استاندار در نشست بررسی وضعیت برنج

از واردات بی رویه برنج جلوگیری شود/برنج باید قیمت واقعی خود را به دست آورد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا نجفی با بیان اینکه برنج باید قیمت واقعی خود را به دست آورد، تصریح کرد: قیمت واقعی برنج موجب ماندگاری کشاورز در مزرعه می‌شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا استاندار گیلان با بیان اینکه زمانیکه کشاورز احساس کند به دلیل واردات زحماتش به هدر می رود و برنجکاری برای آنها مرقون به صرفه نیست زمینهایش را رها می کند گفت :در سفر رئیس جمهور تصمیمات خوبی در بخش برنج شامل ممنوعیت واردات در فصل برداشت وافزوده شدن ۱۰۰میلیارد تومان به بودجه آبرسانی کشاورزی در سال ۹۴ گرفته شده است .

jpg3797 نجفی در نشست بررسی وضعیت برنج تصریح کرد : سفر پر برکت رئیس جمهور و هیئت دولت موجب شد که تسطیح ۵۰ هزار هکتار از شالیزارهای گیلان در مدت ۵ سال به تصویب رسید که برای امسال ۵۰ میلیارد تومان اختصاص داده شده است.
استاندار گیلان از اختصاص صد درصدی اعتبارات تجهیز و نوسازی اراضی استان خبر داد و بیان کرد: برطرف کردن مشکل آب و اقتصادی شدن کشت برنج از برنامه‌های در حال انجام دولت در گیلان است.
وی با اشاره به اینکه برای توسعه بخش آب کشاورزی گیلان ۱۰۰۰ میلیارد ریال بر سرجمع بودجه‌ی سال ۹۴ این بخش افزوده شد گفت : خوشبختانه دولت تدبیر و امید به بخش کشاورزی و محیط زیست گیلان نگاه ویژه ای دارند و برنامه ریزی های خوبی در این خصوص در حال انجام است.
وی افزود : در قالب این بودجه برای تکمیل ۱۱ سد لاستیکی در سال جاری ۴۰۰ میلیارد ریال اختصاص یافته است که تعداد از آن امسال به بهره برداری میرسد .
دکتر نجفی با اشاره به هدر رفتن آب در بخش جلگه گیلان، خاطرنشان کرد: احداث سدهای لاستیکی در پایین‌دست از این امر جلوگیری می‌کند.
استاندار گیلان آغاز عملیات اجرایی سد لاسک را از مصوبات سفر رئیس جمهور به استان ذکر کرد و یادآور شد: احداث ساختمان سد دیورش، تکمیل بدنه سد پلرود و مذاکره برای برطرف کردن مشکل عملیات اجرایی سد شفارود از  دیگر مصوبات مربوط به سفر رئیس جمهور به گیلان است.
وی نگرش مسئولان نسبت به کشت برنج در گیلان را با اهمیت خواند و اظهار کرد: گیلان ۲۳۰ هزار هکتار شالیزار دارد و طبق آمار رسمی ۷۷ درصد از زراعت استان مربوط به کشت برنج است.
استاندار با اشاره به ارزش بیش از  ۳ هزار میلیارد تومانی بازار برنج گیلان خاطر نشان کرد : به رغم جایگاه بسیار خوب در اقتصاد استان، این محصول از مظلومیت خاصی بهره می برد.
وی با بیان اینکه باید تلاش کنیم تا کشاورزان با امیدواری و نشاط و شادابی وارد شالیزارها شوند گفت : زمانیکه کشاورز احساس کند به دلیل واردات زحماتش به هدر می رود و برنجکاری برای آنها مرقون به صرفه نیست زمینهایش را رها می کند.

 دکتر نجفی گفت : در حالیکه بیش تر از ۷۰۰ هزار تن برنج برای واردات نیاز نیست در برخی از سالها حتی ۳ برابر این میزان  واردات برنج انجام شد که به بازار داخلی ضربه وارد کرد.
استاندار گیلان ادامه داد : از وزارت جهاد کشاورزی که متولی امر واردات است انتظار داریم در دفاع از برنج کاران داخلی دروازه ها را برای واردات بی رویه برنج بسته بگذارد.
وی افزود : البته براساس مباحثی که در سفر دکتر روحانی به گیلان مطرح شد واردات برنج در فصل برداشت ممنوع شده است که خبر خوبی است.
دکتر نجفی افزود :سال گذشته دولت برای حمایت از کشاورز خرید تضمینی برنج را اجرایی کرد و تلاش دولت بر کاهش پیدا نکردن قیمت برنج در راستای حمایت از کشاورز است.
وی با بیان اینکه برنج باید قیمت واقعی خود را به دست آورد، تصریح کرد: قیمت واقعی برنج موجب ماندگاری کشاورز در مزرعه می‌شود.
دکتر نجفی بر نوسازی کارخانجات برنجکوبی هم تأکید کرد و گفت : از ۴۲۰۰ کارخانه برنجکوبی هزار و ۸۷۵ کارخانه در گیلان است که سازمان صنعت، معدن و تجارت برنامه های جدی را برای نوسازی این کارخانجات انجام دهد.
وی با قدردانی از اطلاع رسانی رسانه ها بویژه صدا و سیما برای درخواست از کشاورزان به منظور صرفه جویی در مصرف آب گفت : در اطلاع رسانی ها بیش تر بر روی حضور کشاورزان در مزرعه تبلیغات شود.

گفتنی است تاکنون ۹۷ درصد از شالیزارها شخم اول و ۹۵ درصد آن هم خرانه گیری شده است.
هم اکنون ۹۰۲ میلیون مترمکعب آب پشت سد سفیدرود ذخیره است.

Share