باهنر:درصدکمی از کاندیداها هزینه انتخاباتی را از پول شخصی می پردازند

نمایندگانی که از رحیمی پول گرفته اند متهم نیستند/گزاره برگ تعهدی برای طرفین ندارد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا،باهنر تصریح کرد: آقای رحیمی در سه سال قبل به تعدادی نماینده چهار الی پنج میلیون پول داده و شاید به نرخ روز این مبلغ بخش کمی از هزینه های یک نماینده بوده باشد، اما نماینده هایی که این پول را دریافت کرده اند متهم نیستند و به آن ها هیچ اتهامی وارد نیست.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،محمدرضا باهنر در نشست خبری با خبرنگاران در پاسخ به این پرسش که چرا اسامی نمایندگانی که از رحیمی پولی را دریافت کرده اند، افشا نمی شود؟ گفت: این که بنده مانع افشای اسامی هستم این طور نیست و این کار را نمی کنم اما معتقدم افشا، هیچ چیز جدیدی را پیش نمی آورد.

bahonar-39036483917804وی ادامه داد: بالاخره نمایندگان مجلس که کاندیدا می شوند برای تبلیغات نیاز به هزینه دارند و این هزینه ها در هر دوره نیز متفاوت است.

نایب رییس مجلس شورای اسلامی با بیان این که درصد بسیار کمی از کاندیداها هزینه انتخاباتی را از پول شخصی می پردازند، گفت: عموما کاندیداهایی که وارد تبلیغ می شوند، باید کمک بگیرند و این کمک ها نیز همیشه وجود دارد.

باهنر تصریح کرد: آقای رحیمی در سه سال قبل به تعدادی نماینده چهار الی پنج میلیون پول داده و شاید به نرخ روز این مبلغ بخش کمی از هزینه های یک نماینده بوده باشد؛ این پنج میلیون که در آن موقع کمک گرفته شده اشکال و مانعی ندارد بلکه پولی که رحیمی دریافت کرده باید روشن شود.

وی اضافه کرد: اما نماینده هایی که این پول را دریافت کرده اند متهم نیستند و به آن ها هیچ اتهامی وارد نیست.

نایب رییس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: خیلی کم پیدا شده که کسی نامزد شود و پولی خرج نکرده باشد؛ البته امیدواریم منبع این کمک پول کثیف نباشد؛ البته خطر هم در این مورد هست و وجود دارد.

باهنر افزود: اینکه برخی افراد دنبال افشای اسامی و صحبت در این مورد هستند سیاسی و جریانی است و نباید از بداخلاقی ها صورت گیرد.

وی درباره وحدت میان اصولگرایان نیز گفت: نقطه هدف ما وحدت ۱۰۰ در صدی اصولگرایان است.

رییس جبهه پیروان خط امام و رهبری با بیان این که ما برای وحدت تلاشمان را انجام می دهیم، گفت: البته این که تصور کنیم به ۱۰۰ در صد هدف برای وحدت می رسیم، ضعیف است اما کوشش خود را در این مورد انجام می دهیم.

باهنر در پاسخ به این پرسش که آیا اصولگرایان با جریان موسوم به احمدی نژاد هم ائتلاف می کنند یا خیر؟ گفت: گروه هایی که با احمدی نژاد همراه بودند اکنون یک شخصیت حقوقی واحدی را ندارند و به چهار قسمت تقسیم می شوند.

وی تصریح کرد: احمدی نژاد را مجموعه ای واحد و همگن نمی بینیم، ما در انتخابات دو خط قرمز به نام فتنه و انحراف داریم که به آن اهتمام می کنیم.

دبیر جامعه اسلامی مهندسین به دو خط قرمز مطرح شده اشاره کرد و افزود: از دو مقوله فتنه و انحراف مراقبت می کنیم تا وارد ائتلاف اصولگرایان نشوند و سایر خطوط را نیز مراقبت می کنیم.

**جبهه پیروان و پایداری به صورت رسمی مذاکره نداشته اند

رییس جبهه پیروان خط امام (ره) و رهبری درباره این پرسش که شما و جبهه پایداری چقدر به تفاهم نزدیک شده اید؟ گفت: در مورد ائتلاف میان اصولگرایان گفت و گوهای چند جانبه، جلسات و رفت وآمد ها وجود دارد و برخی رسانه ای می شود؛ درباره جبهه پیروان و پایداری نیز به صورت رسمی مذاکره ای نداشته ایم.

باهنر ادامه داد: البته حزب موتلفه اسلامی که از اعضای جبهه پیروان محسوب می شود صحبت هایی را با پیروان داشته که خوب پیش می رود. درزمینه ائتلاف میان اصولگرایان علاقمندیم تا جامعتین محور و میزبان باشد و با دعوت از همه فعالان اصولگرا به یک نظام نامه مشخص برسیم.

دبیر جامعه اسلامی مهندسین با یادآوری این که قرار بود جلسه جامعتین هفته گذشته برگزار شود، گفت: این جلسه به خاطر مشکلی که برای آیت الله موحدی کرمانی پدید آمد، برگزار نشد و طی هفته جاری با حضور فعالان اصولگرا انجام می شود.

باهنر در پاسخ به این پرسش که آیا برخی افراد با مطرح کردن صحبت هایی دنبال تنش در انتخابات هستند؟ گفت: بله برخی بداخلاقی ها در زمان نزدیک شدن به انتخابات شروع می شود. انتخابات شور و نشاط، خیرات و فرصت است و یکی از مهمترین اتفاقات درجامعه مردمسالار دینی، برگزاری انتخابات متعدد و با طراوت است؛ بداخلاقی ها انتخابات را کدر می کند و افراد دنبال روش های غیر اخلاقی برای بیرون راندن رقیب نباشند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی درباره این که برخی افراد دنبال بگم بگم ها هستند، نیز گفت: اگر بگم بگم کار خوبی بود که محکوم نمی شد؛ حتی در پاسخ بگم بگم ها هم نباید این اصطلاح را ابراز کنیم چرا که صحیح و مناسب نیست.

**دولت حزب ندارد/حضور معاون رییس جمهوری در حزب اشکال ندارد

باهنر در پاسخ به سوالی درباره ائتلاف اصولگرایان با علی لاریجانی و یا دولت نیز اظهار داشت: من هنوز یک تشکیلات رسمی سیاسی انتخاباتی ناشی از دولت را نمی شناسم و آن ها نیز گروهی معرفی نکرده اند؛ البته معاون رییس جمهور دبیر کل یک حزب هم هست که این مساله اشکالی ندارد.

وی ادامه داد: مثلا آقای نوبخت در حزب اعتدال و توسعه صحبت کرده است و جهانگیری نیز اخیرا در حزب کارگزاران سازندگی صحبت کرده که این مسایل اشکالی ندارد، اما دولت خودش حزب ندارد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: به عنوان نمونه برخی از ستادهای انتخاباتی روحانی نیز فعال هستند که فعالیت این ستادها مورد تایید نهاد ریاست جمهوری نیست و نهاد ریاست جمهوری نیز فعالیت های آن ها را منسوب به خودش نمی داند.

باهنر در خصوص ائتلاف حزب متبوعش با اعتدالیون هم گفت: اعتدالیون شخصیت حقوقی تعریف شده ای ندارند و حزبی به نام اعتدالیون نداریم؛ البته قبلا حزب اعتدال و توسعه بوده و هنوز هم فعالیت می کند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر حزب علی لاریجانی نیز گفت: در مجلس طیفی به عنوان فراکسیون رهروان ولایت وجود دارد که بنده نیز عضو آن هستم، ولی برخی می خواستند حزبی را در بیرون تشکیل دهند که من نه عضو موسس آن هستم و نه تاسیس آن را پیگیری می کنم و حتی لاریجانی هم گفته که عضو چنین حزبی نیست.

نایب رییس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: فراکسیون رهروان ولایت در دوره آینده می تواند نقش خوبی ایفا کند و آنان را اصولگرا می دانیم؛ البته جامعه روحانیت مبارز می تواند از این فراکسیون دعوت کند.

**لیست واحد اصلاح طلب و اصولگرا در تهران

باهنر در پاسخ به سوالی مبنی بر این که آیا اصولگرایان برای انتخابات مجلس لیست واحدی ارائه می دهند؟ گفت: در تهران یک لیست اصلاح طلب و یک لیست اصولگرا وجود خواهد داشت و حتی ممکن است ترکیبی از این دو لیست هم در بیاید ولی به نظر می رسد ۲ یا ۳ لیست از همه احزاب چه اصولگرا و چه اصلاح طلب برای انتخابات مجلس مطرح خواهد شد.

**تاکید بر اقتصاد مقاومتی

دبیر کل جامعه اسلامی مهندسین درباره نگارش متن نهایی توافق هسته ای که هم اکنون مطرح می شود نیز گفت: حداکثر ۳۰ درصد مشکلات داخلی مملکت به تحریم ها ارتباط دارد و ۷۰ درصد مشکلات ما ربطی به تحریم ها ندارد و باید با خرد ورزی و شجاعت، آن را برطرف کنیم.

باهنر خاطر نشان کرد: باید اقتصاد مقاومتی که رهبر معظم انقلاب بر آن تاکید کرده اند مورد توجه قرار گیرد؛ ما راه های زیادی داریم که حتی با استمرار تحریم ها وضعیت معیشت، اشتغال و رونق اقتصادی بهبود پیدا کند.

**مجلس مذاکرات هسته ای را رصد می کند

باهنر با بیان این که ما منتظر تفاهم قطعی نیستیم، تصریح کرد: ما بازی برد – برد را شروع کرده ایم که طرفین می توانند از آن سود ببرند؛ ما از پیش از انقلاب اسلامی ثابت کرده ایم در بازی برد – باخت مجرب تر هستیم و می توانیم دشمن را به عقب برانیم.

وی با بیان این که خط قرمزهای ما در مذاکرات هسته ای مشخص است، گفت: کسانی که می خواهند تندتر یا خشن تر شوند باید دقت کنند که رهبر معظم انقلاب همیشه اعتماد به گروه دیپلماتیک را مطرح کرده اند ولی فرموده اند که ما دغدغه داریم زیرا دشمن مکار و عهدشکن است.

نایب رییس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: البته مجلس نیز بحث مذاکرات هسته ای را رصد می کند و اگر آن ها بخواهند زور بگویند ما نشان داده ایم که زیر بار حرف زور نمی رویم و جبهه بازی را عوض می کنیم.

**با اصلاح طلبان مذاکره ای نداشته ایم

باهنر در پاسخ به سوالی مبنی بر این که حضور برخی از شخصیت های اصلاح طلب در همایش جامعه اسلامی مهندسین و جبهه پیروان خط امام و رهبری مشاهده می شود آیا می خواهید با آن ها ائتلاف کنید یا خیر؟ گفت: جلسات ماهیانه ما همواره برگزار می شود حالا ممکن است برخی آمده و سخنرانی را گوش دهند؛ البته ما هیچ چیز را مخفی نمی کنیم اما ما با آن ها مذاکره ای نکرده ایم.

**طرح استانی شدن انتخابات یک طرح استانی- شهرستانی است

وی درباره طرح استانی شدن انتخابات و نظر مجمع تشخیص مصلحت در این خصوص نیز گفت: مجمع تشخیص مصلحت نظام در حال حاضر به عنوان یک شهروند می تواند نظر بدهد و نظر آن ارتباطی به مجلس ندارد چرا که مصوبه مجلس پس از تصویب به شورای نگهبان می رود و اگر آن جا اصراری صورت بگیرد، به مجمع تشخیص مصلحت نظام خواهد رفت.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان این که طرحی که در مجلس تصویب می شود طرح استانی – شهرستانی است، تصریح کرد: حوزه های انتخابیه به همین صورت باقی می ماند.

باهنر با ارایه تشریح این طرح، گفت: سطح رای گیری استانی است اما نماینده، نماینده شهرستان است که ما این موضوع را هفته آینده نیز در جلسه علنی مورد بحث و بررسی قرار خواهیم داد.

**با برداشته شدن تحریم، تولید داخلی نادیده گرفته نشود

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر این که شما در سخنرانی های اخیر خودتان گفته اید که برخی در تحریم ها سود می برند؛ این ها چه کسانی هستند؟ گفت: بحث تحریم ها را نباید این گونه مطرح کنیم چون تحریم ها ظالمانه و ضد بشری است که به ایران تحمیل شده است.

دبیر کل جامعه اسلامی مهندسین با بیان اینکه اقتصاد کشور در تحریم ها تحت تاثیر قرار می گیرد، اظهار داشت: خیلی وقت ها تحریم ها را دور زده ایم که به این طریق کالا برای ما گرانتر می شد و کسانی هم کمک می کردند تا دور زدن تحریم ها و خرید کالای تجاری صورت بگیرد؛ حرف ما این است وقتی تحریم ها برداشته می شود روابط اقتصادی نیز باید برگردد و این طوری نباشد وقتی تحریم ها برداشته شد، تولید داخلی نادیده گرفته شود.

باهنر اضافه کرد: البته دولت و مجلس باید کاملا آماده باشند که اگر تحریم ها برداشته شد اقتصاد کشور را بر همین مبنا در نظر بگیرند.

**تعیین تکلیف استانی شدن انتخابات تا نیمه خرداد

وی درباره طرح استانی شدن انتخابات مجلس نیز گفت: من جزو طراحان این طرح نبودم و امضا هم نکردم، ولی این طرح دو هدف دارد که یکی از آن ها رفتن انتخابات کشور به سمت حزبی و تشکیلاتی است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی هدف دیگر این طرح را ورود چهره های مشهورتر و شناخته شده تر به مجلس دانست و افزود: با این طرح سطح کار نمایندگان نیز بالا می آید و مثلا به جای این که تنها پیگیر اشتغال تعدادی اندک باشند به مشکلات بزرگتری همچون اشتغالزایی می پردازند.

باهنر با بیان این که در طرح استانی شدن انتخابات مجلس این است که نماینده یک مقدار وقتش آزاد شود و به کارهای مجلس رسیدگی کند، اظهار داشت: تکلیف طرح استانی – شهرستانی شدن انتخابات تا نیمه خردادماه مشخص می شود.

**گزاره برگ تعهدی برای طرفین ندارد/اجرای پروتکل الحاقی منوط به مجوز مجلس

نایب رییس مجلس شورای اسلامی در رابطه با انتشار فکت شیت ایرانی نیز گفت: فکت شیت این است که هر طرف نامه ای را منتشر می کند تا بگوید برداشت های من این موارد است که این فکت شیت تعهدی برای طرفین ایجاد نمی کند و آن چیزی که تعهد می آورد همین متنی است که طرفین آن را می نویسند.

باهنر تصریح کرد: آمریکا نیز فکت شیتی را منتشر کرده که ما و تیم مذاکره کننده بسیاری از آن را قبول نداریم و آقای ظریف و اعضای تیم مذاکره کننده در خصوص آن بارها مصاحبه کرده اند ولی اگر گزاره برگ ایرانی منتشر می شد خیلی بهتر بود که وزارت خارجه می گوید این فکت شیت آماده است، اما انتشار آن ممکن است ضرر داشته باشد.

وی درباره اقدام داوطلبانه دولت در اجرای پروتکل الحاقی با توجه به مصوبه مجلس نیز گفت: اگر قرار بر پیوستن به پروتکل الحاقی است، حتما باید مجلس آن را تصویب کند و دولت هم می تواند داوطلبانه بعضی از بندهای آن را به صورت شرط ها و شروط ها اجرا کند.

نایب رییس مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: دولت برای اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی باید از مجلس اجازه بگیرد.

باهنر در مورد ائتلاف اصولگرایان با سعید جلیلی نیز اظهار داشت: سعید جلیلی به عنوان شخص حقیقی در لیست کاندیداها قابل بررسی است و به درد مجلس هم می خورد؛ اما این که چه کسی سرلیست باشد ما هنوز وارد این موضوعات نشده ایم.

**مجلس نگران ورود پول های کثیف به انتخابات باشد

وی در خصوص حضور وزیر کشور در مجلس برای پاسخگویی به بحث پول های کثیف هم گفت: رحمانی فضلی در جلسه علنی دو مساله را مطرح کردند اول این که رسانه ها حرف هایش را بد مطرح کرده اند که به نظر ما با توجه به این که وزارت کشور روابط عمومی و سخنگو دارد باید این موضوع بلافاصله اصلاح می شد اما وزیر کشور در نهایت گفت که اشتباه شده و من عذرخواهی می کنم که با این حرف پرونده صحبت رحمانی فضلی عملا بسته می شود اما مجلس می تواند نگران ورود پول های کثیف به انتخابات باشد.

**مخالف تجزیه کشورهای اسلامی هستیم

نایب رییس مجلس شورای اسلامی در خصوص حمله آل سعود به یمن نیز گفت:متاسفانه رژیم سعودی کار بی ربطی با حمله نظامی انجام داد؛حکام رژیم سعودی در گذشته مسن تر بودند و سعی می کردند به گونه ای دیگر رفتار کنند اما اکنون یک عده ماجراجو و با سند قطعی وابستگی حضوریافته اند و ادعای پدرخواندگی یمن را مطرح می کنند و جنگ را شروع کرده اند و بسیاری از غیرنظامیان را به شهادت رسانده اند.

باهنر با تاکید بر این که ما در خصوص حمله عربستان به یمن ساکت نمی نشینیم و موضع ما دفاع از مظلوم است، تصریح کرد: آل سعود جواب تجاوز به مردم یمن را خواهد گرفت و در درون خاندان آل سعود اختلاف بالا گرفته است.

وی افزود: موضع رسمی ما یکپارچه بودن سوریه، یمن و سایر کشورهای اسلامی است و با تجزیه آن ها مخالف هستیم و عملکرد آل سعود محکوم به شکست قطعی است.

/انتخاب

Share