مرور روزنامه های صبح گیلان

صنعت شیر گیلان در حاشیه/برخورد با مخربان تالاب انزلی/مصرف آلوچه و درمان تومور

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا در گذشته استان گیلان تا حد زیادی شیر مورد نیاز خود را تامین می کرد و شرکت دامپروری سپیدرود به عنوان بزرگ ترین مجتمع دامپروری و کشاورزی شمال نقش مهمی در این زمینه داشت. که متاسفانه طی سال ها بر اثر سوء مدیریت ها از اهمیت آن کاسته شد

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا با مرور روزنامه های صبح گیلان همراه ما باشید.

صنعت شیر گیلان در حاشیه
خزر در سرمقاله خود نوشت:رئیس هیات مدیره انجمن صنایع لبنی گیلان گفته است که از روزانه ۲۵۰ تن شیر خام مورد نیاز کارخانجات گیلان، نیمی از خارج استان وارد می شود. وضعیتی که بی گمان نشاندهنده وابستگی شدید صنایع شیر گیلان به خارج از استان و شرایط نامناسب دامداری ها و تولید شیر در گیلان است. اما آیا صنعت تولید شیر در گیلان همیشه چنین وضعیتی داشت؟
واقعیت این است که در گذشته استان گیلان تا حد زیادی شیر مورد نیاز خود را تامین می کرد و شرکت دامپروری سپیدرود به عنوان بزرگ ترین مجتمع دامپروری و کشاورزی شمال نقش مهمی در این زمینه داشت. که متاسفانه طی سال ها بر اثر سوء مدیریت ها از اهمیت آن کاسته شد و تولید در این مجتمع کاهش یافت. حتی حدود یک دهه پیش تعداد زیادی از گاوهای شیرده این مجتمع به صورت شبانه به استان اردبیل انتقال یافت. اما ضربه کاری به این مجتمع در دولت گذشته زده شد و آن زمانی بود که بخش بزرگی از زمین های مرغوب آن برای ساخت مسکن مهر و بخشی نیز برای توسعه شهر صنعتی رشت واگذار شد و بدین ترتیب سیاست خانه سازی دولت سابق به بهای کاهش تولید و ضربه خوردن به صنعت دامپروری و کشاورزی گیلان تمام شد و البته مصوبات آن دولت برای ایجاد ۷ دامپروری در استان نیز طبق معمول به جایی نرسید!
Pag1pdf12

برخورد با تخریب‌کنندگان تالاب بین‌المللی انزلی

نسیم نوشت:یک باب اسکله تفریحی غیر مجاز که به حریم رودخانه در حاشیه تالاب انزلی تجاوز کرده بود، پس از طی مراحل قانونی تخریب شد.

 به گزارش ایسنا، منطقه گیلان، تالاب انزلی نگین درخشان طبیعت گیلان است. این تالاب محل تخم‌ریزی آبزیان، پناهگاه و مامن پرندگان بومی و مهاجر است. در داخل تالاب جزایر زیبایی وجود دارد و دو شهر زیبای بندرانزلی و آبکنار در ساحل آن قرار دارند.

 تالاب انزلی با وسعت ۱۸۰ تا ۲۰۰ کیلومتر مربع حکم تصفیه‌خانه را برای رودخانه‌هایی دارد که به دریای‌خزر می‌ریزد. این تالاب دارای بیش از ۱۰۰ گونه پرنده، ۵۰ گونه ماهی و صدها گونه موجودات گیاهی اکوسیستم کم نظیر است. تالاب انزلی از سال ۱۳۵۴ جزو تالاب‌های بین‌المللی تحت حفاظت شد و مهمترین منبع تکثیر و تولید ماهیان خاویاری و استخوانی دریای‌خزر است. تالاب بین‌المللی انزلی از سالیان دور همه ساله پذیرای مسافران بی شمار داخلی و جهانگردان خارجی است.

 این تالاب به واسطه گیاهان، جانوران و مورفولوژی و شکل بستر ارتباط با دریا و رژیم رودها دارای محیط زیستی ویژه است. تنوع زیستی بالای تالاب آن را برای مطالعه پرندگان مناسب کرده ‌است، اما علاوه برحجم بالایی از فاضلاب‌های خانگی، صنعتی، کشاورزی و … که به این تالاب وارد می‌شود و موجب شده عمق این زیستگاه ارزشمند در برخی از نقاط ۹ متر کاهش یابد، اسکله‌های غیر مجاز بلای دیگری هستند که به این تالاب آسیب جدی وارد می‌کنند.

 اکبر میغی رییس اداره حفاظت محیط زیست انزلی گفت: طبق پیگیری‌ها و اقدامات قانونی این اداره و بازدید مشترک میدانی با دادستان شهرستان از رودخانه‌ها و حاشیه تالاب انزلی، یک باب اسکله تفریحی غیر مجاز که به حریم رودخانه تجاوز کرده بود پس از طی مراحل قانونی تخریب شد.

 وی افزود: امید است با تاکید بر دستورات مقام معظم رهبری و هماهنگی‌های صورت گرفته با مجموعه دستگاه قضایی استان و شهرستان در سال جاری شاهد برخورد مناسب با متجاوزان و مخربان محیط زیست باشیم.
۸۸۰۱
مصرف آلوچه در درمان تومور و سرطان‌ها موثر است

گیلان امروز نوشت:مریم چابک سفر در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه آلوچه(گوجه سبز) یکی از میوه‌های مورد محبوب همه افراد و مخصوص فصل بهار است، اظهار کرد: این میوه سرشار از ویتامین C، B، اسید فولیک، اسید سیتریک،کلسیم، پتاسیم، فسفر، آهن و… است که نشان دهنده ارزش غذایی این میوه است.

وی با بیان اینکه هر ۱۰۰گرم آلوچه از ۳۰ کیلو کالری انرژی برخوردار است،افزود: کنترل فشارخون، کاهش کلسترول- چربی خون و تنظیم عملکرد معده ای – روده ای از خواص و مزایای مصرف این میوه بهاری است.

چابک سفر به وجود اسید اسکوربیک در این میوه اشاره و خاطرنشان کرد:به دلیل وجود اسید اسکوربیک در گوجه سبز، خوردن این میوه به بیماران مبتلا به نقرس، فراوان توصیه می‌شود.

وی با بیان اینکه گوجه سبز در درمان تومور و سرطان‌ها موثر است، تصریح کرد: استفاده این میوه مانع از پیری سلول‌ها و سرطان‌ها می‌شود.

این کارشناس تغذیه با تاکید بر اینکه هر میوه علی‌رغم فواید دارای مضراتی نیز است، گفت: مشکلات گوارشی، گرفتگی شکم، نفخ و… از جمله مضرات مصرف آن است.

وی این میوه را به عنوان یک میان وعده مناسب دانست و متذکر شد: بهتر است گوجه سبز با آب خورده شود؛ چرا که حاوی اگزالات است که با مصرف آن مقدار زیادی اگزالات در سیستم کلیه تجمیع می‌شود که سنگ ادرار اگزالات تولید می‌کند.

چابک سفر مصرف گوجه سبز را به علت وجود ویتامین‌های B و C در کاهش استرس و ایمنی بدن موثر خواند و عنوان کرد: هضم و جذب میوه‌های نارس همچون گوجه سبز به علت داشتن بافت فیبری ناقص به سختی انجام می‌شود و مشکلات گوارشی، سوء هاضمه و دل دردها را به دنبال خواهد داشت.

وی با بیان اینکه پختن این میوه سبب می‌شود مقداری از ویتامین‌های آن از بین رود، افزود: با حرارت دیدن،مقادیری از ویتامین C آن کاهش می‌یابد ولی با اینحال دارای ارزش غذایی بسیاری می باشد و می‌توان به جای نمک از پخته آن در مواد غذایی خود استفاده کرد.

این کارشناس تغذیه در پایان اظهار کرد: ارزش غذایی این میوه را با خوردن نمک کم نکنید؛ زیرا حاوی ویتامین C و پتاسیم است و در بهبود طعم دهان و فشار خون موثر است.
img_55368a11a8ef0 golitled sotitled mo-3

Share