از گوشه کنار سیاست در گیلان:

موج جدید تغییر فرمانداران و بخشداران/کشفیات جدید کارآگاه باقری/اصغریان به کجا می‌رود؟/وقتی انتخابات گذشته تالش زیر سوال برده می‌شود/تغییرات برقی قطعی شد

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا بسته خبری ویژه «از گوشه و کنار سیاست گیلان»جایی است که خبرهایی ‌رسمی و غیررسمی استان گیلان ‌بدون توجه به ملاحظه جناح‌های سیاسی برای مخاطبان آماده شده است.

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا بسته خبری ویژه «از گوشه و کنار سیاست گیلان»جایی است که خبرهایی ‌رسمی و غیررسمی استان گیلان ‌بدون توجه به ملاحظه جناح‌های سیاسی برای مخاطبان آماده شده است.
در این بسته خبری دیارمیرزا بخشی از مهم‌ترین اخباری که کمتر بدان ها توجه شده است در اختیار مخاطبین قرار می گیرد.با ما همراه باشید.

کشفیات جدید کارآگاه باقری

گوشه کنار سیاستمحمود باقری خطیبانی که چند وقت اخیر به دلیل اظهاراتش برخی رسانه ها به او لقب حاجی افشاگر داده اندو تقریبا یک روز در میان دست به انتقاد از مجموعه شهرداری میزند در تازه ترین افشاگری خود ادعای جالبی را مطرح می کند:
محمود باقری‌خطیبانی  در نشست کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی این شهر، اظهار کرد: استشمام بوی مواد مخدر از داخل مهمانسرای شهرداری رشت موجب تعجب بنده شده و برای همین به بازرسی از اتاق‌ها پرداخته و متوجه شدم که در یکی از سالن‌ها چند نفر از میهمانان با شیشه نوشابه در حال استعمال مواد مخدر هستند.

وی افزود: بنده با این موضوع به شدت برخورد کردم و اگر این کار یک‌بار دیگر اتفاق بیفتد صریح‌تر سخن خواهم گفت.

«صریح‌تر سخن خواهم گفت» کلیدوازه ای است که چند وقت اخیر زیاد از زبان این عضو شورای شهر رشت شنیده شده است.

اصغریان به کجا می رود؟

asgh_2950سر انجام دکتر نوبخت تصمیم گرفت اولین حکم رؤسای نمایندگی سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان ها را به نام استان زادگاه خود گیلان بزند و در این بین این مسئولیت سنگین را برعهده ی کیوان محمدی بسپارد با توجه به این تغییر و تحولات و ایجاد سازمان مدیریت دیگر وجود پست معاونت برنامه ریزی در استانداری ها لزومی ندارد.شنیده های خبرنگار دیارمیرزا از این حکایت دارد که به زودی چارت استانداری ها دچار تغییر و تحولاتی خواهد شد و معاونت اقتصادی تشکیل می شود.احتمال زیاد محمدحسین اصغریان که تا به امروز در جایگاه معاونت برنامه ریزی در دولت خدمت می کرد به عنوان مسئول جدید معاونت تازه سیس مشغول کار خواهد شد.


موج جدید تغییر فرمانداران و بخشداران در راه است

شنیده هاشنیده های خبرنگار دیارمیرزا حاکی از این است که به زودی چند فرماندار و بخشدار گیلان در آستانه سومین سال فعالیت دولت تدبیر و امید از سمت خود کنار خواهند رفت و افراد جدید جایگزین آنها خواهند شد.
همچنین آخرین شنیده ها حاکی از این است که یکی از فرمانداران شهرهای بزرگ گیلان که طی چند وقت اخیر انتشار یک عکس از او در برخی رسانه ها حاشیه ساز شده بود همچنان به کار خود ادامه می دهد و تصمیمی بر تغیر او وجود ندارد.

وقتی انتخابات گذشته تالش زیر سوال برده می شود

safavi 1 ۹۴۰۲ entekha-1میرسعید صفوی از نامزدهای اصلاح طلب احتمالی در حوزه تالش در گفتگو با ماسال نیوز در تحلیلی نسبت به وضعیت انتخابات مجلس سال ۹۴ و چرایی دلیل آغاز زودهنگام انتخابات در تالش می گوید:
بنظر بنده یکی از رویدادهایی که همواره شهرستان تالش را در کانون توجه قرار داده است، انتخابات نمایندگی مجلس در این حوزه می باشد که حاشیه های آن همیشه بسیار بیشتر از متن و خود انتخابات بوده است. شاید دلیل اصلی آن گستردگی جغرافیایی این حوزه شامل سه شهرستان با حدود ۲۲ درصد از وسعت استان سرسبز گیلان می باشد. البته بنده فکر کنم نکته اساسی در حساسیت موضوع انتخابات این منطقه را می بایست در تضارب قومی، زبانی، مذهبی و بطور عام تر تفاوت های فرهنگی این ناحیه جستجو نمود. با نگاه به ادوار گذشته و پیشینه تاریخی انتخابات تالش، نکته دیگری که همواره نمود داشته است، اثرگذار بودن اراده هایی در صحنه سیاسی تالش که بعضا نتایجی برخلاف نظر قاطبه مردم بدنبال داشته است. البته می توان از این شور سیاسی مربوط به انتخابات تالش به نحو مطلوبی در جهت رشد و توسعه این منطقه استفاده نمود که متاسفانه در طول سنوات گذشته مغفول مانده است.

 یعنی به نظر شما در انتخابات های گذشته تالش تقلبی صورت گرفته است؟ کدام انتخابات منظور شماست؟

منظور بنده تقلب در انتخابات تالش نبوده بلکه، عواملی تاثیر گذار در روند انتخابات دخالت داشته که ممکن است نظر قاطبه مردم تالش نبوده باشد.

وی در خصوص برنامه انتخاباتی خود می گوید:بنده حرکتم را «خیزش نسل سوم تالش» نامگذاری کرده و گفتمانم«ایجاد رفرم گفتمانی در جهت احیای اخلاق، دوستی و عشق در عرصه سیاست و سیاست ورزی تالش» می باشد. خاستگاه بنده «برخاسته از نهاد دانشگاه و جامعه دانشگاهی» است و هدف کلان«احیای هویت فراموش شده تالش بزرگ، قومی باعظمت و پیشینه ای به بلندای تاریخ ایران« خواهد بود.

تغییرات برقی قطعی شد

۱۴۹۴۴_۴۱۱-e1431256950799-360x250زمزمه ی تغییر و تحوالات در شرکت برق منطقه ای گیلان از مدت ها پیش آغاز شده بود و طی این مدت گمانه زنی های زیادی در خصوص مدیرعامل جدید شرکت برق انجام شده است.شنیده های خبرنگار دیارمیرزا حکایت از آن دارد که به زودی کریم آزادگان پس از ۱۲ سال از ریاست شرکت برق کنار خواهد رفت و جای خود را به جمشید طالبی مدیرعامل فعلی شرکت توزیع برق گیلان خواهد داد.

خاطرات استاندار سابق گیلان درخصوص کلنگ زنی پروژه راه آهن

علی صوفی که در زمان کلنگ زنی پروژه راه آهن انزلی –رشت – قزوین توسط رییس جمهور وقت ، استاندار گیلان بود در گفت و گو با گیلان فردا می گوید: « زمانی که استاندار گیلان بودم براساس بررسی هایی که انجام دادیم دریافتم که یکی از مزیت های مهم توسعه ای در گیلان موقعیت مرزی استان با کشورهای همسایه است. مخصوصا در حوزه ترانزیت. از طرفی در همان زمان طبق مصوبه اتحادیه اروپا کریدور حمل و نقل شماره ۹ در دست اجرا قرار گرفت و کنسرسیومی شامل سه کشور ایران و روسیه و هندوستان تشکیل شد که کریدور حمل و نقل شمال – جنوب احداث گردد. از این رو بود که بسیار در اجرای این کریدور حساس بودم. چون قرار بود این کریدور سالانه ۵۰ میلیون تن کالا را در خودش حمل کند. کریدوری که یک سویش هلسینکی فنلاند بود و به روسیه می رسید و از روسیه هم به ایران می آمد و از یک سو به کشورهای حاشیه خلیج فارس ختم می شود و از سوی دیگر به شبه قاره هند.»

وی از خاطراتش از آن روزها اینچنین یاد می کند: « یادم هست که کشورهای زیادی سعی داشتند که به این کنسرسیوم بپیوندند. چون این ۱۹۸۴۲_۸۳۵طرح اهمیت اقتصادی بسیار بالایی داشت و ثروت زیادی را نصیب کشورهای عضو می کرد رقابت شدیدی بین کشورهایی که می توانستند در این پروژه بین المللی مشارکت داشته باشند به وجود آمد. خلاصه آنکه نقطه اتصال این طرح در شمال دریای خزر مشخص شد که جمهوری کالمیکیای روسیه بود. رییس جمهور آن روزهای کالمیکیا که اکنون هم در همین مقام است آقای کرسان ایلومژینوف حاضر شده بود در این پروژه سرمایه گذاری شخصی بکند و از این رو ۸ کشتی باربری خرید تا واگن ها روی کشتی ها بروند و از دریای خزر بگذرند و به ایران برسند. ایران هم متعهد شده بود که ۱۲ اسلکه را در انزلی آماده کند تا ناوگان بزرگ دریایی تجاری ایران و روسیه تجهیز شود. از انزلی نیز مقرر شد که کالاها از طریق راه آهنی که قرار بود از قزوین به رشت و انزلی کشیده شود کریدور را تکمیل کند. این یک طرح فوق العاده مهم بین المللی بود که می توانست اقتصاد ایران را از این رو به آن رو کند. ما از طریق این کریدور می توانیم سالانه ثروت هنگفتی را برای کشور به ارمغان بیاوریم. اما اینکه تا الان این طرح به مرحله نهایی نرسیده و کریدور تکمیل نشده واقعا جای تاسف دارد.»

وی در ادامه تاکید می کند که هرچقدر این پروژه بیشتر طول بکشد به ضرر ایران است و می افزاید: « ۱۵ سال است که از تصویب این طرح در ایران می گذرد. سال هاست که طرف های خارجی به توافقشان عمل کرده اند چون از اهمیت این پروژه اقتصادی – تجاری باخبرند اما در ایران متاسفانه ظاهرا به ضرورت این طرح ملی پی نبرده اند وگرنه می بایست تا به حال این پروژه نهایی می شد و ایران وارد یک تجارت بین المللی می شد. با اجرای این طرح اهمیت بازرگانی و اقتصادی ایران برای کشورهای منطقه و حتی اروپاییان نیز بالا می رود و قدرت استراتژیک و ژئوپلتیک ایران بیش از پیش می شود. در صورت پیوستن ایران به این کریدور ، ناوگان حمل و نقل تجاری اروپا به آب های گرم تکمیل می شود و بازرگانی و تجارت در ده ها کشور رونق تازه ای می یابد و کارها تسهیل می شود و ثروت زیادی هم به خزانه دولت واریز می شود.»

صوفی برای اینکه اهمیت این طرح بین المللی را نشان دهد اظهار می دارد: « علاوه بر جمهوری کالمیکیا ، جمهوری آذربایجان هم بارها اعلام آمادگی کرده تا به این طرح بپیوندد و پیشنهاد داده تا راه آهن ایران به آستارا نیز متصل شود و از آستارا به آذربایجان بیاید. چون آذربایجانی ها می دانند در اینصورت به یک مسیر بین المللی تجاری ارزان قیمت متصل می شوند. اینجاست که اهمیت کشوری مانند ایران برای شکوفایی اقتصادی کشورهای دیگر نمایان می شود. نه تنها جمهوری آذربایجان که در خود روسیه نیز ایالت دیگری در رقابت با جمهوری کالمیکیای روسیه وجود دارد به نام آستاراخان که به دنبال اتصال به این خطوط راه آهن است. خطوطی که هنوز متاسفانه در ایران تکمیل نشده است. کشورهای زیادی در دنیا هستند که می خواهند دریای خزر را به خلیج فارس اتصال دهند اما در ایران آن همیت و جدیت وجود ندارد.»

وی در ادامه باردیگر مهمترین درخواست خود از رییس جمهور را توجه ویژه دولت به این طرح عنوان می کند و می افزاید: « آقای رییس جمهور در سفرش به گیلان به راه آهن قزوین – رشت توجه ویژه ای داشتند و امیدواریم در تسریع در اجرای این پروژه هم پیگیر باشند. چون این پروژه هم به نفع استان گیلان خواهد بود و هم به نفع کل کشور. چون این طرح یک طرح ملی برای منافع ملی و از همه مهم تر یک طرح بین المللی برای تثبیت منافع ملی در خارج از مرزها است.»

صوفی درباره نحوه اتصال راه آهن و قطارهای باری به راه آهن روسیه می گوید: « واگن های قطار وارد کشتی های موسوم به رو رو (Roll on Roll) می شوند و از سواحل شمالی خزر به انزلی می آیند و مجددا این واگن ها به قطار در انزلی وصل می شوند و به سمت جنوب ایران و خلیج فارس حرکت می کنند.»

وی در پایان خاطرنشان می کند: «وعده رییس جمهور مبنی بر اتمام پروژه راه آهن هم مربوط به ریل قزوین به رشت است. یعنی انزلی هم شاملش نمی شود. آن فاز بعدی است. بعد از راه افتادن راه آهن رشت – انزلی آنگاه شاید نوبت به آستارا هم برسد که اصولا یک پروژه جداگانه و مزیت دیگری است.».

ایرج ندیمی، محمد مهدی رهبری املشی،غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی،محمدحسین قربانی ،حسن تامینی،جبار کوچکی نژاد،مهرداد لاهوتی،ناصر عاشوری،حمیدرضا خصوصی،حسن خسته بند،محمود شکری،صفر نعیمی رز،عطالله حکیمی

Share