استاندار:تجلیل از مفاخر و بزرگان گیلان ضروری است

همایش روز گیلان در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران برگزار شد+تصاویر

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا نماینده عالی دولت در گیلان به تجلیل از استاد احمد سمیعی پدر و یرایش ایران دراین همایش اشاره کرد افزود : تجلیل از مفاخر و بزرگان گیلانی که در جایگاه های علمی داخل و خارج کشور حضور دارند بسیار ضروری است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا استاندار در همایش روز گیلان در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران که با حضور اصحاب فرهنگ و هنر برگزارشد گفت : حضور پرشور فرهیختگان ناشران و اهالی علم و هنر این سرزمین در این همایش نشان از دغدغه مشترک همه ما درخصوص گیلان عزیز است.

۲۵۸۸۸۳_orig دکتر محمدعلی نجفی دراین همایش که از استاد احمد سمیعی گیلانی پدر ویرایش ایران  تجلیل و از سه کتاب جدید در مورد گیلان نیز رونمایی شد گفت : فرهیختگان گیلانی با طبع بلند خود مهربانی و صلح را با زبانی نرم در قالب های مختلف به مردم هدیه می کنند.

 وی خاطر نشان کرد : حضور پرشور فرهیختگان، ناشران و اهالی علم و هنر در این همایش نشان از دغدغه مشترک درخصوص گیلان عزیز است.

نماینده عالی دولت در گیلان به تجلیل از استاد احمد سمیعی پدر و یرایش ایران دراین همایش اشاره کرد افزود : تجلیل از مفاخر و بزرگان گیلانی که در جایگاه های علمی داخل و خارج کشور حضور دارند بسیار ضروری است.

 مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان نیز با اشاره به شخصیت بارز استاد احمد سمیعی گفت : بالای ۸۰ درصد اساتید فعلی زبان و ادبیات فارسی که در دانشگاه های مختلف استان مشغول به تدریس هستند، از دانشجویان استاد سمیعی در دانشگاه گیلان در سال های ابتدایی انقلابند.
وی با اشاره به برگزاری هر ساله مراسم چهره های ماندگار در کشور، یادآور شد: در اولین مراسم چهره های ماندگار کشور، یکی از چهار فرد برگزیده همین استاد سمیعی بود.
فیروز فاضلی همچنین استان گیلان را در نشر کتاب پیشرو دانست و افزود : ۳۹۲ عنوان کتاب در سال ۹۲ و ۵۶۹ عنوان کتاب در سال ۹۳ به چاپ رسیده است که باتوجه به مشکلات موجود در حوزه چاپ کتاب رشد خوبی داشته است.

در ادامه این همایش استاد احمدی سمیعی پدر ویراش ایران و از چهره های ماندگار کشور نیز با اشاره به خاطراتی از دوران زندگی و تحصیل خود در گیلان گفت : باید تلاش شود تا دانش آموزان که آینده سازان این کشور هستند از مطالعات جنبی فاصله نگیرند.

از ۳ کتاب گیلانیان در دیار هند نوشته سید عباس آزموده ،آواز درخت گزنوشته مجید دانش آراسته و کشت برنج در گیلان و دیگر ولایات جنوب دریای کاسپین از آخرین تحقیقات استاد فقید جعفر خمامی زاده رونمایی شد.

گفتنی است : استاد احمد سمیعی گیلانی متولد ۱۲۹۸ در تهران نویسنده، مترجم ، عضو فرهنگستان زبان و ادب فارسی و سردبیر مجله ی نامه فرهنگستان است. تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در رشت گذراند و سپس وارد دانشگاه تهران شد. وی که پدر ویرایش ایران است سردبیر نامه فرهنگستان‌، فصلنامه فرهنگستان زبان و ادب فارسی، و مدیر گروه ادبیات معاصر فرهنگستان زبان و ادب فارسی‌،عضو شورای عالی ویرایش صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران عضو گروه ویرایش و از مترجمان فرهنگ آثار در انتشارات سروش و مشاور علمی پژوهشگاه علوم انسانی‌را در سوابقش دارد.
او در سال ۱۳۷۰ به عضویت پیوسته‌ فرهنگستان زبان و ادب فارسی درآمد.
دلدار و دلباخته‌، ژرژ ساند (ترجمه‌)، ۱۳۴۵؛ خیا‌ل‌پروری‌ها، ژان ژاک روسو (ترجمه‌)، ۱۳۴۵؛ ادبیات ساسانی‌، ۱۳۵۵؛ داتا گنج‌بخش (زندگی‌نامه و تعالیم شیخ ابوالحسن علی‌بن عثمان هجویری‌)، شیخ عبدالرشید (ترجمه‌)، ۱۳۴۹؛ چومسکی‌، جان لاینز (ترجمه‌)، ۱۳۵۷؛ هزیمت یا شکست رسوای آمریکا، ویلیام لوئیس و مایکل له‌دین (ترجمه‌)، ۱۳۶۰؛ ساخت‌های نحوی‌، نُعام چامسکی(ترجمه‌)، ۱۳۶۲؛ آیین نگارش‌، ۱۳۶۶؛ دیدرو، پیتر فرانس (ترجمه‌)، ۱۳۷۳؛ سالامبو، گوستاوفلوبر (ترجمه‌)، ۱۳۷۴؛ شیوه‌نامه دانشنامه جهان اسلام‌، ۱۳۷۵؛ نگارش و ویرایش‌، ۱۳۷۸ از آثار استاد احمد سمیعی گیلانی است.

بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران با شعار خواندن  ، گفت و گو با جهان از تاریخ ۱۶ تا ۲۶ اردیبهشت ماه ۱۳۹۴ در مصلی بزرگ امام خمینی (ره) برگزار می شود.

امسال به همت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ۱۱ روز نمایشگاه بین المللی کتاب تهران به نام ۱۱ استان منتخب کشور نامگذاری شد و ششمین روز این نمایشگاه یعنی روز دوشنبه ۲۱ اردیبهشت به نام گیلان بود.
photo_2015-05-13_11-25-33 photo_2015-05-13_11-25-29 photo_2015-05-13_11-25-25 photo_2015-05-13_11-25-19 ۲۵۸۸۸۴_orig photo_2015-05-13_11-25-46

Share