کاظمی:معماری ایرانی اسلامی در ساختار نیست بلکه در فضاهاست

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا همایش ملی معماری و شهرسازی ایرانی اسلامی به میزبانی دانشگاه پیام نور گیلان و با مشارکت گسترده و هم اندیشی صاحب نظران این حوزه،در دهکده ساحلی انزلی برگزار شد. مسعود کاظمی عضو شورای اسلامی شهر رشت و یکی از اعضای پنل همایــش مــذکوردر حاشیه این مراسم مطالبــی درخصوص معماری […]

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا همایش ملی معماری و شهرسازی ایرانی اسلامی به میزبانی دانشگاه پیام نور گیلان و با مشارکت گسترده و هم اندیشی صاحب نظران این حوزه،در دهکده ساحلی انزلی برگزار شد.
khazemintitledمسعود کاظمی عضو شورای اسلامی شهر رشت و یکی از اعضای پنل همایــش مــذکوردر حاشیه این مراسم مطالبــی درخصوص معماری ایرانی اسلامــی عنـــــوان
کرد : وی در خصوص اینکه باید از دیدگاه مقـام معظــم رهبـــری در طراحی و شهرسـازی ایرانی اسلامی که زیستـگاه طبیعـی و مـدنی مسلمانــان است استفاده شود افزودند ،از این رو این معماری بایستی از هر لحاظ تامین کننده نیاز های طبیعی و مـدنی سـاکنین آن باشد. نیاز های طبیعی هم شامل خواسته های روحی، روانی و زیبایی شناختی انسان ها می شود و هم نیاز های مادی و فیزیولوژیک را در بر می گیرد. و شهر اسلامی باید محیطی معتدل بر پایه عدالت اسلامی باشد که در آن آرامش روحی و روانی مردم توام با حفظ سلامت جسمی و رفاه مادی شهروندان بوده و در واقع شهر سالم، شهری است که در آن مردم از هر لحاظ احساس امنیت می کنند و تلاش مسولان شهری در آن معطوف به تقلیل آلام مردم و رفع دغدغه های ایشان باشد و برای رسیدن به شهر اسلامی، باید از تمام شرایطی که اسلام برای زندگی مومنانه توام با رفاه و آسایش مردم در نظر گرفته است الگوبرداری نمود و این نگاه ارزشمند سرلوح مدیران شهری و شهرسازان عزیز قرار بگیرد .

در ادامه مسعود کاظمی افزود : با توجه به اینکه خود بنده هم یک مهندس عمران هستم و ادامه تحصیل خود را هم در بخش طراحی شهری ادامه داده ، یکی از بزرگترین مشکلات شهرسازی ما در کلان شهرها، بدعت فروش تراکم مازاد بر طرح‌های مصوبه و بدتر از آن تغییر کاربری فضاهای سبز و سایر خدمات عمومی به مسکونی، تجاری و اداری است .
تا زمانی که دانشجویان به طراحی در سـبک معمـاری غربـی دعوت می شوندو معماری اسلامی ایرانی را کهنه و کم طــرفدار می شمارند نمی توان در این صنعـت توقع حضور معمـــارانی را داشت که با افتخار فضاها و نماهای اسلامی ایرانی را طراحی کنند .با معماری می توان یک جامعـه را به سـعادت رسـاند یــا بــه انحطاط کشید . معماری ایرانی اسلامی در ساختار نیست بلکه در فضـاهـاست .

Share