وقتی داماش سال گذشته از لیگ برتر سقوط کرد قلب من درد گرفت

غفور جهانی:وقتی وضع فوتبال رشت و انزلی را اینطوری می بینم غصه ام می گیرد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،ملوان برای ماندن در لیگ برتر دست و پا می زند. مثل تمام سال های گذشته. داماش شانس آورد که به لیگ پایین تر سقوط نکرد. سپیدرود هم نتوانست از پس تیم های گمنام برآید و به لیگ یک صعود کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،ملوان برای ماندن در لیگ برتر دست و پا می زند. مثل تمام سال های گذشته. داماش شانس آورد که به لیگ پایین تر سقوط نکرد. سپیدرود هم نتوانست از پس تیم های گمنام برآید و به لیگ یک صعود کند. درباره فوتبال گیلان با غفور جهانی ، پیشکسوت فوتبال گیلان که اهل انزلی است و سال ها در رشت هم مربی گری کرد گفت و گو کردیم.۰۲۱b3b3a5beb310d3b0206779a143ee3_XL

س- وضع فوتبال گیلان خوب نیست. موافقید؟

ج- من به عنوان پیشکسوت فوتبال انزلی سال ها در رشت هم حضور داشتم. من هم با سپیدرود همکاری داشتم هم با استقلال رشت. من عاشق فوتبال گیلان هستم. وقتی داماش سال گذشته از لیگ برتر سقوط کرد قلب من درد گرفت. من امسال مدام با افشین ناظمی به خاطر سپیدرود در ارتباط بودم و مشاوره می دادم. وقتی وضع فوتبال رشت و انزلی را اینطوری می بینم غصه ام می گیرد. آخر چرا اصفهان باید دو تیم داشته باشد و هردوتا مدعی قهرمانی. یا آذربایجان دوتا تیم داشته باشد. الان خراسان هم سال بعد دو تا تیم دارد. خوزستان بعضا سه تا تیم در لیگ برتر دارد. چرا گیلان که همیشه یکی از قطب های فوتبال ایران بود باید تنها یک تیم در لیگ برتر داشته باشد و همان را هم با هزار سلام و صلوات نگه دارند.

س- شما فکر می کنید بزرگ ترین مشکل فوتبال گیلان چیست؟

ج- مشکل زیاد است. یکی از مشکلات آدم هایی هستند که خودشان فوتبالی اند اما وقتی وارد تیم داری می شوند مشکلی حل نمی کنند.  یکی از مشکلات ما مدیریت فوتبال ما است.مدیریت فوتبال را باید به دست آدم هایی داد که عمرشان را در فوتبال گذاشتند. مگر آقای صومی در سپیدرود کم زحمت کشید؟ آقای جهانپور در استقلال رشت که الان شده داماش کم زحمت کشید؟ اما رفتند یکسری آدم هایی را آوردند که اصلا دلشان برای تیم های فوتبال گیلان نمی سوزد.

س- اما این آدم هایی که نام بردید مدیر ورزشی که نیستند. آیا مدیر ورزشی حرفه ای داشتیم؟

ج- بله خدا رحمت کند آقای زهرابی را. مدیر قوی ای بود. بازهم از این جنس مدیران ورزشی داریم. اما مدیرانی که الان تیم داری می کنند بیشتر به فکر سرمایه های خود هستند. باید هم باشند اما باید چیزی از فوتبال هم بدانند. البته اشکال کار در واگذاری تیم ها است. می گویند می خواهند فوتبال را خصوصی سازی کنند. خوب است اما به چه قیمتی. به قیمت از بین بردن تیم های ریشه دار؟ ما سرمایه داران زیادی داریم در خود استان گیلان که دوست دارند از تیم ها حمایت کنند اما جلو نمی آیند.چون می رویم دنبال مدیرانی از استان های دیگر. خب طبیعی است که آن ها برای فوتبال استان دل نمی سوزانند.

س- اما سرمایه گذار سپیدرود که گیلانی بود. سپیدرود چرا نتوانست موفق شود؟

ج- مدیریت فوتبالی یکی از مشکلات است. مشکل دیگر فوتبال گیلان نبود تیم کارشناسی قوی است. سپیدرود چوب مسایل فنی را خورد. افشین ناظمی را از ۱۶ سالگی اش می شناسم. عین بچه ام می ماند. اما افشین خوب عمل نکرد. افشین می توانست از تجربه بزرگان فوتبال گیلان استفاده کند اما نکرد. اگر کار گروهی بود بخش فنی تیم تقویت می شد و به نتیجه بهتری می رسید.

س- یعنی عدم ارتباط بین نسل قدیمی و نسل جدید فوتبال را یکی دیگر از دلایل رشد نیافتن فوتبال گیلان می دانید؟

ج- بله به هرحال پیشکسوتان عمرشان را برای فوتبال استان گذاشتند. توقع مالی که ندارند. دوست دارند کمک کنند. می شود از تجربه آن ها استفاده کرد. حالا شاید از ۱۰ پیشنهادی که دادند یک پیشنهادشان مناسب باشد اما همان یک پیشنهاد می بینید به درد تیم می خورد. منظورم این است که باید تبادل تجربه شود. در تیم ملوان هم اینگونه است. من اگر مربی جوان هستم باید از آقای صالح نیا و عزیز اسفندیار مشاوره بگیرم. البته بعضی از پیشکسوتان ما هم تقصیر دارند. برخی ها خود را صاحب تیم می دانند و دوست ندارند به مربی های جوان کمک کنند.

س- یکی دیگر از دلایل عقب ماندگی فوتبال گیلان آیا به رقابت ناسالم رشت و انزلی برنمی گردد. این اتحاد در فوتبال استان وجود ندارد. چرا؟

ج- نمی دانم واقعا چرا بعضی ها اینقدر غرق در تعصبتان بی خود هستند. باور کنید خدا شاهد است من به عنوان یک انزلی چی وقتی دیدم سپیدرود یک سرمایه گذار گیلانی پیدا کرده و دارد جان می گیرد از صیم قلب خوشحال شدم. من دوستان بسیار خوبی در رشت دارم. بسیاری از رشتی ها در انزلی زندگی می کنند یا فامیل و خویشانی دارند و برعکسش هم صادق است. باید این تعصبات را دور انداخت و برای پیشرفت فوتبال استان به همدیگر کمک کرد. شما این تقابل های بیخود را در هیچ استانی نمی بینید.

س- خلاصه اینکه چه باید کرد؟

ج- از آقای الماسخاله و آقای رهنما خواهش می کنم دخالت بیشتری کنند. تا زمانیکه بخش خصوصی قوی و فوتبالی وجود نداشته باشد باید دولت مداخله کند. تیم های ما دارند به قهقرا می روند. باید اهالی فوتبال را دورهم جمع کرد و تدبیری اندیشید.  چه کسی از ما می پرسد که چه باید کرد؟ چه کسی به عقل جمعی قائل است؟ ما پیشکسوتان عاشق فوتبال گیلان هستیم. مثل خیلی ها که الان هستند رشت و انزلی هم نداریم. برای من ملوان عزیز است اما سپیدرود و داماش هم عزیز هستند. برای بقیه پیشکسوتان هم همینطور است. آن زمان ها یادم هست که بین رشت و انزلی رقابت بود اما رقابتشان سالم بود. از این همه فحش و کینه جویی خبری نبود. آقایان باید متخصصین و پیشکسوتان را دورهم جمع کنند و نظر بخواهند و راه حلی از دل این عقل جمعی پیدا کنند. نه اینکه هر سرمایه گذاری آمد تیم به او بدهند. باید بررسی کنند که آیا طرف به خاطر منافع شخصی اش وارد شده یا نه.

س- فکر می کنید وضع فوتبال گیلان در سال بعد بهتر خواهد شد؟

ج- به این بستگی دارد که چه کسی سرمایه گذاری می کند چه کسی مربی گری می کند و تیم ها چطور اداره می شود. سرمایه گذار خوب باید پول خرج کند و مربی خوب بیاورد و بازیکن خوب بگیرد. اما وضع تیم های گیلان را به لحاظ سرمایه گذار ببینید. داماش را که خدا بیامرزد. ملوان هم که از حرف تا عمل فاصله زیاد است. می ماند سپیدرود که با آمدن بخش خصوصی جدید که گیلانی هم هست امیدها زنده شد اما به نتیجه نرسید. حالا نمی دانم این بنده خدا چه کار می کند؟ می ماند یا نمی ماند؟ نمی دانم دیگر. خسته شدم بخدا. آینده خوبی هم نمی بینم.

/گیلان فردا

Share