فیاض زاهد :روحانی وفادارانه در چارچوب گفتمان اصلاح طلبی عمل کرده

دولت‌دنبال حذف اصلاح‌طلبان‌وجبهه‌پایداری نباشد/اصلاح‌طلبان‌فرزندان‌معنوی امام‌هستند

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،زاهد افزود: شاید هر کدام از ما انتقاداتی به بخش های مختلف دولت داشته باشیم و نسبت به برخی از وزرا و برخی از استراتژی ها منتقد باشیم. اما باید گفت که آقای روحانی وفادارانه در چارچوب گفتمان اصلاح طلبی عمل کرده است

منتقدان افراطی بیشتر حرف بزنند بنفع اصلاحات است/عصبانیت نباید استراتژی دائم روحانی باشد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،فیاض زاهد از فعالان اصلاح طلب در خصوص اقدامات جریان اصلاحات برای انتخابات آتی مجلس، اختلاف گروه های مختلف اصلاح طلب در شهرستان ها و رویکرد دولت به گفتگو پرداخت.

راه دانا نوشت:

منتقدان افراطی بیشتر حرف بزنند بنفع اصلاحات است/عصبانیت نباید استراتژی دائم روحانی باشدجریان اصلاح طلب به دنبال بهره گیری از چهره هایی نظیر هاشمی، خاتمی و عارف در انتخابات

وی درباره جلسات این جبهه برای انتخابات بیان داشت: نزدیک به چند ماهی است که گروه های اصلاح طلب در قالب تشکل های با استراتژی های مختلف، با یک هدف واحد که عبارت است از رسیدن به نقطه ای برای برگزاری انتخاباتی با شکوه، هدفمند و البته با اثرپذیری از جامعیت شخصیت هایی مثل آقای هاشمی، خاتمی، عارف و دیگر بزرگان، جلساتی را به خوبی شکل می دهند.

زاهد افزود: ما قصد داریم در لحظه فیصله بخشی با یک گرایش مشخص در تهران و همه شهرستان ها، با فرمولی که در نظر داریم (بعدا جزئیاتش اعلام می شود؛چراکه هنوز به جمع بندی نهایی نرسیدیم)، وارد کارزار نهایی انتخابات شویم و به پیروزی برسیم.

این فعال اصلاح طلب در مورد اختلاف نظرهایی که در جریان اصلاح طلب وجود دارد بیان داشت: علی رغم اینکه شاهد تفاوت هایی در نوع رویکردمان در انتخابات هستیم؛ اما به نظر می آید که بیش از ۷۰ درصد کاندیداها برای تمام گروه های اصلاح طلب در کل کشور یکسان هستند و در مورد آن ۲۰، ۳۰ درصد نیز از طریق گفتمان عقلانی و وجود یک مرجع جامع به نام آقای خاتمی، مشکلاتمان را حل خواهیم کرد.

وی افزود: آنهایی که فکر می کنند اصلاح طلب ها در تعارض با هم هستند؛ بهتر است به دو نکته توجه کنند. اول اینکه اصلاح طلب ها در سال های اخیر و از زمان انتخابات چهارم، هیچ گاه نتوانستند بدون دغدغه در انتخابات رقابتی وارد مبارزه شوند و همیشه این نگرانی وجود دارد که شخصیت های اصلی اصلاح طلبان مورد بی مهری و حصر قرار گیرند و با اینکه همیشه از ناظران خواسته شده است که بی طرفی خودشان را حفظ کنند؛ اما اقداماتشان این گونه نبوده است. نکته دیگر این که به نظر من رقبای ما باید بیشتر به آرایش سیاسی خودشان توجه کنند؛ چراکه به نظر می آید آنها بیشتر از اصلاح طلب ها دچار اختلاف هستند. انها باید دقت کنند که اخبار و اختلافات خودشان به بیرون درز نکند و موجبات خوشحالی رقبایشان را فراهم نکنند. افکار عمومی ملت ایران از این بابت مطمئن باشند که اصلاح طلب ها می توانند با خردمندی و با انسجامی که دارند، مشکلات شان را برطرف کنند.

به دولت روحانی انتقاد داریم؛ اما گفتمان و جهان بینی دولت مورد پذیرش اصلاح طلبان است

زاهد در خصوص تعامل اصلاح طلبان با دولت و کابینه روحانی و اختلافات احتمالی این دو در انتخابات آتی مجلس خاطر نشان کرد: همه تلاش ما این است که نزدیک ترین پیوندها را با دولت داشته باشیم؛ چراکه دولت آقای روحانی برآمده از گفتمان اصلاح طلبی است و آقای روحانی نیز همیشه مورد قبول، پذیرش و حمایت گروه های اصلاح طلب قرار داشته و دارد.

وی ادامه داد: شاید هر کدام از ما انتقاداتی به بخش های مختلف دولت داشته باشیم و نسبت به برخی از وزرا و برخی از استراتژی ها منتقد باشیم. اما باید گفت که آقای روحانی وفادارانه در چارچوب گفتمان اصلاح طلبی عمل کرده است و در بسیاری از حوزه ها موفق نشان داده است. نوع گفتمان، مانیفست و جهان بینی ای که آقای روحانی ارائه می کند، مورد پذیرش اصلاح طلبان است.

زاهد اذعان داشت: کشور نیازمند گذر از پیچ خطرناکی است که در این چند سال گذشته با آن درگیر بوده است، نظیر حل پرونده هسته ای، بازگشت به جامعه جهانی، جذب سرمایه گذاری خارجی و رفع تنش های بین المللی. این استراتژی ها نیازمند یک مجلس هماهنگ و همسو است.

لیست نهایی اصلاح طلبان و جریان دولت ۶۰، ۷۰ درصد مشترک است

این کارشناس سیاسی راجع به موضع دولت و حامیانش در ارائه لیست انتخاباتی گفت: پیش بینی من این است که شاید دولت و یا گروه های نزدیک به دولت از نظر گفتمانی بخواهند لیستی بدهند؛ اما ما در بسیاری از حوزه ها دارای منافع مشترک خواهیم بود و لیست مشترکی خواهیم داشت. این پیش بینی به نظر من منطقی می آید که مثلا در برخی از شهرهای بزرگ یک اختلاف نظرهایی بروز پیدا کند که به نظر من طبیعی است و جای نگرانی نیست.دیارمیرزا

فیاض زاهد در خصوص پذیرش رهبری خاتمی از سوی هاشمی و روحانی ابراز داشت: به نظر من تفاوت معناداری میان آقای هاشمی و آقای خاتمی بروز نخواهد کرد و آنها احتمالا از یک مجموعه مشترک که بالای ۷۰ درصد بر روی آن توافق دارند حمایت خواهند کرد. آقای روحانی هم مسئول برگزاری انتخابات است و به هیچ وجه جانب داری و مداخله نخواهد کرد؛ اما طیف نزدیک به دولت محتمل است که وارد رقابت انتخاباتی شود، ضمن اینکه از نظر منطقی فرض بر این است که لیست های نهایی که تعیین می شود بین نزدیکان دولت یا تیم نزدیک به آقای روحانی با اصلاح طلب ها تفاوت هایی داشته باشد اما خیلی آشکار و جدی نخواهد بود. من فکر می کنم که بیش از ۶۰، ۷۰ درصد گزینش هایمان بین اصلاح طلب ها و نیروهای آقای روحانی مشترک خواهد بود.

 نقاط قوت اصولگرایان

وی درباره جبهه اصول گرا و وحدت میان آنها نیز گفت: بعد از فوت آیت الله مهدوی کنی یک مشکل بزرگ در مورد مشروعیت رهبری اصولگراها وجود دارد و حتی علی رغم اظهار ارادت و تمایلی که آقای موحدی کرمانی به آقای مصباح یزدی نشان داده است؛ اما به نظر من این شکاف همچنان وجود دارد. آقای مصباح یزدی برای طیف تندرو قابل پذیرش است ولی برای طیف های میانه رو و معتدل تر موجب هزینه است و آنها شکست اصولگرا ها را ناشی از نگرش بنیادگرایانه و افراطی ای می دانند که جبهه پایداری آن را نمایندگی می کند. . از سویی جبهه پایداری علی رغم ادعاهایی که مبنی بر جدایی از احمدی نژاد می کند؛ به نظر من پیوند استراتژیک با احمدی نژاد دارد و آنها حتی اگر در ظاهر اعلام نکنند؛ اما در پشت پرده با هم متحد خواهند بود. آنها شانس زیادی در بین اصولگراها دارند که از رقبای محافظه کار تر خودشان، جلوتر بروند.

زاهد مدعی شد: آنها توان مالی بالایی دارند و می توانند بسیاری از آدم هایی را که در دولت مسئولیت دارند، به شهرستان ها یا مراکز استان ها بفرستند و برای آنها رأی بگیرند. آنها می توانند حتی از حمایت های پشت پرده شبه پادگانی نیز بهره مند بشوند و به نظر من آنها رقیب قدرتمندی هستند.

این کارشناس سیاسی ادامه داد: تلقی من این است که گروه هایی که نزدیک به آقای لاریجانی هستند و خودشان را در تشکلی به نام رهروان ولایت معنا می کنند؛ علاقمند هستند تصویر جدیدتری از اصولگرایی و محافظه کاری نشان دهند؛ اما من معتقدم که آنها مشروعیت کاملی را دربین مخاطبانشان نخواهند داشت.

وی اظهار عقیده کرد: چیزی که اصولگراها را رویین تن می کند، اطمینان خاطر آنها از رد صلاحیت های گسترده است. اگر اصلاح طلب ها با فرایند تأیید صلاحیت ها در چارچوب قانون پیگیری شوند و کاندیداهای اصلی آنها، تأیید شوند؛ نه جبهه پایداری، نه طیف نزدیک به آقای لاریجانی و نه طیف سنتی بازار در مؤتلفه قادر به شکست اصلاح طلبان در انتخابات مجلس نیستند؛ ولی اگر شخصیت های مؤثر و سرشناس اصلاح طلب رد صلاحیت شوند، احتمال اینکه آنها بتوانند با یک انتخابات حداقلی اکثریت مجلس را بدست بیاورند و برای تداوم دولت آقای روحانی مشکلات عدیده ای بوجود بیاورند بسیار زیاد خواهد بود.

دولت در چارچوب قانون اساسی عمل کند و به دنبال حذف اصلاح طلبان و جبهه پایداری نباشد

فیاض زاهد اذعان داشت: فکر می کنم بزرگ ترین رسالت و وظیفه ای که دولت آقای روحانی باید برای خودش قائل باشد این است که همه سرمایه گذاری خودش را برای برگزاری یک انتخابات نزدیک به آنچه که در قانون اساسی جمهوری اسلامی پیام شده است به کار ببندد. فرض اینکه با حذف اصلاح طلب ها و رأی نیاوردن جبهه پایداری می توانند به یک فرمول میانی برسند بسیار می تواند برای دولت خطرناک باشد.

این فعال اصلاح طلب در پاسخ به این سؤال که به نظر شما چه شخصیت هایی از اصلاح طلبان ممکن است رد صلاحیت شوند؛ بیان کرد: اجازه بدهید که خودزنی نکنیم. به قول مدرس اگر قرار است ما محکوم به اعدام شویم چرا طناب را خودمان به گردن خودمان بیندازیم؟ اجازه بدهید که خودمان به رقبایمان کد ندهیم. اصلاح طلبان فرزندان امام، میراث دار تاریخی انقلاب اسلامی، محقق کنندگان انقلاب اسلامی و اداره کنندگان جنگ و تشکیل دهندگان دولت های پس از جنگ هستند و فکر می کنم که رابطه آنها با فرزند انقلاب مانند رابطه مادر حقیقی با دایه است.

وی ادامه داد: آنهایی که تازه از راه رسیدند وخواهان تصرف کل سفره هستند، باید دقت کنند که اصلاح طلب ها فرزندان معنوی امام هستند که نقش کلیدی در جریان انقلاب اسلامی داشتند. من امیدوارم شورای نگهبان به گونه ای رفتار کند که کشور در این پیچ خطرناکی که ناشی از فشارهای بین المللی، مشکلات عمیق اقتصادی و مشکلات باقی مانده از دولت قبلی که واقعا از نظر اقتصادی کشور را با بن بست روبرو کرده است؛ از همه ظرفیت های خودش چه اصولگرا و چه اصلاح طلب استفاده کند و اجازه بدهد که مردم نمایندگان خودشان را انتخاب کنند.

مهمتر از توافق هسته ای، رفع تنش و گسترش روابط بین المللی با حامعه جهانی است

فیاض زاهد در انتها درباره روند مذاکرات هسته ای و پیش بینی خود از توافق و یا عدم توافق هسته ای اظهار داشت: اگر ما در پرونده هسته ای به توافق نرسیم مشکلات مان بسیار پیچیده خواهد شد و اگر به توافق برسیم دورنمای تحول بسیار مهمی پیش روی ما خواهد بود که آثار زودگذر، فوری و آنی نخواهد داشت؛ اما به نظر می آید در یک بازه زمانی ۶ ماهه تا یک ساله آثار خودش را در عرصه اقتصادی نشان خواهد داد و چیزی که خیلی مهم است این است که توافق ما با جامعه جهانی مجددا درهای ایران را به سوی جامعه حهانی باز خواهد کرد. چیزی که ایران بیش از پرونده هسته ای به آن نیاز دارد، رفع تنش و گسترش روابط بین المللی با حامعه جهانی است.

Share