آقا بیگی:

دومین مرحله رهاسازی آب سد سفیدرود آغاز شد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، سیف‌الله آقابیگی با اشاره به فصل کشت برنج در شالیزارهای گیلان اظهار کرد: ۲۳۸ هزار هکتار شالیزار در استان وجود دارد و آب مورد نیاز ۱۸۰ هزار هکتار از طریق سد مخزنی سفیدرود تامین می‌شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، سیف‌الله آقابیگی با اشاره به فصل کشت برنج در شالیزارهای گیلان اظهار کرد: ۲۳۸ هزار هکتار شالیزار در استان وجود دارد و آب مورد نیاز ۱۸۰ هزار هکتار از طریق سد مخزنی سفیدرود تامین می‌شود.۱۳۹۴۰۲۱۰۰۰۰۰۰۲_PhotoA

وی از آغاز دومین مرحله آب‌گذاری کانال‌های کشاورزی گیلان از طریق سد سفیدرود از بامداد امروز خبر داد و افزود: در مدت هفت روز ۱۸۰ میلیون متر مکعب آب برای آبیاری شالیزارهای استان رهاسازی می‌شود.

آقابیگی با بیان اینکه در مرحله نخست ۱۳۸ میلیون متر مکعب آب در کانال‌های کشاورزی گیلان آب‌گذاری شده بود، خاطرنشان کرد: رهاسازی آب سد سفیدرود به صورت هفت روز آب‌گذاری و سه روز قطع انجام می‌شود.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان به افزایش روان‌آب‌ها در رودخانه‌ها تا پایان فروردین ماه امسال اشاره کرد و گفت: میزان جریان آب ورودی به سد سفیدرود متناسب با بارندگی‌ها نیست.

وی ورودی آب سد سفیدرود را ۵۴ متر مکعب بر ثانیه خواند و بیان کرد: در مرحله نخست ۲۰۰ متر مکعب بر ثانیه آب در کانال‌های کشاورزی گیلان رهاسازی شده است.

آقابیگی خواستار رعایت تقویم زراعی به منظور کشت برنج توسط شالیکاران شد و تصریح کرد: آبگیری به‌اندازه شالیزارهای بالادست موجب می‌شود آب به‌هنگام در اختیار شالیکاران پایین‌دست گذاشته شود.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان با بیان اینکه ۹۹ درصد از شالیزارها در دوره نخست آب‌گذاری کانال‌های کشاورزی شخم زده شده است، یادآور شد: برنامه‌ریزی برای تنظیم رهاسازی آب سد سفیدرود تا دهه نخست مرداد ماه سال جاری انجام شده است و در تلاش هستیم تا یکم تیر ماه آب مورد نیاز در اختیار شالیکاران گذاشته شود.

وی از آبگیری تمام سردهنه رودخانه‌های گیلان خبر داد و اظهار کرد: یک‌هزار و ۵۰۰ کیلومتر از انهار کشاورزی در استان لایروبی شده است.

آقابیگی با اشاره به افزایش ۱۰ تا ۲۰ درصدی بارندگی سال گذشته در گیلان، بیان کرد: امسال در فصل زراعی با کاهش ۱۰ تا ۲۰ درصدی بارندگی در استان مواجه هستیم./فارس

Share