بروکراسی ناکارآمد اداری عجیب ترین تحصن کشور را رقم خواهد زد

سه شنبه جمعی از مسئولان نظام برای گرفتن حقشان تحصن خواهند کرد+اسامی

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا قرار است هفته آینده تحصنی برای احقاق حقوق برخی مقابل مجلس شورای اسلامی برگزار شود که در نوع خود عجیب‌ترین تحصنی است که سراغ داریم؛ هم در کشورمان و هم احتمالا در سطح تمامی کشورهای جهان.

 به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا چند بار در مراجعه به ادارات مختلف کارتان آنقدر گره خورده که احساس ناچاری کرده‌اید؟ می‌خواهیم خبر عجیبی را به اطلاعتان برسانیم که شاید خوشحالتان کند، شاید از شنیدنش عصبانی و ناراحت شوید و شاید هم خوشحال شوید از اینکه می‌بینید مشکلاتی که بدان‌ها مبتلا هستید، مشکل شخص شما نیست و همه، حتی مسئولان نظام، با آن‌ها دست به گریبانند و همانقدر که شما را به ناچاری می‌رسانند، آن‌ها را هم به ورطه ناچاری سوق می‌دهند!

۶۵۴ex قرار است هفته آینده تحصنی برای احقاق حقوق برخی مقابل مجلس شورای اسلامی برگزار شود که در نوع خود عجیب‌ترین تحصنی است که سراغ داریم؛ هم در کشورمان و هم احتمالا در سطح تمامی کشورهای جهان.

این ادعا هنگامی مهر تأیید می‌خورد که نگاهی به فهرست متحصنان بیندازید؛

مهندس چمران (رئیس شورای اسلامی شهر تهران)، دکتر معین (وزیر سابق علوم، تحقیقات و فناوری)، معصومه ابتکار (معاون رئیس جمهور)، مهندس محلوجی (وزیر سابق صنایع و معادن)، مهندس کازرونی (وزیر سابق مسکن)، حجت الاسلام حجتی کرمانی (نماینده سابق مجلس خبرگان و نماینده سابق مجلس شورای اسلامی)، دکتر سجادپور (سفیر سابق کشورمان در سازمان ملل و مدیر کل دفتر سیاسی و بین الملل)، مهندس مزجی (فرماندار سابق و معاون بنیاد مستضعفان و معاون بنیاد شهید)، دکتر افتخار جهرمی (رئیس کانون وکلای کشور و رئیس دانشگاه حقوق)، دکتر خلج (معاون وزیر کشاورزی)، دکتر دانش یزدی (معاون وزیر امور خارجه) و… .

اما علت گرد هم آمدن این افراد سر‌شناس و با سابقه که جمعی از ایشان هنوز در رأس امور مختلف هستند، چیست و چه چیزی ایشان را آنقدر به ستوه آورده که راهی جز تحصن مقابل مجلس شورای اسلامی نیافته‌اند و حاضر شده‌اند به سوژه نخست رسانه‌ها تبدیل شده، ولی گره از کارشان باز شود؟ براستی چه گرهی پیش روی ایشان قرار دارد که تا این اندازه حل ناشدنی است؟

ماجرا به چند دهه پیشتر بازمی‌گردد؛ به سال ۱۳۶۷ که این جمع از مدیران ـ که چه بسا آن زمان برخی از ایشان از جمله مدیران هم نبوده‌اند ـ و ده‌ها تن دیگر، واحدهایی از وزارت مسکن و شهرسازی وقت خریداری کردند که پس از قریب به سه دهه هنوز نتوانسته‌اند سند آن را دریافت کنند و همه پیگیری‌هایشان در این باره نیز راه به جایی نبرده است.

در بخشی از نامه‌ای که هیأت مدیره این مجتمع مسکونی نوشته، درباره روند پیگیری‌های حقوقی برای رفع مشکل مالکان آمده: «در این مدت [قریب به سی سال گذشته] ساکنان و هیأت مدیره بار‌ها و بار‌ها با مراجعات حضوری و نامه نگاری به وزارت مسکن و شهرسازی و دیگر نهادهای مسئول، خواستار احقاق حق واضح و مسلم خود شده‌اند که دستور رئیس جمهور وقت، حجت الاسلام والمسلمین آقای هاشمی رفسنجانی به وزیر وقت جناب آقای عبدالعلی‌زاده جهت تنظیم و تسلیم اسناد به مالکین از آن جمله است که متأسفانه هیچ اقدامی تا کنون صورت نپذیرفته.»

در ادامه نامه توضیحاتی درباره پرداخت کل بهای ملک و فاقد امتیاز و تسهیلات بودن آن ارائه شده و تاکید شده که عرصه ملک اوقافی بوده و در ادامه به مشکلاتی که از قبل صادر نشدن سند برای این املاک متوجه مالکان شده، اشاره شده و آمده: «در آخرین اقدام، هیأت مدیره با شرح کامل ماوقع و طی نامه شماره… در ۱۶ /۶/ ۱۳۹۳… مراتب و درخواست رسیدگی کتبا به استحضار جناب اقای آخوندی [وزیر راه و شهرسازی فعلی] ارسال ولیکن به رغم پیگیری‌های مکرر بعدی، در کمال تعجب هیچ جوابی از جانب ایشان صادر نگردید!»

البته جدای این نامه نگاری، درخواست ملاقات با وزیر راه و شهرسازی هم که «ابتکار» تقدیم وی کرده بود، جواب نگرفته و درخواست حضوری «چمران» برای ملاقات با هیأت مدیره این مجتمع مسکونی که «صاحبقرانیه» نام دارد هم پذیرفته نشده تا راه مسئولان ساکن صاحبقرانیه به کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی بیفتد.

آن گونه که هیأت مدیره صاحبقرانیه می‌گویند، این تصمیم نیز نتوانسته گرهی از کارشان باز کند، زیرا واکنش کمیسیون اصل نود به طرح مشکلشان، چیزی بیش از «راهنمایی به پیگیری از مجاری دیگر» نبوده و هیچ راهی به احقاق حق ایشان نگشوده است تا تنها یک چاره پیش پای این مسئولان باشد؛ تحصن!

بر این اساس، صبح سه شنبه هفته آتی یعنی ساعت ۱۰:۳۰ پانزدهم اردیبهشت ماه ۱۳۹۴، موعد تحصن هشتاد خانواده مالک مجتمع مسکونی صاحبقرانیه مقابل مجلس شورای اسلامی تعیین شده که اگر به برگزاری این تحصن منجر شود، می‌توان مدعی بود یکی از عجیب‌ترین اتفاقات و از نادر‌ترین اعتراضات مدنی در تاریخ کشورمان به وقوع پیوسته است.

این در حالی است که اگر چنین اتفاق بزرگی را عجیب بخوانیم، در حق بسیاری نابسامانی‌های موجود در نظام اداری کشورمان کوتاهی کرده‌ایم، زیرا می‌دانیم بروکراسی ناکارآمدی ـ که جمعی از مسئولان را اینقدر به ستوه می‌آورد که تصمیم به تحصن می‌گیرند ـ بی‌شک تاکنون بسیاری از مردم را زیر دست و پای خود له کرده و استعداد له کردن شمار بسیار زیادتری را داراست!

البته استدلالمان تا جایی صحیح است که این تحصن برپا شود، وگرنه زمانی که بشنویم مشکل ساکنان و مالکان صاحبقراینه با وعده تحصن، فالفور و به سرعت حل شده، جا دارد از صاحبقرانیه و مشکل مالکانش عبور کرده و نگران دردهای بزرگتری باشیم!

گفتنی است، مستندات این خبر و همچنین رونوشت نامه نگاری‌های مالکان مجتمع مسکونی صاحبقرانیه به وزارت راه و شهرسازی و کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی نزد «تابناک» محفوظ است.

/تابناک

Share