سام سکوتی

ضرورت رنسانس فکری پیش از توسعه کشور!

ضرورت رنسانس فکری پیش از توسعه کشور! رنسانس یا همان عصر نوزایی قبل از آن که جنبشی علمی و صنعتی باشد، یک فرآیند فکری از نوع هنری بود و نوآوری در علم و تکنولوژی بیش از آنکه علت باشد، معلول این تغییر در نگرش جامعه ان روز اروپا به زندگی بود و عصر شکوفایی اروپاییان […]

ضرورت رنسانس فکری پیش از توسعه کشور!

sokotipرنسانس یا همان عصر نوزایی قبل از آن که جنبشی علمی و صنعتی باشد، یک فرآیند فکری از نوع هنری بود و نوآوری در علم و تکنولوژی بیش از آنکه علت باشد، معلول این تغییر در نگرش جامعه ان روز اروپا به زندگی بود و عصر شکوفایی اروپاییان از فلورانس آغاز شد و در لندن نیمه باسواد قرن شانزدهم به اوج خود رسید.

فاصله بین رنسانس فکری تا انقلاب صنعتی حدود چهار قرن طول کشید در این مدت مردم اروپا ملزومات فکری و بستر رشد و توسعه را فراهم نموده و در اواسط قرن هجدهم دودهای سیاه کارخانه ها آسمان پادشاهی انگلستان  را سیاه کرد . این سرعت در پیشرفت، نان عده ای را روغنی و سفره عده دیگری را بی نان کرد، اما چرخ توسعه چرخید و انگلستان تبدیل به اولین قدرت صنعتی جهان شد.

با بررسی دقیق تر و کارشناسی تحولات دوره پیشرفت و توسعه اروپا، همگان به همان نتیجه ای خواهند رسید که نگارنده بدان اشاره دارد و صد البته پیش از بنده تحلیل گران چندی، قطعا همین گزاره را بر شمرده اندکه قبل از ساختن کارخانه ها و رشد فنی و صنعتی آنچه که رشد داشت شیوه فکر کردن و زندگی کردن بود .

 این یادداشت از در تکرار و یادآروی آن خواهد بود که پیش از وقوع اتفاقی در بیرون از ذهن انسان، لازم است انقلابی در درون اتفاق افتد یعنی بیاموزیم و بپذیریم که کانون تحولات، دنیای خارج نیست بلکه خودمان است.

ای گستره ی لایتناهی که تویی!

فهرست سپیدی و سیاهی که تویی!

بیرون ز تو نیست هرآنچه در عالم هست

 از خود بطلب هر آنچه خواهی که تویی!

ما قبل از آنکه به فکر معادن نفت و مس … یا هر معدن دیگری باشیم، باید معدن سر را خوب بشکافیم و آنچه را که در آن گنجینه نهان داریم، کشف کنیم و راه استفاده درست از آن را به فرزندان این مرز و بوم بیاموزیم تا بتوانیم در مسیر توسعه قرار بگیریم که لازمه پیشرفت قبل از رشد تکنولوژیکی و علمی کشور، رشد فکری و بالندگی اندیشه است مادامی که بال پرواز این پرنده را قیچی می کنیم انتظار پیشرفت،فکر عبث و خام انگاری خواهد بود.

نمی دانم باید منابع تغییر کنند یا روش کاربرد آنها(اما این را خوب میدانم که  ادم ها را نمی توانیم عوض کنیم  مگر با تغییر اندیشه انها) در مدارس و دانشگاه ها، اما هر چه که هست، این شیوه که تا امروز در محیط های آموزشی ما مورد استفاده قرار گرفته اند، چندان پاسخگوی نیاز کشور به توسعه نبوده اند و لازم است رنسانس فکری برای قرار دادن کشور در ریل توسعه صورت گیرد تا ایران هم پس از سی سال بتواند کره جنوبی دیگری(از نظر رشد فنی و صنعتی) گردد.

سام سکوتی بداغ
پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا: انتشار مطالب خبری و یادداشت های دریافتی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

Share