مملكت باید یكپارچه اصولگرا باشد

شجونی:یک نفر تندرو هم در مجلس نداریم/اصلاح‌طلبان هر روز یک پرت و پلایی می‌گویند

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا حجت‌الاسلام جعفر شجونی، عضو جامعه روحانیت مبارز است و روزگاری از حامیان احمدی‌نژاد به حساب می‌آمد. او همیشه به خاطر اظهارنظرها و پاسخ‌هایی که به رسانه‌ها می‌داد، خود را مطرح می‌کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا حجت‌الاسلام جعفر شجونی، عضو جامعه روحانیت مبارز است و روزگاری از حامیان احمدی‌نژاد به حساب می‌آمد. او همیشه به خاطر اظهارنظرها و پاسخ‌هایی که به رسانه‌ها می‌داد، خود را مطرح می‌کرد. شجونی سال گذشته درخصوص کاندیداتوری مجدد احمدی‌نژاد برای ریاست‌جمهوری دوره‌های بعد، اعلام کرد به خاطر مشایی دیگر کاری با او ندارد. او البته این را هم اضافه کرد که اگر مشایی هم نباشد باز از احمدی‌نژاد حمایت نخواهد کرد. او آن روز احمدی‌نژاد را مخالف مشی خود دانست، اما این را هم گفت که به خاطر حمایت‌هایی که از او کرده خودش را مقصر نمی‌داند.

۴۹۶۹۱۱_۶۸۱او در مصاحبه با «آرمان» درمورد احمدی‌نژاد روزه سکوت گرفته و به نقد تمام و کمال دولت حسن روحانی ادامه می‌دهد. متن گفت‌وگوی جعفر شجونی با «آرمان» در ادامه ٱمده است که می‌خوانید.

آقای روحانی گفته است وظیفه نیروی انتظامی اجرای اسلام نیست بلکه اجرای قانون است و انتقادات و تائیداتی به این اظهارات شد. به‌عنوان یک شخصیت حوزوی در این خصوص چه نظری دارید؟

مراجع تقلید جواب ایشان را دادند و من هم با آنها همزبان هستم.

شما با ایشان در این خصوص صحبتی داشتید؟

این بار اول نیست که آقای روحانی در این مورد صحبت کرده است. دلواپسان هم در مجلس به این صحبت‌های رئیس‌جمهور ایراد وارد کردند. به هرحال ایشان باید توجه بیشتری داشته باشند به اینکه چه صحبت‌هایی می‌کنند. چراکه حرف ایشان درست نیست. نیروی انتظامی مجری قانون است. قانون ما هم غیراسلامی نیست. لذا اینکه ایشان فرموده‌اند نیروی انتظامی مجری اسلام مردم نیست حرف درستی نیست و قانون هم که اسلامی است باید قوه مجریه اجرا کند که آن هم به نیروی انتظامی است. به این ترتیب این حرف ایشان به‌نظرم درست نیست.

آیا شما فکر می‌کنید تجمعاتی که در حاشیه سخنرانی‌ها به‌وجود می‌آید در واکنش به رویکردهاست؟ مثلا دو روز پیش در دانشگاه امیرکبیر به خاطر حضور آیت‌ا… ‌هاشمی در این دانشگاه عده‌ای دست به تجمع زدند و شعار سر دادند.

من هم این اخبار را شنیدم. باید توجه کرد که در کشور آزادی وجود دارد و به هر حال یک عده از دانشجویان ما ناراحتند. به عقیده من آقای‌ هاشمی چند وقتی است که حرف‌های دو پهلو زده که به ضرر خودش هم تمام شده است.

اما بحث فقط درمورد آقای ‌هاشمی نبوده، چند وقت پیش عده‌ای به نوه امام(ره) هم نامه‌ای نوشته بودند و اعلام کرده بودند اگر ایشان به گرگان سفر کند، حادثه‌ای مثل حادثه شیراز را به وجود خواهند آورد.

این آقایان نباید حرف‌هایی بزنند که این بحث‌ها را به وجود بیاورد. به هر حال آزادی این است. دانشجویان گاهی طرفدار یک شخص هستند و گاهی طرفدار فرد دیگر.

آیا می‌توان پذیرفت هرکس که بخواهد سخنرانی کند عده‌ای حتی با عنوان دانشجو چنین رفتارهایی انجام دهند؟ آیا اگر این رفتارها در دوران احمدی‌نژاد صورت می‌گرفت، پذیرفته بود؟

خب بکنند، سوال کنند و جواب بگیرند. آزادی همین است. در هر زمانی همه آزادند حرف بزنند. اما اگر معقول‌تر سخن بگویند، بهتر است. الان دانشجویان وقتی خدمت مقام معظم رهبری هم می‌روند حرف‌های خودشان را مطرح می‌کنند.

اما حوادث با تجمع و تظاهرات صورت گرفت.

با تظاهرات که مشکلی حل نمی‌شود.

با این حال در روز سخنرانی آقای‌ هاشمی تجمع صورت گرفت. قبل از آن هم آیت‌ا… حسن خمینی را تهدید کرده بودند.

باید ببینیم این افراد چه صحبت‌هایی کرده‌اند که به آنها اینگونه واکنش نشان داده شد. آنها باید حواسشان را جمع کنند. مملکت باید یکپارچه اصولگرا باشد. البته آزادی هم هست که هرکس بخواهد حرفی بزند.

شما تاکید کردید که کشور باید یکپارچه اصولگرا باشد، پس تکلیف اصلاح‌طلبان چیست؟ جایگاه آنها در کشور یکپارچه اصولگرا کجاست؟

اصلاح‌طلبان واقعا اهل قانون نبودند. برخی از این افراد عملا بد کردند و به سمت فتنه رفتند. آنها در لندن اتاق فکر درست کردند. اصلاح‌طلبان هر روز یک پرت و پلایی می‌گویند. بنابراین اینها طرفدار ندارند. حتی مجمع روحانیون مبارز هم به قول آیت‌ا… رحیمیان از آرمان‌ها جدا شدند. ما انقلاب کردیم، شاه را فراری دادیم. این مملکت، مملکت قرآن و شهداست. این حرف‌ها چیست که اصلاح‌طلبان می‌زنند.

آقای روحانی روز سه‌شنبه مجددا گفتند صاحبان فرهنگ نیازی به گشت ارشاد ندارند، به هر حال این جملات مورد پسند اقلیتی در کشور نیست. فکر می‌کنید همین را بهانه قرار دهند تا آقای روحانی در سال ۹۶ رای نیاورد؟

خیال نمی‌کنم رای بیاورد. آقای روحانی شش سال است که از جامعه روحانیت جدا شده و یک اصولگرا هم همراه ایشان نیست و نتوانسته یک وزیر علوم اصولگرا بیاورد. چند وزیری که برای وزارت علوم آمدند را مجلس رد کرد. من دلم برای آقای روحانی می‌سوزد ایشان در لباس روحانیت است ولی از اصولگرایان فاصله گرفته الان زیر بیرق کارگزاران و اصلاح‌طلب‌ها خودش را پنهان می‌کند؟!!

شما درحالی با آقای روحانی اختلاف موضع دارید که زمانی با ایشان در یک حزب قرار داشتید.

ایشان قرار بود بیاید جامعه روحانیت. آن موقعی که ایشان تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری می‌کرد، در مسجد کوثر آمده بود تا برای خراسانی‌ها سخنرانی کند. او آن روز گفت آقای شجونی هم اینجا هستند و می‌دانند که من جزو جامعه روحانیت هستم اما مدتی است به آنجا نرفته‌ام، با این حال قصد دارم به جامعه روحانیت بروم. با اینکه چند نفر از جامعه روحانیت به دیدن آقای روحانی رفته بودند، ایشان هنوز بازدید آنها را پس نداده‌اند و از روحانیت جدا شد!! ما هم حریف کسانی که از روحانیت جدا می‌شود، نیستیم! آقای روحانی عده‌ای را هم دعوت کردند اما ما نرفتیم و دلسوز این هستیم که ضربه‌ای به شخصیت ایشان وارد نشود، چون هم روحانی است و هم جزو جامعه روحانیت بوده است.اما اکنون ایشان نه جزو جامعه روحانیت است و نه جزو اصلاح‌طلبان است. اصلا ما هنوز نفهمیدم که آقای روحانی جزو چه حزب و گروهی است!

حالا می‌خواهیم چند سوال هم درخصوص انتخابات مجلس دهم بپرسیم. فکر می‌کنید دولت برای انتخابات مجلس لیستی از کاندیداهای خود بدهد؟

ما اول باید ببینیم اعضای این لیست تائید صلاحیت می‌شوند یا نه. در یک بازی فوتبال سوت را دست داور بازی می‌دهند. یک سوت هم می‌دهند نه ۱۰ تا. داور ما برای انتخابات مجلس شورای اسلامی، شورای نگهبان است. ما باید ببینیم داور ما که شورای نگهبان است این افراد را قبول می‌کند یا نه. ضمن اینکه مجلسی که دولتی باشد، به چه دردی می‌خورد؟ دولت اگر بخواهد این کارها را بکند تیشه به ریشه خودش خواهد زد. هر شهری مردمی دارد که روحانیان، بازاریان و کارمندان آنجا یک فرد وارسته را به‌عنوان کاندیدا معرفی می‌کنند.

دولت بارها گفته امنیت انتخابات مجلس را تضمین خواهد کرد. دولت چگونه می‌تواند امنیت انتخابات را تضمین کند؟

مدیریت انتخابات به عهده وزارت کشور است. وزیر کشور هم یکی از وزرای دولت است. و گرنه اگر دولت بخواهد نمایندگان دولتی معرفی کند که کسی به آنها رای نمی‌دهد.

فکر می‌کنید دولت چگونه خواهد توانست فضای کشور را تا انتخابات آرام نگه دارد؟

فضا آرام است و بحمدا… با رهبری شایسته‌ مقام معظم رهبری کسی جنجال نخواهد کرد.

حالا دولت برای حفظ این فضای آرام چه کار باید بکند؟

فضای آرام این است که مردم چه می‌خواهند. این دولت آمده نان مردم را گران کرده است. من عقیده‌ام این است که وقتی دولتی سر کار بیاید و نان را گران کند چه هنری دارد؟ دولت نان مردم را که گران کرده؟! چیزهای دیگر را گران کرده است. دولت وقتی شایسته است که رفاه و آسایش مردم را در نظر بگیرد. مقام معظم رهبری هم فرمودند ملت با دولت همزبانی کند. همه ما آمادگی داریم با دولت همدلی کنیم. اگر هم کسی داد و فریادی دارد باید به مرجع ذی‌صلاح برود و شکایت کند وگرنه اگر همه جلوی مجلس بروند و فریاد بزنند اصلا فایده ندارد. حاکمیتی سر کار آمده که مردمی است و می‌خواهد به مردم خدمت کند. راه و چاه را هم دولت باید پیدا کند.

در محافل بحث حضور آقای احمدی‌نژاد برای انتخابات مجلس مطرح می‌شود، ارزیابی شما چگونه است؟

همانطور که عرض کردم اگر شورای نگهبان به کسی اجازه فعالیت داد ممکن است آن فرد هم طرفدارانی داشته باشد که به او رای بدهند. مثلا الان صحبت احمدی‌نژاد است. اما این گمانه‌زنی‌ها که این فرد می‌آید یا نه و رد می‌شود یا نه اصلا فایده‌ای ندارد. باید ببینیم شورای نگهبان چه کار می‌کند.

اگر احمدی‌نژاد تائید صلاحیت شود شما از ایشان حمایت می‌کنید؟

اگر این اتفاق بیفتد حتما دلایلی برای تائید صلاحیت او وجود داشته است. مردم هم آزادند به هرکسی که شورای نگبهان تائید کند در صورتی که بخواهند، رای بدهند.

بحث دیگر هم اینکه ترکیب مجلس آینده عوض خواهد شد و در واقع افراد تندرو از مجلس رخت برمی‌بندند. نظر شما در این خصوص چیست؟

الان ما یک نفر تندرو در مجلس نداریم!! تندرو یعنی چی؟ آقا کسی در مجلس، غیرقانونی حرف می‌زند؟ این یک تهمتی است که در دنیا همیشه بوده است. چه کسی تندرو است؟ آیا بزرگان تندرو بوده‌اند یا نمایندگان مجلس؟ تندرو یعنی چه؟ آیا می‌شود گفت عده‌ای کندرو هستند و برخی دیگر تندرو هستند؟

بحث اسفندیار رحیم‌مشایی هم این روزها داغ شده یک روز می‌گوید نگفته‌ام نمی‌آیم و روز دیگر حرف‌هایش را تکذیب می‌کند. ارزیابی شما از این مساله چیست؟

این مساله که چه کسانی صلاحیت حضور در انتخابات را دارند، دست شورای نگهبان است. من و شما پایگاهی نداریم، آنها چندین پایگاه و موسسه دارند که این موسسات به شورای نگهبان اطلاع می‌دهد. بنابراین شورای نگبهان است که می‌تواند بگوید چه کسی صلاحیت دارد و چه کسی صلاحیت ندارد. حالا فرقی نمی‌کند مشایی باشد یا هرکس دیگر. هرکسی که باشد در صورت احراز صلاحیت از سوی شورای نگهبان برای ما محترم است و در نهایت علاقه‌مندانش به او رای می‌دهند و بقیه به شخص دیگری رای می‌دهند. آزادی همین است.

اما آقای مشایی در انتخابات ریاست‌جمهوری یازدهم صلاحیتش احراز نشد. اما این بحث هم مطرح شد که کسانی که برای ریاست‌جمهوری تائید نشدند به این معناست که برای ریاست‌جمهوری صلاحیت نداشته‌اند و در پست‌های دیگر می‌توانند خدمت کنند. برای نمایندگی ایشان ارزیابی شما چیست؟ آیا فکر می‌کنید صلاحیت او احراز شود؟

باز هم می‌گویم این شورای نگهبان است که باید بگوید صلاحیت او در ریاست‌جمهوری رد می‌شود اما برای انتخابات مجلس صلاحیت دارد. این مساله هنوز اتفاق نیفتاده و اطلاعی در دست ما نیست.

گفته می‌شود اصولگرایان برای انتخابات مجلس می‌خواهند به وحدت برسند. وضعیت این وحدت الان چگونه است؟

وحدت اصولگرایان بسیار خوب است. آقایان هم با هم ملاقات کرده‌اند و سایر گروه‌ها و احزابی که متدین هستند تحت اشراف جامعتین هستند و ان‌شاءا… اصولگرایان پیروز می‌شوند.

اما گفته می‌شود جبهه پایداری با این وحدت زاویه دارد؟

نه، چنین چیزی وجود ندارد. ببینید الان آیت‌ا… مصباح، آیت‌ا… محمد یزدی و آیت‌ا… موحدی‌کرمانی جلسه داشتند. ما هم در جامعه روحانیت تائید کردیم.

بحث حذف یارانه‌ها از سوی دولت مطرح می‌شود. اگر یارانه‌ها حذف بشود تکلیف افرادی که چشمشان به این مبلغ است چه می‌شود؟

این که هنوز اتفاق نیفتاده و ان‌شاءا… این‌طور نخواهد شد. اما اگر دولت فقیر باشد، درآمد نداشته باشد و بخواهد نفت را ارزان بفروشد و بخواهد مالیات کم بگیرد یا تحریم ما ادامه پیدا کند دولت از ملت همین خواهش را می‌کند که ثروتمندان یارانه نگیرند و به قشر ضعیف‌تر یارانه تعلق بگیرد. البته این بستگی به دولت، سخنگوی دولت و سازمان برنامه و بودجه دارد.

چگونه احمدی‌نژادی که خود را ساده‌زیست معرفی می‌کرد، الان دفترش را به ولنجک منتقل کرده است و جلساتش را آنجا برگزار می‌کند؟

ایشان هنوز طرفدارانی دارد که از او حمایت می‌کنند. من پاسخی در این مورد ندارم. من هم تا به حال ولنجک نرفته‌ام چون با احمدی‌نژاد هم کاری ندارم. البته با روحانی هم کاری ندارم. من می‌گویم ما زندان رفته‌ایم و انقلاب کرده‌ایم و دلمان می‌خواهد انقلاب و رهبری ما پیروز بشود، این اعتقاد ماست و سر آن ایستاده‌ایم. حتی هزار تومان هم از جمهوری اسلامی، گیر من نیامده است.

Share