عضو شورای راهبردی روابط‌ بین‌‌الملل عنوان کرد:

محققی‌لاهیجی استاد معارف اسلامی در دنیای غرب و دارای خط بسیار زیبا بود

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،عضو شورای راهبردی روابط‌ بین‌‌الملل گفت: مرحوم محققی‌لاهیجی استاد معارف اسلامی در دنیای غرب بود و تیم علمی قرآن کریم و نهج‌البلاغه را در هامبورگ تشکیل داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،عضو شورای راهبردی روابط‌ بین‌‌الملل گفت: مرحوم محققی‌لاهیجی استاد معارف اسلامی در دنیای غرب بود و تیم علمی قرآن کریمIMAGE633850723912910000 و نهج‌البلاغه را در هامبورگ تشکیل داد.

سمینار نکوداشت مرحوم آیت‌الله دکتر محمد محققی‌لاهیجی نخستین امام و مدیر مرکز اسلامی هامبورگ آلمان دقایقی پیش در دانشگاه آزاد اسلامی این شهرستان آغاز شد.

آیت‌الله محققی‌لاهیجی یکی از مشاهیر لاهیجان در سال ۱۲۸۹ شمسی در لاهیجان به دنیا آمد و نخستین سفیر و مبلغ شیعی در دنیای غرب بود که به عنوان نماینده آیت‌الله بروجردی به مدت ۱۰ سال در هامبورگ آلمان به تبلیغ پرداخت.

مرحوم محققی‌لاهیجی نخستین امام جمعه و موسس مرکز اسلامی هامبورگ بود که در راه ترویج دین مبین اسلام با بنا گذاشتن مسجد و دیگر اقدام‌های تبلیغی گام‌های مهمی برداشت.

عضو شورای راهبردی روابط‌ بین‌‌الملل امروز در حاشیه مراسم مذکور با اشاره به ویژگی‌های مرحوم محققی‌لاهیجانی اظهار کرد: ایشان به عنوان نماینده مرحوم بروجردی در اروپا فعالیت‌های دینی می‌کرد.

سید مهدی مصطفوی با بیان اینکه مرحوم محققی‌لاهیجی در سال ۱۳۳۴ به آلمان رفت و در شهر بندری هامبورگ سکنی گزید، تصریح کرد: مرحوم محققی‌لاهیجی در این شهر زمینی خریداری کرد و مسجد بنا کرد که امروز به عنوان سمبل ارزشمند و زیبا برای شیعیان اروپا است.

وی با اشاره به اینکه مرحوم محققی‌لاهیجی تا سال ۴۲ در آلمان بود، گفت: محققی‌لاهیجی محوری برای تعلیم و تربیت و آموزش معارف اسلامی و ارتباط و گفت‌وگوی بین ادیان را انجام و یک تیم علمی قرآن کریم و نهج‌البلاغه را تشکیل داد.

عضو شورای راهبردی روابط بین‌الملل افزود: امروز به برکت انقلاب اسلامی مرکز اسلامی هامبورگ محلی برای نشر معارف اسلامی و عقلانیت و معنویت اسلام است.

وی با اشاره به اینکه ایران دلیل گرایش مردم به عقلانیت و معنویت را عرضه کرده است، تصریح کرد: هر سال به مناسبت‌های اجتماعی مانند روز قدس فعالیت‌های مرکز افزایش می‌یابد.

مصطفوی از وجود کتاب‌های زیادی در مرکز اسلامی هامبورگ خبر داد و یادآور شد: این مرکز اسلامی بهترین تریبون و فضا برای بیان ارزش‌های اسلامی ناب و خصوصیات ارزنده جمهوری اسلامی ایران است.

وی خصوصیات بزرگان دین از جمله استاد محققی‌لاهیجی را چند وجهی خواند و خاطرنشان کرد: استاد محققی‌لاهیجی دارای خط بسیار زیبا و نقاشی خوب بود و در زمینه عکاسی و تهیه اسلاید نیز فعالیت می‌کرد.

عضو شورای راهبردی روابط‌ بین‌الملل تهیه فیلم موسوم به حج در بیش از ۵۰ سال پیش را از هنر منحصر به‌فرد استاد محققی‌لاهیجی عنوان کرد و گفت: استاد محققی‌لاهیجی نخستین کسی بود که توانست بیرون از عربستان چنین فیلمی را تهیه کند.

وی سمینار امروز گرامیداشت یاد مرحوم محققی‌لاهیجی را ارج گذاشتن به جایگاه وی برای معرفی ارزش‌های اسلامی در خارج از کشور دانست.

مصطفوی با تصریح بر اینکه برگزاری چنین سمیناری نکوداشت احترام به روحانیون، علم و معرفت است، خاطرنشان کرد: برگزاری این سمینار می‌تواند مشوقی برای طلاب جوان و معرفی شخصیت‌ها باشد.

امروز در سمینار نکوداشت مرحوم محققی‌لاهیجی آیت‌الله محمدعلی تسخیری مشاور مقام معظم رهبری، آیت‌الله رضا رمضانی مدیر مرکز اسلامی هامبورگ، علما و روحانیون با ریاست آیت‌الله زین‌العابدین قربانی نماینده ولی فقیه در گیلان در حال برگزاری است.

در سمینار مذکور از کتاب «سفیر شیعه در غرب» که حاوی زندگینامه استاد محققی‌لاهیجی است، رونمایی می‌شود و دو کلیپ صوتی و تصویری از زندگی این استاد به نمایش گذاشته می‌شود.

فیلمی که استاد محققی‌لاهیجانی در بیش از ۵۰ سال پیش تهیه کرده بود نیز در سمینار مذکور به نمایش گذاشته می‌شود، این فیلم از آرشیو برنامه‌های هامبورگ گرفته شد.

استاد محمد محققی‌لاهیجی در سال ۱۳۴۹ شمسی در سن حدود ۶۰ سالگی دار فانی را وداع گفت و در قبرستان ابوحسین قم به خاک سپرده شد./فارس

Share