مرور روزنامه های صبح گیلان

​یاد و خاطره شیون در شبی تاسیانه/افزایش استقلال شهردار با انتخاب ازسوی مردم

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا در شبی که گروه «هم‌آوایان تاسیان» یکی از قطعات موسیقی‌اش را به‌صورت خاص به شیون فومنی تقدیم کرد، فرزند این شاعر نیز کتابی از اشعار او را به اعضای این گروه موسیقی هدیه داد.

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا با مرور روزنامه های صبح گیلان همراه ما باشید.

​یاد و خاطره شیون فومنی در شبی تاسیانه

گیلان امروز نوشت: در شبی که گروه «هم‌آوایان تاسیان» یکی از قطعات موسیقی‌اش را به‌صورت خاص به شیون فومنی تقدیم کرد، فرزند این شاعر نیز کتابی از اشعار او را به اعضای این گروه موسیقی هدیه داد.

به گزارش ایسنا، در اجرای شب جمعه، چهارم اردیبهشت‌ماه این گروه موسیقی گیلکی، قطعه‌ی «کاغذنویس» که شعر آن را فومنی سروده و آهنگ آن از زنده‌یاد فریدون پوررضا بود، با تنظیم جدیدی از گروه موسیقی «هم‌آوایان تاسیان» رونمایی شد.

حامد فومنی – فرزند مرحوم شیون فومنی – پس از اجرای این قطعه روی سن رفت و در سخنانی اظهار کرد: شیون فومنی، پدر معنوی گروه موسیقی تاسیان است.

او در ادامه به نقل خاطره‌ای از چگونگی سرده شدن شعر «کاغذنویس» پرداخت و گفت: در دهه‌ی ۵۰ پدرم همراه استاد پوررضا در میدان «شهرداری» رشت قدم می‌زد، او صدای مردی را شنید که برای برادرش نامه می‌نوشت. مرد جملات را بلند می‌گفت و فرد باسوادی که به «کاغذنویس» معروف بود، آن‌ها را می‌نوشت. پدرم از این دیالوگ سوژه گرفت و به گفته‌ی استاد پوررضا، در مدت حدود ۷ تا ۱۰ دقیقه ترانه‌ای را نوشت. سپس شیون فومنی ترانه را به پوررضا داد و گفت این متعلق به شماست.

وی توضیح داد: پدرم کاری را که برای یک آهنگساز مانند پوررضا می‌نوشت، به فرد دیگری نمی‌داد. او شاعری دوزبانه بود و روی ملودی هم شعر می‌گذاشت.

حامد فومنی با بیان این‌که بیش از نیم قرن است که ادبیات محلی ما از روستاها به شهرها نمی‌آید، بیان کرد: از جوانان انتظار می‌رود که این ذخایر را از روستاها بیرون بکشند.

او در ادامه با اشاره به تجدید چاپ یکی از کتاب‌های شیون فومنی شامل اشعار گیلکی او، این کتاب را به گروه موسیقی هم‌آوایان تاسیان اهدا کرد.

در ادامه‌ی این کنسرت قطعه‌ی «تاسیان» به‌عنوان تنها بخش حزن‌انگیز برنامه، اجرا و به روح «اشکان سیگارچی» تقدیم شد.

حسین تقی‌نژاد – سرپرست گروه «هم‌آوایان تاسیان» – در این‌باره توضیح داد: اشکان سیگارچی – نوازنده‌ی سنتور – در سال ۱۳۸۴ براثر سانحه رانندگی درگذشت و ما امشب قطعه‌ی حزن‌انگیز «تاسیان» را با نواختن سنتور متعلق سیگارچی، به روح او تقدیم می‌کنیم.

او همچنین در ابتدای این کنسرت یادآوری کرد که گروه «هم‌آوایان تاسیان» حدود هفت سال پیش تشکیل شده و هر سال برنامه‌ای را به یکی از اصحاب فرهنگ و هنر تقدیم می‌کند و امسال این برنامه به شیون فومنی اختصاص یافته است؛ او یکی از تأثیرگذارترین شاعران بومی گیلان است که در دورافتاده‌ترین مناطق هم مردم برخی از اشعار او را می‌خوانند.

img_553bd443c509e
هفته ای برای سلامت

خزر در سرمقاله خود نوشت:هفته سلامت از اول اردیبهشت آغاز شده و تا هفتم همین ماه ادامه دارد. شعار هفته سلامت امسال، ایمنی غذا از مزرعه تا سفره است. شعاری که باید آن را با توجه به برخی مسائل سال های اخیر در زمینه بهداشت مواد غذایی همچون گوشت های آلوده، استفاده از روغن پالم در شیرهای پرچرب، آلودگی برخی مواد غذایی و فرآورده ها، بسیار پراهمیت دانست.
واقعیت این است که جامعه ای سالم به شمار می رود که مردمی سالم و شاداب داشته باشد و این جز از طریق مصرف مواد غذایی سالم بدست نمی آید. یعنی آنچه که در شعار هفته سلامت امسال با عنوان «ایمنی غذا از مزرعه تا سفره» تجلی یافته است. بنابراین ضرورت دارد تا همگام با طراحی شعار، برنامه های آموزشی و اقدامات عملی نیز برای تامین ایمنی غذای مردم صورت گرفته و مسئولان نظارت بیشتری از مزرعه تا سفره مردم به منظور حفظ سلامت عمومی به عمل آورند.
Pag1pdf15

استقلال شهردار با انتخاب ازسوی مردم افزایش پیدا می‌کند

سوال جواب نوشت:عضو فراکسیون مدیریت شهری و روستایی مجلس با بیان اینکه استقلال شهردار با انتخاب ازسوی مردم افزایش پیدا می کند، گفت: شهرداران به دلیل وابستگی درانتخاب و استیضاح به شوراهای شهر، دربرخی شرایط اقدام به انجام کارهای غیرقانونی می‌کنند.

مهرداد بائوج لاهوتی درخصوص واگذاری انتخاب شهردار از شورای شهر به مردم، گفت: به طور حتم باید انتخاب شهردار در شهرهای بزرگ به ویژه کلانشهرها به مردم واگذار شود، زیرا برخی امور همچون انتخاب شهردار که تصدی آنها در دست دولت بود به شورای شهر واگذار شد که این موضوع چالش‌هایی را به وجود آورد.

نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: ازمهم ترین مشکلات به وجود آمده میان اجرا و سیاست گذاری ها در برخی مناصب از جمله انتخاب شهردار این است که شوراهای شهر در چگونگی اجرای وظایف شهردار دخالت دارند، ازاین رو همیشه اختلافاتی میان شوراهای شهر و شهرداری ها وجود دارد، البته بنده همیشه نسبت به انتخاب شهردار ازسوی شورای شهر انتقاد داشتم و در مجلس هشتم نیز واگذاری انتخاب شهردار به مردم مطرح شد، اما مورد توجه نمایندگان قرار نگرفت.
soltitled ۱۳۵۵۱ mo1 golitled

Share