تصویب شيوه‌نامه‌ي اجرايي احداث بازارچه‌ها در کمیسیون تلفیق شورای شهر رشت

شورای شهر مصوب کرد;دستفروشان رشتی در بازارچه‌های موقت مستقر می شوند

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا شیوه‌نامه‌ی اجرایی احداث بازارچه‌های موقت خصوصی میوه، تربار و ارزاق عمومی که در کمیسیون برنامه و بودجه، بهداشت و همچنین حمل و نقل با انجام اصلاحاتی موافقت شده بود، در کمیسیون تلفیق شورای شهر رشت مصوب شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا شیوه‌نامه‌ی اجرایی احداث بازارچه‌های موقت خصوصی میوه، تربار و ارزاق عمومی که در کمیسیون برنامه و بودجه، بهداشت و همچنین حمل و نقل با انجام اصلاحاتی موافقت شده بود، در کمیسیون تلفیق شورای شهر رشت مصوب شد.

shoraThemeدر این نشست ابتدا ماه‌پسند مدیر عامل سازمان میوه و تربار شهرداری رشت به تشریح اهداف و چگونگی کار پرداخت و گفت: با توجه به شرح وظایف اساسنامه اجرای میادین میوه و تربار خصوصی با مشارکت شهرداری رشت اقدامی در جهت تامین درآمد و ایجاد اشتغال و رعایت حقوق شهروندی است که با توجه به اصول معماری و شهرسازی، حقوق در آمدی و صرفه‌و صلاح شهر و شهروندان و همچنین شهرداری صورت می‌پذیرد.

 وی گفت: این طرح به شورا ارائه شده و تغییرات مد نظر اعضای محترم در آن اعمال گردیده و هم اکنون برای تصویب نهایی ارائه می‌شود و اگر اعضای محترم باز هم قائل به ایجاد تغییرات در آن هستند؛ می توان اعمال کرد.

 در ادامه محمدحسین واثق کارگرنیا رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورا گفت: اقدامی که آقای ماه پسند انجام داده مورد نیاز شهر و شهروندان است و چون ما هم اکنون با مستقر شدن دستفروشان با مشکل مواجه هستیم اجرای این طرح می‌تواند بسیاری از مشکلات موجود در این بخش، بیکاری شهروندان و طیفی وسیع از مردم را حل کند.

 وی تاکید کرد: تنها تاکید بنده این است که در این بازارچه‌ها دستفروشانی که قبلاً شناسایی شده‌اند مستقر شوند.

ایجاد بازارچه های هفتگی و ساماندهی دستفروشان

مسعود کاظمی هم در سخنانی گفت: بدواً از آقای ماه‌پسند تشکر می‌کنم و امیدوارم روسای سازمانهای ما با ارائه‌ی چنین طرحهایی شجاعانه و با جرات وارد عمل شوند و از آن دفاع کنند و به نتیجه برسند.

وی گفت: بحث اول در این زمینه رسالت و هدف ایجاد بازارچه‌های محلی است که تامین ارزاق عمومی با ساماندهی دستفروش است. اما این سازماندهی نباید منجر به این شود که آنها در آینده حق و حقوق کسب و پیشه طلب کنند

وی همچنین گفت: باید با امکانسنجی  ایجاد این بازارچه ها کاری کنیم که کسبه‌ی اطراف در امرار معاش خود دچار مشکل نشوند و موضوع دیگر اینکه باید مساله‌ی ترافیکی را با ایجاد پارکینگ حل کنیم.

 کاظمی گفت:‌یکی از دغدغه های ما مهار و کنترل ترافیک است ایجاد این بازارچه‌ها در محلات مختلف اگر پارکینیگ مناسب در نظر گرفته نشود، قطعاً می‌تواند مشکل ساز باشد.

وی در پایان استفاده از طراحی شکیل و به شکل سنتی و بومی را در طراحی این بازارچه‌ها نشان ذوق و سلیقه‌ی مجریان طرح دانست و بر آن تاکید کرد.

مظفر نیکومنش نودهی هم با اشاره به اینکه این بازارچه ها بایستی از مرکز شهر دور بوده و در محلات حواشی شهر ایجاد شوند گفت: تقاضای من این است که در اجرای این طرح با برنامه پیش برویم و ایجاد و احداث این بازارچه‌ها را به فال نیک گرفته و دستفروشان را در آنها مستقر نماییم.

فاطمه شیرزاد هم ضمن تسلیت شهادت امام هادی، گرامیداشت سالروز تاسیس سپاه پاسداران، سالروز انقلاب فرهنگی گفت: امیدواریم بتوانیم برای پیشرفت اهداف احداث این بازارچه‌ها قدمهایی برداریم.

وی بر ایجاد بازارچه‌های هفتگی در رشت تاکید کرد و گفت: ایجاد این بازارچه‌ها نیز مورد نیاز شهر است.

 شیرزاد با تاکید بر اینکه ما می‌خواهیم از ازدحام دستروشان در خیابانهای شهر بکاهیم بر ساماندهی دستروشان و دیگر قشرهای آسیب‌پذیر جامعه در این بازارچه‌ها تاکید نمود و گفت: به طور مثال شما خیابان مطهری رشت را ببینید بازار کلی دستفروشان شده به طوری که عبور و مرور برای عابران پیاده نیز با مشکل مواجه است.

منشی شورای اسلامی کلانشهر رشت خاطر نشان کرد: در طراحی و ساخت این بازارچه‌ها هم می‌توان از معماری و طراحی بومی و محلی بهره جست.

شیوه‌نامه‌ی اجرایی احداث بازارچه‌های موقت خصوصی میوه و تربار مصوب شد

در نهایت پس از صحبتهای تکمیلی ماه‌پسند و جمع‌بندی عباس صابر از مباحث مطرح شده قرار شد با لحاظ کردن اولویت‌بندی واگذاری غرفه‌ها به دستفروشان و دیگر اقشار آسیب‌پذیر بر اساس سوابق آنها با معرفی شهرداری و محوریت سازمان میادین میوه و تره بار، حداکثر تا ۳۰ درصد غرفه‌ها را سرمایه‌گذار به شهرداری معرفی نماید و بقیه را شهرداری رشت از بین دستفروشان و قشرهای آسیب‌پذیر در این بازارچه‌ها مستقر کند.

همچنین تاکید شد در تفاهمنامه‌یی که شهرداری رشت با سرمایه‌گذار منعقد می‌کند همه‌ی مسائل حقوقی از جمله موضوع حق‌کسب و پیشه افرادی که در این بازارچه‌ها مستقر می‌شوند مورد توجه قرار گیرد تا در آینده برای شهرداری مشکل ساز نشود.

Share