استاندار در آیین رونمایی از 6 عنوان کتاب سفر نامه با موضوع گیلان

کتاب و کتابخوانی متعلق به دوران خاصی نیست/تمدن گیلان را به دیگران بشناسانید

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا استاندار در آیین رونمایی از ۶ عنوان کتاب سفر نامه با موضوع گیلان که صبح امروز با حضور فرهیختگان، نویسندگان، مترجمان و ناشران استان برگزار شد گفت : از همه کسانی که در بخش نویسندگی، ترجمه و نشر کتاب مشغول فعالیتند میخواهم تمدن غنی گیلان را بیشتر به دیگران بشناسانند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا استاندار در آیین رونمایی از ۶ عنوان کتاب سفر نامه با موضوع گیلان که صبح امروز با حضور فرهیختگان، نویسندگان، مترجمان و ناشران استان برگزار شد گفت : از همه کسانی که در بخش نویسندگی، ترجمه و نشر کتاب مشغول فعالیتند میخواهم تمدن غنی گیلان را بیشتر به دیگران بشناسانند.

jpg3982دکتر محمدعلی نجفی در مراسم رونمایی از این کتابها که به همت حوزه هنری تولید و منتشر شده است با اشاره به اهمیت کتاب و سفر نامه ها افزود: باید تلاش شود تا از فرصت و ظرفیت موجود در تألیف سفر نامه‌ها برای اعتلای ایران و گیلان سربلند بهره بگیریم.
وی با تأکید بر اینکه کتاب و کتابخوانی متعلق به شخص و دوران خاصی نیست، یادآور شد: باید نسبت به مطالعه کتاب نگاهی گسترده ایجاد شود و به یک احساس نیاز دائمی تبدیل شود.

نماینده عالی دولت در گیلان بر ضرورت ترویج و ترغیب کتابخوانی تأکید و خاطر نشان کرد : مدیران مرتبط با مسئله کتاب باید از اهالی تفکر، اندیشه و قلم استقبال کنند تا پژوهش های انجام گرفته در اختیار نسل جوان و آینده سازان کشور قرار گیرد.

وی همچنین جامعه‌ی برخوردار از کتاب را جامعه‌ای پویا دانست و افزود : کسانی که برای تقویت غذای روح، روان و جسم جامعه تلاش می‌کنند باید از موفقیت ویژه ای برخوردار باشند.

استاندار با اشاره بر کسب مرتبه برتر نمونه ناشران گیلانی در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران گفت: کسب این رتبه نشان از غنای فرهنگ گیلان است و باید از فرصت حضور اصحاب فرهنگ و هنر در جامعه بیشتر استفاده گردد.

وی تهاجم فرهنگی غرب را یکی از مشکلات بزرگ در جامعه عنوان کرد و افزود : ارزش گذاری به پژوهش راهی برای مقابله با تهاجم فرهنگی است و از این موضوع می بایست در راستای اعتلای ایران و گیلان بهره گرفت.

دکتر نجفی با ابراز خرسندی از پرداختن یکی از سفرنامه های رونمایی شده بر بحث مشکلات زرجوب و گوهررود گفت : در سفرنامه های قرن های قبل به بخش‌های اقتصادی، واردات و صادرات، اجتماعی و دیپلماسی کشورهای مختلف پرداخته شده است که این نشان از نیاز ضروری انتقال تجربیات سفرها و مشاهدات افراد به گیلان است.

وی به سفر رئیس جمهور به گیلان اشاره و خاطر نشان کرد : رئیس جمهور به گذشته و تاریخ غنی گیلان این استان را فخر گیلان نامیدند.

نماینده عالی دولت بر ضرورت شناخت تمدن غنی این استان تأکید کرد و گفت : از همه کسانی که در بخش نویسندگی، ترجمه و نشر کتاب مشغول فعالیت هستند حمایت خواهیم کرد.
وی همچنین بر مشکلات ناشران اشاره کرد و افزود : در این خصوص گامهای موثری برداشته شده است اما کافی نیست.

استاندار گیلان افزود :مدیران و مسوولان به پیشواز رفع موانع پژوهشگران و نویسندگان استان بروند و در این راستا نبایستی به شعار بسنده شود.

در این نشست رئیس حضوره هنری گیلان  ضمن بیان گزارشی از اقدامات صورت گرفته در بخش های مختلف حوزه هنری استان گفت : در سال قبل ۴۴ عنوان کتاب از سوی حوزه هنری به چاپ رسیده است .

غلامرضا قاسمی همچنین بر ضرورت حمایت و پشتیبانی بیشتر از حوزه هنری استان اشاره کرد و افزود : آمادگی لازم درخصوص استفاده از ظرفیت های موجود ارائه خدمات بیشتر و گامهای موثرتر و فراهم کردن زمینه تولید آثار فرهنگی و هنری فاخر وجود دارد.

درپایان  این مراسم از کتاب های یادداشت‌های مسافرت گیلان نوشته‌ی عباس مسعود، به کوشش علی امیری- مسافرت گیلان نوشته‌ی میرزا محمد معصوم نایب الصدر شیرازی به کوشش دکتر هومن یوسفدهی- سفر به شمال ایران نوشته‌ی ساموئل گتلیب گملین، ترجمه‌ی غلامحسین صدری افشار- سفر نامه ساحل خزر نوشته‌ی ویلیام ریچارد هولمز، ترجمه‌ی شبنم حجتی سعیدی- گیلان در سفر نامه و پژوهش نامه های ژاپنی، ترجمه و تحقیق از سوی دکتر هاشم رجب زاده و این کُردهای عزیز، سفرنامه گروه تاریخ شفاهی حوزه هنری گیلان به مناطق عملیاتی غرب کشور نوشته‌ی محمد پرحلم رونمایی شد.

استاندار گیلان همچنین از نویسندگان و پژوهشگران این کتابها قدردانی و از آثار حوزه هنری نیز دیدن کرد.
jpg3983 jpg3985 jpg3986 jpg3989 jpg3990

Share