ظریف در نشست خبری با وزیر امور خارجه مجارستان:

پروتکل الحاقی به هیچ وجه دسترسی بی‌دلیل و بی رویه به ساختار کشورها را نمی‌دهد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا،ظریف در پاسخ به سوالی در خصوص پذیرش پروتکل الحاقی گفت: پروتکل به هیچ وجه دسترسی بی رویه و بی دلیل به ساختار کشورها نمی دهدئ بلکه یک چارچوب قانونمند را فراهم می کند که امروز در ۱۲۴ کشور در حال اجرا است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، محمدجواد ظریف در نشست خبری با وزیر امور خارجه مجارستان اظهار داشت: ما در خصوص سوریه و مشکل عراق و یمن صحبت کردیم و ضرورت تداوم آتش‌بس و ارسال کمک و همینطور ضرورت تحکیم راه حل سیاسی در بحران یمن و سوریه مورد توجه هر دو کشور است.

zarifوی همچنین گفت: همانگونه که رسیدن به یک راه حل سیاسی در اوکراین مورد علاقه ما است. بنابراین خوشحالم که فرصت شد با همکار خوبم وزیر خارجه مجارستان ملاقات داشته باشم.

وزیر امور خارجه مجارستان اظهار داشت: من این فرصت را داشتم که امروز با رئیس‌جمهور صحبت کنم. مذاکرات بسیار خوب بود. تحولات نگران کننده در خاورمیانه در حال وقوع است. داعش در حال اقدام تروریستی است و این مشکلات را به وجود آورده و به خاطر بی ثباتی خاورمیانه این مشکلات به وجود آمده است.

وی همچنین ادامه داد: ما خوشحالیم که دنیای غرب با ایران بسیار گشاده رو است. با ۱۶ وزیر خارجه اتحادیه اروپا در خصوص همکاری های فرهنگی صحبت کردیم و می خواهیم یک مؤسسه فرهنگی مجارستان در ایران را تاسیس کنیم. پیش نویس را خدمت وزیر اعلام کردم.

وزیر امور خارجه مجارستان گفت: ما پذیرای ۲ هزار دانشجو ایرانی هستیم که در مجارستان تحصیل می‌کنند همچنین فضای خوبی جهت همکاری‌های اقتصادی بین دو کشور وجود دارد. ما معتقدیم که باید توافقنامه ای را در خصوص برداشتن مالیات مضاعف داشته باشیم. می دانیم کمبود آب آشامیدنی در ایران وجود دارد و ما در این زمینه تخصص داریم.

وی همچنین گفت: مذاکرات ۳+۳ با ایران خیلی با حسن نیت پیش رفته و جدی ترین چالش هم قابل رفع است. در خصوص چهارچوب توافقنامه برای یافتن مکانیزم هایی برا ارتقاء مذاکرات بین دو وزارتخانه در حال رایزنی هستیم.

ظریف در پاسخ به سوال خبرنگاری اظهار داشت: موافق هستم که جامعه جهانی در قضیه یمن در اجرای وظایف خود و منشور سازمان ملل در محکوم کردن این تجاوزات شکست خورده است. حدود ۴۰ هزار یمنی که بیشتر آنها غیر نظامی بودند کشته شدند و متاسفانه کمک های بشر دوستانه نمی تواند به یمن برسد و باید بمباران متوقف شود.

ظریف ادامه داد: من از سازمان ملل متحد می‌خواهم که تعهدات خود را اجرا کند و عمل کند. البته نشانه ها وجود دارد که ممکن است این آتش بس ادامه پیدا کند البته طرح قبلی انجام نشد و کمک های بشر دوستانه نتوانست که برسد و لازم است که سازمان ملل متحد کنترل اوضاع را دست خود بگیرد و کمک کند که کمک های بشر دوستانه به یمن برسد. ما نگرانی جدی داریم در خصوص یمن و این بحران سیاسی که دارد اتفاق می‌افتد و راه حل سیاسی تنها راه حل است.

وزیر امور خارجه مجارستان در پاسخ به سوالی گفت: حجم روابط ما با ایران خیلی پایین است. ما در واقع آن زمینه ها را شناسایی کردیم که می تواند باعث ارتقای همکاری های اقتصادی شود به ویژه در زمینه تولیدات داخلی و علل افزایش صادرات ما همکاری ها در زمینه تجهیزات دارویی خواهد بود. تحریم‌های بین‌المللی نیازی را ایجاد کرده که ایران تاسیسات خود را مدرنیزه کند. سوم اینکه در زمینه کشاورزی و صنایع غذایی که می‌تواند زمینه مهم همکاری باشد.

وی همچنین ادامه داد: چند سال گذشته اختلافات در خاورمیانه خیلی دورتر از اروپا اما پس از آن وقایع هر کس متوجه شد در اروپا که داعش یک تهدید تروریستی حتی برای اروپا است و ما می خواهید این موضوع را حل کنیم تا در خاورمیانه ثبات برقرار شود. پارلمان مجارستان تصمیم گرفت در این راستا ۱۵۰ سرباز را برای مقابله با داعش بفرستد.

ظریف در پاسخ به سوالی در خصوص پذیرش پروتکل الحاقی گفت: چارچوب‌های موجود در صورتی که توافقی شکل بگیرد و با توجه به چارچوب‌های موجود در کشور به صورت داوطلبانه اجرا شود در داخل پروتکل الحاقی کاملا مشخص است. پروتکل به هیچ وجه دسترسی بی رویه و بی دلیل به ساختار کشورها نمی دهدئ بلکه یک چارچوب قانونمند را فراهم می کند که امروز در ۱۲۴ کشور در حال اجرا است. این کار الزامی ندارد که چنین دستیابی به چنین نتیجه‌گیری نیازمند نقض حاکمیت و یا نقض مقررات و موازین امنیتی و صنعتی کشورهای مختلف باشد کمااینکه در ۱۲۴ کشوری که امروز پروتکل الحاقی انجام می شود همه نگرانی امنیتی و اسرار نظامی و صنعتی دارند.

وی همچنین گفت: بارها گفتیم که همکاری ما با جامعه بین‌الملل در چارچوب مصالح و امنیتی ملی کشور است و فراتر از آن ما اجازه دخالت در کشورمان را نمی دهیم. دولت تدبیر و امید از ابتدا اعلام کرد که منطقه اولویت سیاسیت خارجی ما است. ما اعتقاد داریم که روابط صلح آمیز در منطقه و همکاری با کشورهای منطقه یک ضرورت است.

ظریف در پاسخ به سوالی در خصوص دو دستگی سیاسی درون امریکا و تأثیر آن بر مذاکرات نیز اظهار داشت: برداشت های گوناگونی از مواضع مذاکراتی آمریکا مطرح شده است. اعلام کردیم که هیچ گونه زیاده خواهی و تلاش برای تحمیل را نخواهیم پذیرفت. زیاده خواهی باعث طولانی شدن مذاکرات میشود و هیچ نتیجه از برای طرفی که زیاده خواهی میکند نخواهد داشت./نسیم

Share