از گوشه کنار سیاست:

دلیل سکوت جامعه خبرنگاری استان گیلان مشخص شد/از نحوه خرید اتوبوس ها توسط شهرداری رشت رمز گشایی می‌شود/روایت فرماندار سیاهکل از یک جاده دوطرفه/اقدامات جدید توسعه طلبانه اردبیل

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا بسته خبری ویژه «از گوشه و کنار سیاست گیلان»جایی است که خبرهایی ‌رسمی و غیررسمی استان گیلان ‌بدون توجه به ملاحظه جناح‌های سیاسی برای مخاطبان آماده شده است

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا بسته خبری ویژه «از گوشه و کنار سیاست گیلان»جایی است که خبرهایی ‌رسمی و غیررسمی استان گیلان ‌بدون توجه به ملاحظه جناح‌های سیاسی برای مخاطبان آماده شده است.
در این بسته خبری دیارمیرزا بخشی از مهم‌ترین اخباری که کمتر بدان ها توجه شده است در اختیار مخاطبین قرار می گیرد.

دلیل سکوت جامعه خبرنگاری استان گیلان مشخص شد

گوشه کنار سیاست« گیل نگاه» در واکنش به یادداشت یکی از رسانه های گیلان نوشته است:یکی از پایگاه های خبری استان گیلان در یادداشتی، با مخاطب قرار دادن جامعه خبرنگاران و اصحاب رسانه گیلان، آنان را به سکوت در برابر اقدامی که نویسنده مطلب، آن را به یکی از نمایندگان رشت در مجلس شورای اسلامی منتسب می‌داند متهم کرده است .

نویسنده با طرح برخی دغدغه های خبرنگاران گیلانی و برخی رفتارهای نامناسب مسوولین و مدیران، با استفاده از روش مصادره به مطلوب به عنوان یکی از انواع سفسطه، سعی در «تحریک احساسات» این قشر شریف دارد و از طرف دیگر هم  با طرح جملات تکراری اهمیت رسانه را به عنوان رکن چهارم دموکراسی بازگو می کند تا همراهی مدیران و جامعه را بدست آورد.

مقدمه بحث صحیح و بدیهی است اما نویسنده –احتمالا- تجاهل العارف کرده است که با این مقدمات، خواستار واکنش مخاطبان یادداشت یعنی اصحاب رسانه گیلان شده است. چرا که هر عضو از جامعه خبری گیلان که مختصر آشنایی و اطلاع از عملکرد رسانه منتشر کننده این یادداشت (و دیگر رسانه های وابسته به آن) داشته باشد، به خوبی می‌‌‌داند که تاکتیک‌هایی نظیر استفاده از حرکات عوامفریبانه، تحریک احساسات مردم از طریق فحاشی به مسوولان، دادن وعده و وعیدهای گوناگون و اخبار کذب و عدم التزام به قانون از شاخصه‌های فعالیت چند ساله این رسانه‌ها در گیلان است.

با تاکید برعدم قضاوت نسبت به اتهام انتسابی مطرح شده، نویسنده یادداشت اگر واکنش و اعتراض این صنف را مطالبه می‌کند، ابتدا باید عملکرد کسانی که از آن‌ها دفاع می‌کند را بررسی نماید.

روزنامه‌نگاران با تجربه و خوش‌نام و اساتید این حرفه بارها تاکید کرده‌اند که خبرنگار نباید از مقام نمایندگی که بخشی از جامعه طی یک قرارداد نانوشته اجتماعی به او اعطا کرده است سوءاستفاده نماید و مصونیت‌ها و اختیارات عرفی که در مسیر فعالیت حرفه‌ای، منصفانه و عادلانه به عنوان خبرنگار به او اعطا شده است را پوششی برای طرح دشمنی، سوءاستفاده، اخاذی، باج‌گیری، کسب منافع نادرست فردی و تخریب افراد در هر جایگاه و شخصیتی قرار دهد.

چرا که در این صورت افکار عمومی به عنوان اولین داور، عملکرد کسانی که خود را «خبرنگار» می‌دانند اما عملکردشان در تضاد با رسالت خبرنگاری و اخلاق حرفه‌ای است را قضاوت و هر قدر هم که شعار توسعه گرایی، آزادی خواهی و استقلال طلبی سردهند، چون حرمت و جایگاه رفیع این عنوان را درک می کنند و نااهلان را به مرور زمان طرد می‌کند.

حال شاید بتوان پاسخ داد دلیل سکوت جامعه خبرنگاری استان گیلان چیست، حضور برخی «خبرنگارنما» و جولان آنان در سپهر سیاسی و حتی اقتصادی و فرهنگی استان که موجب ایجاد فضای بی‌اعتمادی در میان مردم و مسوولین و نیز بی میلی و گوشه‌نشینی خبرنگاران و اصحاب رسانه واقعی شده و تنزل شأن خبرنگاران را به واسطه عملکرد کاسب‌کارانه و مافیایی این گروه به همراه داشته است. حال بازی «خبرنگارنما» ها در زمینی که خود ایجاد کرده‌اند، برایشان نتیجه تلخی به همراه داشته‌است اما دلیلی ندارد انتظار واکنش همدلانه «خبرنگاران و اصحاب رسانه» گیلان را داشته باشند.

از نحوه خرید اتوبوس ها توسط شهرداری رشت رمز گشایی می‌شود

rasht-shقبل از تعطیلات عید نوروز شهرداری رشت که آخرین دوران سرپرستی «کریم سرپرست» را سپری می کرد در اقدامی عجیب و به صورت محرمانه و بدون اطلاع متولیان امر ۲۰ دستگاه اتوبوس از یک شرکت تبریزی خریداری کرده است.

با احتساب قیمت ۴۵۰ میلیون تومانی هر دستگاه اتوبوس خریداری شده مجموع قرارداد به مبلغ ۹میلیارد تومان در آمده که مبلغ ۱.۸ میلیارد تومان آن نیز پرداخت شده است.

با افشای اینکه اتوبوس های خریداری شده بدون اطلاع متولیان امر از جمله سازمان اتوبوسرانی،معاون اداری مالی، کمیسیون ترافیک و حمل و نقل، اداری حقوقی،کمیته خرید شهرداری رشت انجام گرفته شاهد موجی از انتقادات اعضای شورای شهر بودیم.

بر همین اساس یکی از اعضای شورای شهر در گفتگو با خبرنگار دیارمیرزا از تشکیل یک کمیته تحقیق برای بررسی ابعاد این قرارداد و تخلفات احتمالی آن خبر داده است.

اینکه آیا اتوبوس های خریداری شده از استاندارد لازم برای شماره گذاری برخوردار هستند و اینکه چرا هیچ یک از متولیان امر از این قرداد سنگین ۹ میلیاردی اطلاع نداشته اند و کریم سرپرست و دو تن از مشاورین وی نسبت به انعقاد قرارداد اقدام کرده اند تنها چند ابهامی است که شاید بعد از انتشار نتیجه کمیته تحقیق پاسخ های آن داده شود.

روایت فرماندار سیاهکل از یک جاده دوطرفه 
heydari9488در بخشی از یادداشت رحیم حیدری فرماندار سیاهکل که تحت عنوان «جاده دوطرفه ی دولت و ملت با سرمایه گذار» در  تدبیر شرق منتشر شده است می‌خوانیم:

اگر بخواهم گزارشی تیتر وار از برنامه مذاکره با سرمایه گذاران را ارائه کنم باید عرض کنم که در سال ۹۳ نگاه دقیقی به بودجه شهرستان داشتیم و با همکاری نماینده محترم مردم در مجلس و روسای ادارات به تصویب آن پرداختیم ولی علیرغم این نگاه و کار خوب ادارات متوجه شدیم که بودجه دولتی پاسخگوی رفع مشکلات و نیازهای شهرستان نخواهد بود. بنا بر این به فکر استفاده از ظرفیت بخش خصوصی و مذاکره با افراد متقاضی سرمایه گذاری افتادیم. در این زمینه وقت زیادی صرف شد و متوجه شدیم که خیلی از این مراجعین متقاضی استفاده از زمینهای دولتی و تسهیلات بانکی هستند و علیرغم احترام به این مراجعین ، بدلیل عدم نتیجه دهی موارد مشابه قبلی ، مذاکرات بعدی با آنها انجام نشد.

یکی از مراجعین که نماینده گروهی از افراد سرمایه گذار بود منطق و گفتگوی متفاوت تری در زمینه سرمایه گذاری داشت و متقاضی زمین دولتی یا تسهیلات نبود ، بنا براین با توجه به اینکه  سرمایه همواره در حاشیه امنیت حرکت می‌کند و امنیت سرمایه گذاری یک اصل است و موانع سرمایه گذاری باید مرتفع گردد به ایشان گفته شد که آماده کمک هستیم. ایشان در قدم اول قصد ساخت مجموعه ای مسکونی و در مراحل بعد ساخت هتل، استخر شنا، مجموعه گردشگری و .. را داشتند . متاسفانه بعد از این مذاکرات فرد سرمایه گذار توسط گروهی ، بیرون از کارگروه اشتغال و حمایت از سرمایه گذاری،  به سمت خرید ملکی هدایت شدکه دارای شرایط لازم برای انجام مقصود سرمایه گذار نبود که اجازه بدهید در مورد آن رفتار فعلا بحثی نکنیم.

بعد از حدود دو ماه متوجه شدیم که فرد سرمایه گذار بدلیل شکست در سرمایه گذاری اول قصد ترک منطقه و انصراف از سرمایه گذاری و فروش محل خریداری شده را دارد و در این زمان به ایشان گفته شد که به فرمانداری مراجعه نمایند و با تذکر این نکته که برای ما امنیت سرمایه گذاری شما مهم است از ایشان خواسته شد که مسایل خود را مستقیما با کارگروه اشتغال و حمایت از سرمایه گذاری فرمانداری مطرح نمایند و به واسطه ها متوسل نشوند و ایشان با توجه به تجربه قبلی پذیرفتند.

موضوع رفع مشکل کاربری قسمتی از ملک اول به جریان افتاد و پس از طی مراحل اولیه وعلیرغم  بازدیدهای مسئولین محترم استانی و شهرستانی و در آستانه تصویب نهایی، بدلایلی که فعلا ذکر نمی کنم ، مورد تصویب قرار نگرفت. در این مرحله با سلسله مذاکراتی که با نماینده گرامی مردم شهرستان سیاهکل ، مسئولین محترم استانداری و مدیران کل ذیربط استانی داشتیم و برای رفع دغدغه مسئولین و انجام کامل طرحهای سرمایه گذار ؛ در جلسه ای که به مین منظور در استان برگزار گردید ، و با توجه به مباحث پروژه های اثر گذار و اثر پذیر در سرمایه گذاری ، تصمیم گرفته شد که سرمایه گذار هر چهار طرح مجموعه مسکونی، مجموعه ورزشی و تفریحی ، مجموعه هتل و گردشگری کشاورزی ؛ مجموعه خدماتی و اقامتی خود را که مورد تصویب نهایی قرار خواهد گرفت به صورت همزمان و با زمانبندی مناسب اجرایی نماید.

رابطه دولت و مردم با سرمایه گذار یک جاده دو طرفه است چون کمک ما به سرمایه گذاران  سبب سرمایه گذاری آنان و سبب بهبود وضعیت عمومی شهرستان و مردمخواهد شد ضمن اینکه تاکید می گردد  پس از جذب سرمایه گذار باید به دنبال حفظ آنها بود، چرا که سرمایه گذار که می‌خواهد وارد این عرصه شود قطعا در مورد نحوه برخورد ما؛ مسئولین و مردم، با سرمایه گذاری مطالعه و سپس وارد میدان می‌شود.

باید توجه داشته باشیم که عزم ملی یعنی استفاده از توان مردم و بخش خصوصی و مدیریت جهادی یعنی مدیریت خوب این سرمایه‌ها.

برای ما همه امور شهرستان مهم است و باید پیگیر باشیم اما حل مشکلات اقتصادی (بیکاری ، درآمد زایی و …) و توسعه شهرستان در اولویت است و در این راه دوری شهرستان از حاشیه‌های جناحی ، سیاسی و گروهی  به توسعه کمک خواهد کرد زیرا این مسائل دردی از مردم درمان نمی‌کند. و من در اینجا بایستی از همدلی و همفکری همه مسئولین استانی و شهرستانی از نماینده محترم شهرستان در مجلس شورای اسلامی؛ امام جمعه عزیز و دلسوز ؛ اعضای محترم شورای تامین و روسای محترم ادارات شهرستان و مردم بسیار خوب و همدل تشکر کنم و همچنین از مردم عزیز درخواست نمایم که بخاطر خودمان و شهرمان و آیندگان ما اجازه ندهیم برخی از افراد معدود و انگشت شمار با ایجاد شایعه و جو روانی فرصت سوزی کنند و مصالح و منافع مردم شهرستان را بخاطر منافع شخصی خودشان به خطر بیاندازند.

نظر نعیمی رز درمورد وحدت اصولگرایان

naeimiصفرنعیمی‌ رز سخنگوی فراکسیون رهروان با اشاره به اینکه وحدت بین جریان اصولگرا و اصلاح طلب قابل جمع نیست گفت: این دو جریان در دو فاز مخالف هم قرار دارند.
به نقل از نماینده، صفرنعیمی‌ رز با اشاره به اینکه بین جریان اعتدالی دولت و برخی از اصولگرایان معتدل مجلس قرابت هایی وجود دارد گفت: اما بین اصولگرایان معتدل و اصلاح طلبان تشابهی وجود ندارد و این دو جناح همواره در رقابت با یکدیگر بوده اند.

سخنگوی فراکسیون رهروان گفت: البته هم در بین اصولگرایان و هم در بین اصلاح طلبان افرادی وجود دارند که معتقد به اصول گرایی اصلاحطلبانه و اصلاح طلبی اصولگرایانه که مد نظر رهبری است هستند.

نعیمی در خصوص مساله وحدت بین جریان اصولگرایی نیز خاطر نشان کرد: اگر جریانات و احزاب منافع گروهی را کنار بگذارند و منافع حداکثری را مد نظر قرار دهند حتما می توان به وحدت دست پیدا کرد.

وی با اشاره به اینکه اختلاف نظر بین اصولگرایان اختلافات سلیقه ای است و نه مکتبی ادامه داد: مطمئنا با حضور بزرگان می توان این اختلافات را به حداقل ممکن رساند ضمن آنکه اختلاف بین جریان اصولگرایی موجب قدرتگیری اصلاح طلبان می شود.

اقدامات جدید توسعه طلبانه اردبیل :نوبت به دریاچه نئور رسید

 اقدامات توسعه طلبانه استان اردبیل در طی چند سال گذشته موجب بروز برخی نگرانی ها در شهرستانهای تالش و آستارا شده است.

در بخشی از گزارش خبری «مریان خبر» آمده است:نبود مسیر دسترسی مناسب از تالش به نئور مهمترین مشکل این منطقه محسوب می شود که موجب شده تحت استفاده تمام عیار استان اردبیل از آن صورت گیرد . کوتاه ترین مسیر دسترسی به آن جاده آسفالت ۱۳ کیلومتری ایست از مسیر اردبیل خلخال در محدوده بودالالو – عباس آباد می گذرد . تعدادی مسیر خاکی نیز وجود دارد که همچنان مورد استفاده قرار می گیرد . مسیر های شهرستان تالش به دو مسیر مریان – شیله و سوباتان ختم می شود که جاده های بسیار نامناسبی دارند .

استان اردبیل علاوه بر استفاده از دریاچه و آب مراتع منطقه را نیز در اختیار گرفته و عشایر اردبیل عموما ایل شاهسون در محدوده تاللیسار - نئور (۵)ش اطراق می نمایند که به دلیل ثبت دو ایل و سه طایفه مستقل عشایری این استان بر می گردد . برخوردهای خونینی طی دهه های گذشته ما بین عشایر تالش و شاهسون نیز رخ داده است . مسئله فروش زمینها و مراتع در این منطقه نیز وجود دارد که بیشتر به مسئله سختی دسترسی به ارتفاعات از سمت تالش ، نبود سازمان عشایری در سطح منطقه و عدم رسیدگی به عشایر تالش مربوط می شود .

اما داستان دست اندازی به دریاچه از روزی شروع شد که پاسگاه محیط بانی نئور از سوی گیلان جمع آوری شد و استان گیلان نظارت خود را بر این منطقه از دست داد و کل محیط در اختیار اداره کل محیط زیست اردبیل قرار گرفت .

ایجاد فضای سبز و امکانات از سوی اردبیل به سرویس بهداشتی ، سکوی چادر و غیره نیز محدود نشده و در آن پیش بینی شده است .

تغییر نام آن نیز به صورت نه چندان آشکار دنبال می شود و تابلوهای با نام منطقه حفاظت شده لیسار در حال مخدوش شدن و جایگزینی با تابلوهایی دیگر است که در سرتاسر مسیر به وضوح دیده می شود. تعدادی از تصاوی گویای این مطلب است .

حالا سوال مهم این است که مسئولین در شهرستان ما چه می کنند ؟ با خواندن این خبر به دنبال تنها جوابیه ، توجیه ، جلسه ، بازدید و یا سایر گزینه ها می روند یا یک برنامه جامع جهت حفظ این منطقه حفاظت شده و بهره برداری صحیح از آن تدوین و اجرا می نمایند .

Share