واکنش علیزاده به انتقادات صورت گرفته از میراث فرهنگی:

میراث فرهنگی به هیچ وجه مانع ساخت و ساز در میدان مرکزی انزلی نیست

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا مدیرکل میراث فرهنگی گیلان با بیان اینکه صرفا بناهایی که ثبت ملی شده اند اجازه تخریب به آنها داده نمی شود اضافه کرد:به هیچ وجه ساخت و ساز در آن منطقه ممنوع نیست و در چارچوب ضوابط میراث فرهنگی قابل انجام است.

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا میدان مرکزی شهر انزلی و بافت تاریخی برخی ساختمان های اطراف آن یکی از موضوعاتی بوده که در چند وقت اخیر انتقادات پیامی مسئولان دولتی,شهری و امام جمعه این شهر را نسبت به عملکرد اداره میراث فرهنگی در پی داشته است و در آخرین جلسه شورای شهر یکی از اعضای شورا این میدان را به یک میدان بمب باران شده تشبیه کرد.
در همین زمینه گفتگویی با رضا علیزاده مدیرکل میراث فرهنگی,گردشگری و صنایع دستی گیلان داشته ایم.

میراث فرهنگی به هیچ وجه مانع ساخت و ساز در میدان مرکزی انزلی نیست
reza-alizade-4
علیزاده در گفتگو با خبرنگار دیارمیرزا گفت:میدان امام انزلی و برخی از خیابان ها نظیر خیابان سپاه دارای بافت تاریخی واجد ارزش هستند و حریم تاریخی محسوب می شوند.
مدیرکل میراث فرهنگی گیلان با بیان اینکه صرفا بناهایی که ثبت ملی شده اند اجازه تخریب به آنها داده نمی شود اضافه کرد:به هیچ وجه ساخت و ساز در آن منطقه ممنوع نیست و در چارچوب ضوابط میراث فرهنگی قابل انجام است.
علیزاده با اشاره به اینکه برخی خواسته های مسئولان انزلی مطابق قانون نیست گفت: در قانون ضوابطی برای حریم درجه یک و درجه دو مشخص شده است و کد ارتفاعی ۸.۵ متر و ۱۲.۵ متر باید رعایت گردد.
مدیرکل میراث فرهنگی گیلان ساختمان دادگستری , ساختمان بانک ملی انزلی و مناره را ثبت شده جزو آثار ملی دانست و از ممنوعیت تخریب آنها خبر داد و گفت:این میراث فرهنگی نمی تواند مسئولیت مرمت ساختمانهای تحت مالکیت دیگر دستگاه ها را برعهده بگیرد .بنابراین دادگستری و بانک ملی می تواند طبق ضوابط میراث فرهنگی اقدام به مرمت این ساختمان ها کنند و در این زمینه تاکنون چندین نشست با مسئولین دادگستری و بانک ملی انجام شده است.
عیلزاده بار دیگر با تاکید بر این که میراث فرهنگی به هیچ وجه مانع ساخت و ساز در میدان مرکزی انزلی نیست تصریح کرد:مسئولان انزلی می توانند مطابق با ضوابط میراث فرهنگی در آن منطقه ساخت وساز کنند.
وی در پایان وجود بافت تاریخی و سیمای شهری را هویت بخش شهر انزلی دانست و افزود:مسئولان شهری می توانند با رعایت ضوابط قانونی به هویت بخشی شهر نیز کمک نمایند.

واگذاری بناهای تاریخی به بخش خصوصی

علیزاده مدیرکل میراث فرهنگی,گردشگری و صنایع دستی گیلان در بخشی دیگر از گفتگوی خود با خبرنگار دیارمیرزا به استراتژی واگذاری بناهای تاریخی به بخش خصوصی با کاربری های هم صنف خبر داد و افزود:هنگام سفر ریاست محترم جمهور در این زمینه مباحثی مطرح شد.
وی از تهیه و تدوین لیستی از بناهای تاریخی قابل واگذاری گیلان خبر داد و گفت:در این زمینه اطلاعاتی در اختیار ایرانیان مقیم خارج از کشور قرار گرفته است.
عیلزاده اضافه کرد: هدف ما این است که آن دسته از بناهای که قابلیت واگذاری را دارا هستند طبق ضوابط میراث در قالب خانه های فرهنگی ,پذیرایی و اقامتی از آنها بهره گرفته شود.
وی از گفتگو با چند سرمایه گذار در این زمینه خبر داد و افزود:متاسفانه بخشی از بناهای تاریخی گیلان دارای مشکلات حقوقی و مالکیتی هستند که مشکلاتی را برای ما ایجاد کرده است.

ایرج ندیمی، محمد مهدی رهبری املشی،غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی،محمدحسین قربانی ،حسن تامینی،جبار کوچکی نژاد،مهرداد لاهوتی،ناصر عاشوری،حمیدرضا خصوصی،حسن خسته بند،محمود شکری،صفر نعیمی رز،عطالله حکیمی

Share