استاندار گیلان:درصد بالايي از بودجه عمراني و پول عوارض مردم صرف جمع آوري زباله مي شود

شهرداری که نتواند پسماند و تفکیک زباله را ساماندهی کند تحمل نخواهیم کرد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا استاندار گیلان در نشست کارگروه مدیریت پسماند گفت :شهرداری را که تا پایان سال جاری نتواند بحث جمع آوری پسماند ، تفکیک زباله و آموزش در این زمینه را ساماندهی کند تحمل نخواهیم کرد .

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا استاندار گیلان در نشست کارگروه مدیریت پسماند گفت :شهرداری را که تا پایان سال جاری نتواند بحث جمع آوری پسماند ، تفکیک زباله و آموزش در این زمینه را ساماندهی کند تحمل نخواهیم کرد .

jpg3799دکتر محمد علی نجفی در نشست کارگروه مدیریت پسماند استان که با حضور معاونین عمرانی و برنامه ریزی استانداری ، فرمانداران و جمعی از مدیران در استانداری برگزار شد بر ضرورت فرهنگ سازی  در مدیریت پسماند تاکید کرد و مردمان گیلان را مردمانی با فرهنگ غنی ، دوستدار پاکیزگی دانست و خواستار اشاعه آن در فرهنگ کاری شد و افزود : نباید در استانی با این قدمت تاریخی شاهد مشکلات پسماند و زباله باشیم .
استاندار گیلان بر لزوم نهادینه شدن فرهنگ تولید کمتر زباله در روستاها تاکید کرد و افزود : در گذشته هرگز ماشین جمع آوری زباله به روستاها نمی رفت و باید در این خصوص تلاش ویژه ای صورت پذیرد.
دکتر نجفی با بیان اینکه اکنون در دنیا ساماندهی پسماند نه تنها هزینه نیست بلکه به سرمایه تبدیل و از آن در آمد زایی میشود افزود : متاسفانه درصد بالایی از بودجه عمرانی و پول عوارض مردم این استان صرف جمع آوری زباله می شود.

 وی  تاکید کرد : شهرداری را که تا پایان سال جاری نتواند بحث جمع آوری پسماند ، تفکیک زباله و آموزش در این زمینه را ساماندهی کند تحمل نخواهیم کرد .
نماینده عالی دولت در گیلان بر بر ضرورت ساماندهی پسماند ها و تفکیک زباله  تاکید کرد گفت : در بحث آموزش مدیریت پسماند و تفکیک زباله از مبدا تلاش های خوبی صورت گرفته اما کافی نیست و باید حرکت های جدی  و مستمری در این زمینه صورت پذیرد تا این فرهنگ در جامعه نهادینه گردد .
دکتر نجفی بر ضرورت ساماندهی مراکز دفن زباله نیزتاکید کرد و افزود : محیط زیست و منابع طبیعی باید همکاری لازم را در جهت ساماندهی مراکز دفن زباله داشته باشند و زمین لازم را در اختیار قرار دهند .
وی با ابراز رضایت از عملکرد محیط زیست استان با اشاره به نقش زباله سوز در ساماندهی پسماند اظهار داشت : اکنون در دنیا بسیاری از تکنولوژی های روز با حفظ مسائل زیست محیطی مشغول به فعالیت هستند و نباید با هر کار نوعی مخالفت کنیم .
وی اجرای سیاست های تشویقی را در مدیریت پسماند مهم دانست و تصریح کرد : اگر خواهان استان و شهری زیبا هستیم باید با تمام توان و با جدیت و پشتکار و با فرهنگ سازی و تغییر نگرش در جهت مدیریت و ساماندهی پسماند تلاش کنیم  .

 معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار نیز در این نشست با اشاره به اقدامات صورت گرفته در بحث مدیرت پسماند در سال گذشته اظهار داشت: آموزش و ساماندهی مراکز دفن در اولویت کاری مان در سال ۹۴ است .
حجت شعبانپور با اشاره به اهمیت تفکیک زباله از مبداء اظهار داشت : در انتهای سال ۹۲ شاخص میانگین در این بخش ۱۵ درصد از استان بود که اکنون این شاخص به نزدیک ۴۰ درصد افزایش یافته است .

در ادامه این نشست هر یک از فرمانداران و مدیران به ارائه گزارشی از اقدامات خود در جهت ساماندهی پسماند پرداختند و با دستورانت و رهنمودهای استاندار گیلان تصمیمات لازم در هر بخش اتخاذ شد .

 ایرج ندیمی، محمد مهدی رهبری املشی،غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی،محمدحسین قربانی ،حسن تامینی،جبار کوچکی نژاد،مهرداد لاهوتی،ناصر عاشوری،حمیدرضا خصوصی،حسن خسته بند،محمود شکری،صفر نعیمی رز،عطالله حکیمی

 

Share