تاکید بر همزیستی مسالمت آمیز و احترام به ادیان

نامه پاپ به آیت الله رمضانی:از شما به خاطر نگرانی در مورد صلح جهانی تشکر می­ کنم

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا پاپ فرانسیسکوس، رهبر کاتولیک های جهان با ارسال نامه ای به آیت اللّه رمضانی، رئیس اتّحادیه اروپایی علما و تئولوگ های شیعه پاسخ نامه قبلی او را داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا پاپ فرانسیسکوس، رهبر کاتولیک های جهان با ارسال نامه ای به آیت اللّه رمضانی، رئیس اتّحادیه اروپایی علما و تئولوگ های شیعه پاسخ نامه قبلی او را داد.

متن نامه پاپ بدین شرح است:

از واتیکان در تاریخ ۲۳/۳/۲۰۱۵

db2f8d1396bc440492d86c2766256dacجناب آقای دکتر رمضانی

شما در نامه­ ی سرگشاده ی خود خطاب به پاپ فرانسیسکوس، از جانشین پطرس مقدّس تقدیر و تشکر نموده ­اید. همچنین نقش مهم مسیحیت و اسلام را در ایجاد و گسترش صلح میان ملل جهان مورد تاکید قرار داده و مخالفت خویش را در مورد بی­ احترامی به مقدّسات دینی بازگو نموده­ اید.

از شما به خاطر تاکید نسبت به همبستگی و نگرانی در مورد صلح جهانی، از سوی آن مقام مقدّس تشکر می­ کنیم.

پاپ فرانسیسکوس با دعاهای خویش خواسته ­ی شما مبنی بر تأمین احترام و صلح بین مردم را همراهی می­ کند و رحمت واسعه ­ی خدا را برای شما مسألت دارد.

 با تقدیم بهترین آرزوها

پِرِلات پیتر ب. وِلس

گفتنی است پیش از این رئیس اتحادیه اروپایی علما و تئولوگ های شیعه در خصوص محکومیت اهانت به پیامبر اسلام نامه ای برای پاپ ارسال کرده بود.
آیت الله رمضانی در نامه خود نوشته بود:

بسم الله الرحمن الرحیم
هَلْ جَزَاء الإِحْسَانِ إِلاّ الإِحْسَانُ (قرآن کریم، سوره الرحمن، آیه ۶۰)

عالی­جناب پاپ فرانسیس

رهبر کاتولیک­های جهان

با سلام و تحیت؛

ayatollah-ramezaniاخیراً شاهد آن هستیم که با انتشار کاریکاتوری اهانت آمیز در تیراژ میلیونی، توسط نشریه­ی فرانسوی «شارلی ابدو»، جسارتی بزرگ به ساحت پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله روا داشته و باعث آزار و اذیت روحی و عاطفی یک میلیارد و نیم مسلمان شده است. این رویداد نامبارک و غم انگیز از یک سو قلب این همه انسان و نیز دیگر معتقدان به انبیاء الهی را جریحه دار کرده و از سوی دیگر احساسات دینی و مذهبی را تحریک نموده و آرامش جامعه را با اختلال مواجه کرده است. البته این نشریه در گذشته نیز اقدام مشابهی را نسبت به حضرت عیسی مسیح علیه السلام انجام داده بود که علاوه بر عواطف مسیحیان، خاطر مسلمانان را آزرد، چرا که برای ما مسلمانان طبق فرموده­ی قرآن تفاوتی میان فرستادگان الهی نیست: ” لاَ نُفَرِّقُ بَیْنَ أَحَدٍ مِّن رُّسُلِهِ ” (قرآن کریم، سوره البقره آیه ۲۸۵)

از نظر ما تکریم و احترام به همه­ی پیامبر الهی لازم و واجب است؛ چرا که آنان کاری جز انتشار رحمت الهی در میان انسان­ها نداشتند و تاریخ جز خیر، نیکی، اخلاق و مدارا از آنان سراغ ندارد.

لذا توهین به آنان جسارت بزرگی به مقدّس ­ترین، پاک ­ترین و خدوم­ ترین انسان­ها و اهانت به خوبی­ها و امری بر خلاف اخلاق، حقوق انسان و برخی از قوانین کشورهای غربی و نیز بر خلاف عقلانیت و آرا مش جامعه بوده و محکوم است، چه این که خشونت مهار گسیخته ­ی تروریست­های سازمان یافته توسط دستگاههای اطلاعاتی با مدیریت پنهان نیز که به اسم اسلام انجام می­ گیرد، به هیچ وجه مورد تایید نبوده و نیست. خشونت زاییده­ ی سیاست­های موجود برای رسیدن به سلطه ­ی جهانی است و اگر سیاستمداران پای خود را از این­گونه ورودهای غیر مسؤولانه و غیر متخصّصانه در امور دینی بیرون بکشند، عالمان، دانشمندان و رهبران ادیان به آسانی می­ توانند تمام پیروان مذاهبشان را مدیریت کنند و جلوی هر نوع خشونت را بگیرند و آرامش و امنیت جامعه ­ی مذهبی را حفظ نمایند.

اینجانب از جناب­عالی به خاطر موضع گیری هوشمندانه و به موقع­تان راجع به محکوم کردن اهانت به پیامبر عظیم الشأن اسلام تقدیر و تشکّر می­کنم و امیدوارم مواضع جامعه دینداران روز به روز به هم نزدیک تر شود و اندیشه تقریب ادیان بر اساس اصول مشترک ادیان ابراهیمی تحقّق عینی و واقعی یابد.

از خدای سبحان برای بشریت صلح، اخلاق، آرامش و امنیّت را خواستارم و برای شما موفقیت و سلامتی را آرزومندم.

 آلمان، مرکز اسلامی هامبورگ

رضا رمضانی

رئیس اتحادیه ­ی اروپایی علما و تئولوگ­ های شیعه

۲۹.۰۱.۲۰۱۵

ایرج ندیمی، محمد مهدی رهبری املشی،غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی،محمدحسین قربانی ،حسن تامینی،جبار کوچکی نژاد،مهرداد لاهوتی،ناصر عاشوری،حمیدرضا خصوصی،حسن خسته بند،محمود شکری،صفر نعیمی رز،عطالله حکیمی،

Share