمام شئون آزادى محروم و با جمیع مظاهر استبداد و ارتجاع دست به گریبان هستند.

پیام به ملت بعد از شهادت آقامصطفی

ملت ایران مسلمان است و اسلام را مى‏خواهد؛ آن اسلامى که در پناه آن آزادى و استقلال است‏.

پیام به انجمن‌های اسلامی دانشجویان در اروپا

باید جوانان روحانى و دانشگاهى قسمتى از وقت را صرف کنند در شناخت اصول اساسى اسلام که در رأس آن توحید و عدل و شناخت انبیاى بزرگ، پایه گذاران عدالت و آزادى است، از ابراهیم خلیل تا رسول خاتم- صلى اللَّه علیه و آله و علیهم اجمعین‏

پیام به اهالی آذربایجان

اهالى معظم و عزیز آذربایجان- ایّدهم اللَّه تعالى- بدانند که در این راه حق و استقلال و آزادى طلبى و در حمایت از قرآن کریم تنها نیستند؛ شهرهاى بزرگ چون شیراز، اصفهان، اهواز و دیگر شهرها و مُقدم از همه قم مرکز روحانیت و پایگاه حضرت صادق- سلام اللَّه علیه- و تهران بزرگ با آنها هم صدا و هم مقصد، و همه و همه در بیزارى از دودمان پلید پهلوى شریک شمایند.

سخنرانی ده خرداد ۵۷ در باره تکلیف شرعی قیام علیه شاه

این چه وضعى است که در ایران هست؟ این چه آزادى است که اعطا فرموده‏اند آزادى را؟! مگر آزادى اعطا شدنى است؟! خود این کلمه جرم است. کلمه اینکه «اعطا کردیم آزادى را» این جرم است. آزادى مال مردم هست، قانون آزادى داده، خدا آزادى داده به مردم، اسلام آزادى داده، قانون اساسى آزادى داده به مردم. «اعطا

کردیم» چه غلطى است؟ به تو چه که اعطا بکنى؟ تو چه کاره هستى اصلش؟ «اعطا کردیم آزادى را بر مردم»! آزادى اعطایى این است که مى‏بینید. آزادى اعطایى که آزادى- حقیقتاً- نیست، این است که مى‏بینید. براى این است که مردم را اغفال کنند.

سخنرانی در باره انسداد راه آشتی مردم و شاه

همان طورى که یکى از بزرگان سیاسیون گفته است که یکى از دو راه دارند مسلمین، ایرانى‏ها: یا آزادى یا بودن این، یا باید اختیار کنند بودن این را و همین طور تا آخر تحت فشار باشند، و یا باید اختیار کنند آزادى را و این را بیرونش کنند. و چون آزادى را حتماً خواهند اختیار کرد، پس این را حتماً ان شاء اللَّه خواهند بیرون کرد

پیام به مردم

از خداوند تعالى استقلال کشور و آزادى ملت را خواستار و کوتاهى دست اجانب و ستمکاران را امیدوارم‏

پیام به مردم درباره کشتارهای شیراز و اصفهان

مردم مسلمان ایران تمام بدبختیهاى خود و کشور خود را از شاه مى‏دانند و دست از مقاومت نخواهند کشید تا پیروز شوند و استقلال و آزادى خود را به دست بیاورند. ملت باید بداند که آزادیخواهان جهان به آسانى به آزادى دست نیافته‏اند. پیغمبر بزرگ اسلام- صلى اللَّه علیه و آله- با آن زحمات و رنجهاى طاقت فرسا در راه هدف از جهاد با ستمکاران تا آخر عمر دست نکشید. امیر المؤمنین عمر خود را در پیکار با ستمکاران که خود را مسلمان معرفى مى‏کردند به سر برد.

سخنرانی درباره ضرورت تبلیغات برای قیام

مطلب یک مطلبِ حق روشنى است؛ مى‏گویند: ما آزادى مى‏خواهیم. یک ملتى‏ مى‏گوید، آزادى مى‏خواهیم، کسى نمى‏تواند بگوید: نه‏

سخنرانی در جمع ایرانیان مقیم خارج کشور در مهر ۵۷

حرف ملت ایران این نیست که حالا ما یک رهبر داریم و یک راهنما؛ همه رهبرند؛ همه، همه مى‏دانند [این‏] مطلب را. حرف مردم ایران این است که ما یک همچو رژیمى که از اولش به ما آن قدر ظلم کرده و همه چیز ما را به یغما داده و نفت ما را به مجان- کاش مجان بود- نفت ما را مى‏دهد پایگاه براى [امریکا] درست مى‏کند؛ یعنى عوض اینکه به ما یک چیزى بدهند، اسلحه مى‏دهند که پایگاه درست کنند در ایران. هم نفت را مى‏خورند، هم پایگاه درست مى‏کنند براى خودشان! این مردم ایران صدایشان از بچه تا بزرگ بلند است که آقا، مرگ بر این جور حکومتى که پدر ما را درآورد. اینها فریاد دارند مى‏زنند که ما آقا آزادى مى‏خواهیم. پنجاه سال هیچ چیز ما آزاد نبود: نه مطبوعاتمان آزاد بود، نه خطباى ما آزاد بودند، نه علماى ما آزاد بودند، نه دانشگاه ما دانشگاه بود، هیچ چیز نبود. ما آزادى مى‏خواهیم؛ استقلال ما مى‏خواهیم. ما همه چیزمان نباید بند دیگران و انگل باشد. ما باید مستقل، خودمان اداره کنیم مملکت خودمان را. اینها دادشان براى این است که آزادى به دست بیاورند.

ما پنجاه سال در گرفتارى و اختناق به سر بردیم، مى‏خواهیم آزاد باشیم. آزادى یکى از امورى است که اول حقى است که بشر دارد؛ حق ابتدایى است که بشر دارد که باید آزاد باشد. در آراى خویش آزاد باشد، در اعمالش آزاد باشد، خودش در مملکتش آزاد باشد

درد ملت که الآن فریادش بلند است، [و] همه فریاد این است که ما آزادى مى‏خواهیم، ما استقلال مى‏خواهیم. ما نمى‏خواهیم که این، مخازن ما را به باد فنا بدهد

مصاحبه با رویترز

اگر ما محافظه کار بودیم نباید خواهان آزادى رأى و برابرى امکانات اقتصادى و سیاسى مى‏شدیم. اما اسلام در چنان حدى از کمال است که از ابتداى طلوع، پیشرفت خود را بر بحث آزاد و مبارزه با سانسورها بنا گذاشته است.

بی‌فایده بودن حکومت نظامی در برابر مردم خواهان آزادی

اگر ملتى همگى قیام کردند و همه چیزشان را دارند مى‏دهند؛ براى اینکه آزادى و استقلال خودشان را به دست بیاورند، نمى‏شود این را با سرنیزه و حکومت نظامى و دولت نظامى، این آتش را خواباند. این جزء اشتباهاتى است که اینها مى‏کنند. اگر بخواهند اینها، فرض کنید که یک حکومت نظامى [سر] کار بیاورند، خوب الآن دوازده تا شهر رسماً نظامى است؛ همه ایران هم به غیر رسمى نظامى است. الآن حکومت ایران حکومت نظامى است، لکن مع ذلک مردم زیر بار حکومت نظامى نمى‏روند؛ کسى که گذشته از همه چیزش، دیگر اعتنا به حکومت نظامى نمى‏کند. فرضاً که یک کودتاى نظامى بشود، یک نظامى سر کار مى‏آید، مثل این آدم؛ این آدم با نظامى سر کار آمدن فرقى ندارد. الآن هم حکومت ایران، حکومت نظامى است.

خیال نکنید که حالا اگر این ملت ایستاد و پشت سر هم ایستاد و رد کرد این حرفها را، آنها لشکر بیاورند از آن طرف. نخیر، اینها حرف، شعر است! اصلًا دنیا دیگر این را قبول نمى‏کند از کسى، که یک ملتى [وقتى‏] حرف صحیح دارد مى‏زند، حرف حق دارد مى‏زند، مى‏گوید که ما نمى‏خواهیم منافعمان را شما ببرید، ما نمى‏خواهیم ذخایر ما را شما ببرید، ما مى‏خواهیم خودمان در این مملکتمان مستقل باشیم، ما مى‏خواهیم آزاد باشیم. شما خودتان در اعلامیه حقوق بشر این حرفها را زده‏اید، ما مى‏خواهیم همین مطابق اعلامیه حقوق بشر عمل بکنیم. ما مى‏خواهیم آزاد باشیم؛ ما در مملکتمان استقلال مى‏خواهیم، آزادى مى‏خواهیم. بچه‏هاى ما هم دارند داد مى‏زنند این معنى را؛ پیرمردهایمان دارند همین معنا را مى‏گویند؛ نمى‏شود با یک همچو ملتى با سرنیزه [مقابله‏] کرد.

بیانات در جمع نمایندگان مطبوعات

یکى از بنیادهاى اسلام، آزادى است. انسان واقعى ملت مسلمان، فطرتاً یک انسان آزاد شده است. رژیم کنونى ایران مى‏خواهد و مى‏کوشد و تا کنون کوشیده است که این بنیادهاى مترقى را درهم بشکند. بنیاد دیگر اسلام، اصل استقلال ملى است‏

مصاحبه با رادیو و تلویزیون لوکزامبورگ

هدف ما برقرارى جمهورى اسلامى است و برنامه ما تحصیل آزادى و استقلال است و تصفیه وزارتخانه‏ها و حذف ماده‏هایى که رضا شاه و شاه فعلى با سرنیزه در قانون گنجاندند و حذف مواد مربوط به سلطنت مشروطه.

 پیام به مردم کردستان

برادران محترم! در این نهضت مقدس که تشکیل حکومت اسلامى سرلوحه اهداف آن است و ضمانت از آزادى و استقلال از ثمرات آن، صبور باشید و گول تبلیغات انگلهاى سودطلب را نخورید، و به خداى بزرگ و قرآن کریم اتکال کنید و به پیش روید. خداوند با صابران است و دست حق با عدالت‏خواهان مى‏باشد. و السلام علیکم.

 مصاحبه با خبرنگاران در باره آینده انقلاب

تمام خرابکاریهاى محمد رضا شاه باید اصلاح شود. قراردادهایى که بر ضرر ملت است، پیش ملت اعتبار ندارد. برنامه سیاسى ما، ابتدا آزادى، دموکراسى حقیقى و استقلال به تمام معنى و قطع ایادى دولتهایى که تصرفاتى در داخل مملکت کرده‏اند.

/تابناک

Share