پیام فرزند شیون فومنی به مناسبت سالروز تولد شاعر نامدار ترکمن

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،فرزند و متولی آثار فرهنگی و هنری شاعر مردمی گیلان “شیون فومنی” به مناسبت سالروز تولد ” مختومقلی فراغی” شاعر و عارف نامدار ترکمن پیامی را منتشر کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،فرزند و متولی آثار فرهنگی و هنری شاعر مردمی گیلان «شیون فومنی» به مناسبت سالروز تولد « مختومقلی فراغی» شاعر و عارف نامدار ترکمنIMG-201407404-WA0003 پیام زیر را صادر کرده است:

باغ ها را گرچه دیوار و در است از هواشان، راه بر یکدیگر است
شاخه ها را از جدایی گر غم است ریشه ها را دست در دست هم است

شعر و ادبیات اقوام ایرانی، سرشار از ذخائر معنوی، اصیل ، مردمی و دارای چهره های مانا و ماندگار است.
در بین شاعران تاثیرگذار اقوام ایرانی، «مختومقلی فراغی» شاعر و عارف ترکمن از چهره های ماندگار ادبیات آن سرزمین است.
او سراینده ای صاحب سبک، سخنوری بی بدیل و شاعری مردمی بود که سهم بسزایی در شکوفایی ادبیات نوین ترکمن داشت.
مقام و منزلت ادبی مختومقلی فراغی تا به آن پایه است که او را “فردوسی ترکمن ها” می دانند و اشعار نغزش در ادوار تاریخ، سینه به سینه در اذهان مردم همزیستی و هم نوایی دارد.
بی تردید، ظهور بزرگانی چون مختومقلی فراغی در گستره ی ادبیات اقوام ایرانی علاوه بر جاودانگی و پویایی زبان، فرهنگ و باورهای بومی به غنای زبان و ادبیات فارسی و فرهنگ ملی ما ایرانیان می افزاید.
« شیون فومنی»شاعر محبوب و مردمی معاصر از مفاخر و مشاهیر گیلان زمین، همواره بر ارزش های شعری و مقام ادبی مختومقلی فراغی تاکید می فرمود و او را چهره ی ماندگار شعر و ادبیات مردمی ترکمن برمی شمرد.
هر ساله به اهتمام متولیان فرهنگی استان گلستان و مردم هنردوست ترکمن در نیمه ی دوم اردیبهشت همزمان با زادروز شاعر، هفته ای را با عنوان «هفته ی مختومقلی» نامگذاری کرده و مراسم های متعددی را برگزار می نمایند.
در آستانه ی سالروز تولد ، عارف و شاعر بزرگ ترکمن با تقدیم سروده ای از شاعر مردمی گیلان « شیون فومنی» برای مختومقلی فراغی زادروز این شاعر نامی ترکمن را به مردم عزیز ترکمن، شاعران، هنرمندان و فرهیختگان استان گلستان تبریک می گویم.

« مختومِ » من آفتاب در سایه ی اوست
نُه کرسی عرش، کمترین پایه ی اوست
پیرایه نبست بر خود از عزتِ فقر
جز وصله ی پیرهن که پیرایه ی اوست

حامد فومنی
۲۲ اردیبهشت ماه ۱۳۹۴

Share