رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان:

زمین احداث شهرک پخش کالای گیلان تعرفه شد/به ازای هر ۲۴ نفر یک فروشگاه داریم

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان بر ضرورت ساماندهی شرکت‌های پخش کالا در استان تأکید کرد و گفت: زمین احداث شهرک پخش کالای گیلان تعرفه شده است.

منتظری-گیلانبه گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا علی منتظری عصر امروز در جریان بازدید از واحدهای تولیدی با اشاره به اینکه حوزه بازرگانی موضوع بسیار گسترده‌ای است اظهار کرد: بازار گیلان به شدت سنتی است و باید از این حالت خارج شود.

وی اولویت سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان را ایجاد فروشگاه‌های بزرگ و مکانیزه عنوان کرد و افزود: به ازای هر ۲۴ نفر یک فروشگاه در استان داریم در صورتی که استاندارد جهانی به ازای هر دو هزار نفر یک واحد صنفی است.

منتظری با بیان اینکه حلقه مفقوده توزیع در گیلان داریم، تصریح کرد: سال‌های گذشته بحران نبود کالا در بازار استان را تجربه کردیم.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان به واردات کالا به کشور اشاره کرد و بیان کرد: رهگیری ورود کالا از مشکلات بازار محسوب می‌شود ضمن اینکه شبکه توزیع ما سنتی‌تر و پنهان‌تر از واحدهای صنفی در استان است.

وی از ایجاد شهرک پخش در گیلان خبر داد و گفت: تعداد ۱۹۰ شرکت پخش بزرگ در استان فعالیت می‌کنند و تعدادی از این شهرکت‌ها به صورت کشوری هستند.

منتظری با اشاره به اینکه زمین احداث شهرک پخش کالای گیلان تعرفه شده است، خاطرنشان کرد: شرکت‌های پخش در ابتدا برای احداث شهرک پخش کالا مقاومت می‌کردند اما این پیشنهاد به اجماع رسیده است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان به آمارگیری ماهانه از ۴۰۰ شرکت پخش و انبار کالا در استان اشاره کرد و یادآور شد: آمارگیری به صورت سامانه‌ای است و اگر تمام شرکت‌ها در یک منطقه متمرکز باشند ۸۰ درصد از مشکلات برطرف می‌شود.

وی با بیان اینکه ۱۰۰ هزار واحد صنفی در گیلان فعالیت می‌کنند، اظهار کرد: ۸۰ درصد از واحدهای مذکور دارای پروانه صنفی هستند.

منتظری از ساماندهی واحدهای صنفی بدون پروانه کسب در گیلان خبر داد و افزود: تاکنون ۲۰ هزار واحد صنفی بدون مجوز فعالیت در استان شناسایی شده است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان با اشاره به اینکه برای واحدهای صنفی بدون پروانه امسال مجوز صادر می‌شود، بیان کرد: اگر ۵۰ درصد از واحدهای صنفی منظم باشند مشکل تجارت استان برطرف می‌شود.

وی بر ورود برنامه‌ریزی کالا تاکید کرد و گفت: گیلان از استان‌های مرزی محسوب می‌شود و این موضوع در بازرگانی خارجی استان حائز اهمیت است.

منتظری با بیان اینکه گیلان می‌تواند قطب تجارت خارجی کشور شود، تصریح کرد: قابلیت‌های بسیاری در زمینه بازرگانی از طریق دریا در استان وجود دارد اما از این ظرفیت‌ها به نحو مطلوب استفاده نشده است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان در ادامه به ورود سرمایه‌گذاران به استان اشاره کرد و یادآور شد: گیلان بیشترین سرمایه‌گذار را از خارج از استان دارد ضمن اینکه ایرانی‌های مقیم خارج از کشور برای سرمایه‌گذاری در گیلان اعلام آمادگی کردند.

وی با اشاره به اینکه ۸۰ درصد از سرمایه‌گذاران در حوزه صنعت گیلان از دیگر استان‌ها هستند، خاطرنشان کرد: در بعضی از حوزه‌ها سخت‌گیری برای انتخاب سرمایه‌گذاران توانمند اعمال می‌شود.

منتظری به فعالیت ۲ هزار و ۷۰۰ واحد تولیدی در گیلان اشاره کرد و افزود: باز کردن گره مشکل واحدهای مذکور از اولویت سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان با بیان اینکه کارگروه حمایت از تولید در استان تشکیل شده است، اظهار کرد: کارگروه مذکور برای برطرف کردن مشکل واحدهای تولیدی در شهرستان‌ها تشکیل جلسه می‌دهد و ۳۰ درصد از مشکل واحدها در حال برطرف شدن است.

وی روند سرمایه‌گذاری در حوزه صنعت گیلان را مثبت خواند و بیان کرد: وجود منطقه آزاد انزلی، آزادراه و احداث راه‌آهن از بسترهای سرمایه‌گذاری در استان محسوب می‌شود.

/فارس

Share