پورابراهیمی: نمی‌دانیم دلیل کوتاهی دولت در لایحه سهام عدالت چیست

سود سهام عدالت ۴۱ میلیون نفر، به جیب ۲۵۰ نفر ریخته می شود !

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا پورابراهیمی گفت: ۲۵۰ نفر ‌در کشور سهام عدالت را در کشور اداره می‌کنند؛ اما معلوم نیست این‌ها چه کسی هستند، از کجا آمده‌اند و ‌‌وابسته به کجا هستند. این‌ها یک ‌زمانی در ‌جایی انتخاب شده‌اند تا کار ‌انجام دهند، ولی نه تنها کاری نکردند، بلکه سهام را هم صاحب شده‌اند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا پرداخت سود سهام عدالت، یکی از شیوه‌هایی بود که دولت نهم آن را ابداع کرد تا از این طریق هم سهم بخش تعاون در اقتصاد ایران را افزایش دهد و هم عدالت اجتماعی را.

سپsaham_108889-307806-1420634215 به گفته مقامات مسئول تا پایان سال ۸۸، برای ۴۱ میلیون نفر دعوت‌نامه سهام عدالت ارسال شد که از این میان، ۳۷ میلیون نفر برای دریافت سهام به شرکت‌های سرمایه‌گذاری مراجعه و نام‌نویسی کرده‌اند.

در‌‌‌ همان روز‌ها بود که مقداری سهام بین واجدین شرایط توزیع شد. بعد از آن اما در زمان انتخابات دهم ریاست‌جمهوری، حرف و حدیث‌های زیادی درباره توزیع انتخاباتی سهام عدالت رسانه‌ای شد؛ حرف و حدیث‌هایی که آن روز‌ها تکذیب می‌شد، ولی با گذشت نزدیک به چهار سال، سرانجام علی لاریجانی، رئیس مجلس هشتم هم به انتقاد از روند سهام عدالت پرداخت و بسیاری از نمایندگان مجلس نیز شایعات در مورد توزیع این سهام را تأیید کرده‌اند.

بنا بر این گزارش، شهریورماه سال ۹۰ نیز رئیس کانون بازنشستگان و مستمری‌بگیران صندوق تأمین اجتماعی از سرنوشت نامعلوم سهام عدالت بازنشستگان خبر داد و در گفت‌و‌گویی‌ اعلام کرد: طی چهار سال گذشته، تنها یک ‌بار سود سهام عدالت به بازنشستگان پرداخت شده ‌تا حرف و حدیث‌ها درباره تبلیغاتی بودن سهام عدالت، رنگ و بوی جدی‌تری به خود بگیرد.

بعد از آن هم در دولت دهم تکلیف سهام عدالت و سودش مشخص نشد تا همگان آن را حربه‌ای انتخاباتی بدانند که تنها کاربرد انتخاباتی داشت. با روی کار آمدن دولت جدید، اواخر آبان ماه بود که خبر رسید با تصویب هیأت وزیران، وزارت امور اقتصادی و دارایی موظف شد، نسبت به طراحی امکان خرید و فروش سهام عدالت اقدام کند.

در مجلس شورای اسلامی هم مقرر شد تا تحقیق و تفحص از این حوزه شورع شود؛ اما با گذشت این سال‌ها، هنوز تکلیف این سهام مشخص نیست.

‌پور ابراهیمی یکی از نمایندگان‌ پیگیر این موضوع ‌اظهار داشت: سهام عدالت، به یکی از چالش‌های اساسی کشور ‌تبدیل شده و دلیل ان هم این است که حدود صد هزار میلیارد تومان ارزش این سهام در دست کسانی است که به هیچ جایی هیچ حسابی نمی‌دهند.

این نماینده با مطرح کردن این پرسش که یک عضو هیأت مدیره سهام عدالت در کجا پاسخگوست، بیان داشت: این‌ها به هیچ کس پاسخگو نیستند و نکته جالب دیگر آنکه معلوم نیست چه هنگام عزل ‌یا نصب می‌شوند‌ و یا اصلا کسی این‌ها را عزل یا نصب می‌کند‌ و نکته بعدی اینکه تکلیف دولت و مجلس با این‌ها مشخص نیست.

ما برای اینکه بتوانیم کاری در این باره انجام دهیم، ‌طرحی ‌آماده کردیم تا‌ این قضیه را سامان‌دهی‌ کنیم؛ اما دولت اجازه نداد و گفتند ‌شما کاری نکنید تا ما لایحه تحت عنوان آزاد‌سازی سهام عدالت را به مجلس بیاوریم، ولی باز با وجود یک سال پیگیری و برگزاری شش ماه جلسات مشترک هنوز به جایی نرسیده‌ایم.

این نماینده مجلس گفت: ‌ما این کار را انجام دادیم و طرح ساماندهی را نیز آماده‌‌ کرده‌ایم و حتی به رئیس جمهور هم نامه داده‌ و‌ از وی خواستیم تا لطف کنند و این لایحه را در دولت تصویب کنند و به مجلس بفرستند تا در مجلس با دوفوریت تعیین تکلیف شود.

وی با بیان اینکه‌ ما نمی‌دانیم دلیل کوتاهی دولت در لایحه سهام عدالت چیست،‌ گفت: ما واقعا نمی‌دانیم ‌چه پشت پرده‌ای در این ماجراست که دولت اجازه ورود به بحث سهام عدالت را نمی‌دهد. شاید این کار حاشیه‌هایی دارد یا اولویت‌های دیگری دارند که نمی‌خواهند در این قضیه ورود کنند.

وی با بیان اینکه مردم از هیچ چیز در‌باره سهام عدالت خبر ندارند گفت: این سهام شامل ۴۰ درصد از سهام شرکت‌های بزرگ کشور است که ارزش کل آن بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد است و سودی که از این سهام حاصل می‌شود، سرسام آور است؛ اما این سود‌ها را به کسی نمی‌دهند و‌ معلوم نیست کجا می‌رود.

وی گفت: ۲۵۰ نفر ‌در کشور سهام عدالت را در کشور اداره می‌کنند؛ اما معلوم نیست این‌ها چه کسی هستند، از کجا آمده‌اند و ‌‌وابسته به کجا هستند. این‌ها یک ‌زمانی در ‌جایی انتخاب شده‌اند تا کار ‌انجام دهند، ولی نه تنها کاری نکردند، بلکه سهام را هم صاحب شده‌اند.

وی افزود: ‌اینها شبه راننده‌هایی هستند که قرار بود ‌امانت ماشینی را ببرند به کسی تحویل دهند اما‌ تا پشت فرمان نشستند ماشین را برای خود برداشتند. در آن زمان چون اوضاع عوض شد و دولت‌ها تغییر پیدا کرد، کسی نیامد که این‌ها را از این افراد تحویل بگیرد و این‌ها شدند صاحبان سهام‌ و اکنون هم سود میلیاردی به جیب می‌زنند و کسی هم نیست ‌به آن‌ها چیزی بگوید!

وی در پایان گفت: این افراد احکامشان در زمان تشکیل سهام عدالت صادر شد؛ اما چون عزل آن‌ها تعریف نشده است، دیگر ماندگار شده‌اند‌ و یک مجموعه‌ای هستند که تعداد آن‌ها ۲۵۰ نفر بیشتر نیست و تمام سود سهام را بین خودشان تقسیم می‌کنند، تا کنون هم‌ حداقل در این دولت به کسی سودی نداده‌اند.

/تابناک

Share