آیت‌الله علم‌الهدی: با دستیابی به علوم پیشرفته،چرا نمی‌توانیم یک یخچال و ماشین بدون نقص تولید کنیم؟

چرا باید به مردم بگوییم از ماشینی استفاده کنند که وسط بزرگراه منفجر می شود!؟

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،آیت‌الله علم‌الهدی به توجیه مجریان اقتصادی برای بی‌رونق بودن بازار کالای داخلی اشاره کرد و ادامه داد: وقتی با مجریان کار و اقتصاد در کشور صحبت می‌کنیم، جواب‌هایی برای توجیه بیان می‌کنند که غیرقابل‌قبول است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،آیت‌الله علم‌الهدی پیش از ظهر امروز در دیدار با جمعی از کارگران خراسان رضوی، با بین این‌که رهبر معظم انقلاب از سالیان قبل بر استفاده از محصولات داخلی و اجتناب از مصرف محصولات خارجی تأکید داشتند، گفت: ایشان در فرمایش اخیر خود به‌طور رسمی دستور دادند که مبانی مصرفی عمده کشور که نهادهای دولتی هستند از تولیدات خارجی استفاده نکنند.image244487

مشهد پیام نوشت: وی با تمجید از دولت به‌واسطه اجرای سریع این دستور، ادامه داد: از دولت و عزیزان مسؤول در دستگاه‌های اجرایی که برحسب از پیروی از اصل ولایت‌فقیه، امر رهبری را به‌صورت بخشنامه اعلام کردند، تشکر می‌کنم.

امام‌جمعه مشهد مقدس به نادیده گرفتن این بخشنامه دولت از سوی برخی ادارات  و نهادهای دولتی اشاره کرد و بیان داشت: باوجوداینکه در داخل کشور لباس‌های قابل‌توجهی ازلحاظ پارچه و دوخت وجود دارد، متأسفانه دو روز پیش خبر دادند یکی از ادارات دولتی برای پرسنل خود از ترکیه لباس خریده است، این موضوع با آقای استاندار در میان گذاشته شد و ایشان قول برخورد با متخلفان را دادند.

پارادوکس کارگر و کارفرما، ریشه مشکل تولیدات داخلی

وی، مصرف جنس خارجی را یک اپیدمی در جامعه دانست که حتی در برخی ادارات دولتی و مدیران اجرایی نیز نفوذ کرده و اظهار کرد: مشکلی که امروز در جامعه و در مصرف تولید داخلی  داریم، معلول یک پارادوکس در ارتباط کارگری و کارفرمایی در کشور است.

آیت‌الله علم‌الهدی با تأکید بر این‌که مردم با نظام، رهبری، هویت و اسلام خود دشمن نیستند، خاطرنشان کرد: ما کشور بزرگی هستیم، بازار مصرفی ما یک بازار قوی اقتصادی است و می‌توان گفت در کشورهای منطقه ازنظر توسعه بازار مصرفی، کمتر کشوری است همچون ایران که از این توسعه برخوردار باشد اما دلیل بی‌بهره ماندن بازار داخلی از این بازار چیست؟

وی به توجیه مجریان اقتصادی برای بی‌رونق بودن بازار کالای داخلی اشاره کرد و ادامه داد: وقتی با مجریان کار و اقتصاد در کشور صحبت می‌کنیم، جواب‌هایی برای توجیه بیان می‌کنند که غیرقابل‌قبول است؛ تا می‌گویی چرا این‌گونه است، می‌گویند مسئله ورود جنس خارجی را به کشور حل کنند تا تولید رونق پیدا کند، فکر می‌کنند بهترین جواب است درحالی‌که بدترین جواب را می‌دهند.

چرا مردم از خودروی بی‌کیفیت داخلی که در بزرگراه منفجر می‌شود استفاده کنند؟

عضو خبرگان رهبری با اشاره به این‌که مردم برای زندگی خود حق استفاده از بهترین‌ها را دارند، ابراز کرد: مردم این کشور قدرت تشخیص دارند و می‌خواهند بهترین کالاها، زیباترین و لذیذترین زندگی را داشته باشند که حق مردم است، چرا ما به مردم بگوییم شما حق استفاده از اتومبیل خوب را نداری و باید با ماشین داخلی تردد کنی که وسط بزرگراه منفجر شود و خود و خانواده‌ات در آن از بین بروی؟

وی افزود: وقتی برخی معنای مصرف نکردن جنس خارجی را به معنای محروم کردن استفاده از کالاهای پیشرفته دنیا در زندگی استفاده می‌کنند، حرف زور است، این منطق اسلام نیست، اسلام منطق و عدالت دارد.

با دستیابی به علوم پیشرفته، چرا نمی‌توانیم یک یخچال و ماشین بدون نقص تولید کنیم؟

وی با تأکید بر توانایی کارگران و فعالان اقتصادی کشور، خاطرنشان کرد: ما که در مهم‌ترین صنایع و فناوری‌های پیشرفته جهانی، دنیا را به شگفتی و تعجب واداشته‌ایم، نمی‌توانیم یک یخچال و ماشین سالم بسازیم؟ آن سخنی که می‌گوید جلوی واردات اجناس خراجی گرفته شود تا کالای ایرانی رونق بگیرد، می‌گوید دست مردم به هیچ کالای خوب و باکیفیتی نرسد تا مردم مجبور باشند جنس «بی‌کیفیت و بنجل» تو را بخرند.

آیت‌الله علم‌الهدی ریشه تمام مشکلات در رونق کالای داخلی را نبود یکدلی و وحدت بین کارگر و کارفرما دانست و ادامه داد: تمام ریشه فساد و اشکال این کار در روابط کارگر و کارفرماست؛ کارفرما به‌عنوان کسی که در رأس سرمایه ابزار تولید قرار دارد از یک موضع اربابی برخورد می‌کند که باید چرخ کارخانه بچرخد و آن‌هم تنها برای تراکم سرمایه و ثروت برای آن شخص.

وی با اشاره به این‌که کارگر عاقل است و می فهم که به او ضرر می‌رسد، اظهار کرد: وقتی کارگر احساس کرد در محیط کار فقط عامل سودآوری برای عنصری خاص است که تمام نگرانی او، پول خودش است و زمانی که این سودآوری در نقطه دیگری حاصل شود، سرمایه را از کارخانه بیرون می‌کشد، چرا باید با دقت کار کند؟

عامل اصلی تعطیلی کارخانه‌ها عبارت «صرف نمی‌کند» است

امام‌جمعه مشهد مقدس یادآور شد: عامل اصلی تعطیلی کارخانه‌ها و بیکاری کارگران تنها در «صرف نمی‌کند» خلاصه می‌شود، این آفت بزرگی است و وقتی این موقعیت به وجود آمد، کارگر چرا باید کیفیت کار را بالا ببرد؟

وی بابیان این‌که در این شرایط هرچه به آنان بگوییم برای اسلام، دین خدا و برای نظام کار کند، این حرف‌ها غذای زن و بچه آن کارگر را تأمین می‌کند؟

عضو خبرگان رهبری تصریح کرد: تا ما حرف می‌زنیم، آقایان ناراحت می‌شوند و در سایت‌ها می‌زنند که شما دارید سرمایه‌های کشور را از بین می‌برید و کارفرما را ناامید می‌کنید؛ تا روزی که وحدت بین کارآفرین و کارفرما به وجود نیاید که بداند یک نیروی سرمایه این نظام، کشور و مردم است، کارآفرین نیز این فکر به ذهنش نیاید که نیروی کارآفرین در نظامی است که در دنیای استکبار می‌خواهد سر بلند کند، مشکلات ما حل‌شدنی نیست.

وی در پایان با یادآوری این نکته که باید فاصله بین کارگر و کارفرما در هدف و عمل کم شود، خاطرنشان کرد: کلید حل این مشکلات به دست وزارت کار و وزارت رفاه و تعاون است.

Share