این طرح باعث تقویت احزاب و افزایش مشارکت می‌شود

لاهوتی:استانی شدن انتخابات،مسائل و معادلات قومیتی را بر هم می‌زند

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد که با استانی شدن انتخابات مجلس، زمینه حضور احزاب قوی و در نهایت ایجاد نظام پارلمانی فراهم می‌شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد که با استانی شدن انتخابات مجلس، زمینه حضور احزاب قوی و در نهایت ایجاد نظام پارلمانی فراهم می‌شود.

lahooti_8733 (1)مهرداد لاهوتی با بیان اینکه استانی شدن انتخابات مجلس، مسائل و معادلات قومیتی را بر هم می‌زند، گفت: در حال حاضر نگاه عمومی و طایفه‌ای در کسب آرا بسیار موثر است و برخی بر اساس رای یک طایفه وارد مجلس می‌شوند اما وقتی انتخابات استانی شود، آن فرد باید در کل استان رای بیاورد و دیگر نگاه قومی و طایفه‌ای از بین می‌رود.

نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه با ساز و کار فعلی انتخابات نماینده باید شخصا وارد تبلیغات و کسب رای شود، تصریح کرد: قطعا اگر احزاب قوی در کشور وجود داشته باشند، حزب برای رای‌آوری نماینده تلاش می‌کند. این طرح استانی‌شدن انتخابات نیز باعث تقویت احزاب و افزایش مشارکت می‌شود.

وی توضیح داد: در حال حاضر با ساز و کار فعلی یک کاندیدا برای پیروزی در انتخابات مجبور به دادن وعده‌های محلی به مردم است که این منجر به غفلت از وعده‌های ملی می‌شود. اگر انتخابات استانی شود، نمایندگان در سطح ملی تصمیم‌گیری و چاره‌اندیشی می‌کنند و در کنار آن زمینه حضور احزاب و در نهایت زمینه تشکیل نظام پارلمانی به عنوان یکی از منویات مقام معظم رهبری فراهم می‌شود.

نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در حال حاضر برخی از نمایندگان مجبور به ورود به کارهای اجرایی می‌شوند، اظهار کرد: وظیفه نمایندگان، قانونگذاری و نظارت است ولی اکنون نمایندگان مجبور به انجام کارهای دیگری می‌شوند. قطعا با استانی‌شدن انتخابات دیگر نمایندگان می‌توانند وارد مباحث ملی بشوند و در این شرایط است که یک قوه مقننه قوی خواهیم داشت.

این نماینده اصولگرای مجلس شورای اسلامی در عین حال خاطرنشان کرد: درست است که اکنون حزب قوی در کشور وجود ندارد و از این جهت ممکن است در صورت تصمیم نهایی استانی‌شدن انتخابات، مشکلاتی در روند تبلیغات و رقابت حاصل شود اما قرار نیست که ما در قدم اول به تمامی اهداف برسیم بلکه این طرح در صورت تصویب نهایی بسترساز حضور احزاب در کشور می‌شود.

نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی افزود: شاید با تصویب این طرح، نمایندگان شاخص‌تر در دوره بعد وارد مجلس شوند و به این ترتیب آنهایی که وجهه ملی ندارند رای نمی‌آورند./ایسنا

Share