سیدرحمان موسوی

دلواپس بیش از ۶ میلیون بیکار هم باشید !

دلواپس بیش از ۶ میلیون بیکار هم باشید ! بی‌هیچ تردیدی می‌توان گفت که دولت یازدهم اولویت اصلی خود که همان حل و فصل منازعه ١٠ ساله هسته‌ای ایران و غرب بود را در همان گام‌های ابتدایی به خوبی شناسایی کرد. اولویتی که در ٢٠ ماه گذشته وقت و انرژی زیادی از این دولت گرفته […]

دلواپس بیش از ۶ میلیون بیکار هم باشید !

بی‌هیچ تردیدی می‌توان گفت که دولت یازدهم اولویت اصلی خود که همان حل و فصل منازعه ١٠ ساله هسته‌ای ایران و غرب بود را در همان گام‌های ابتدایی به خوبی شناسایی کرد. اولویتی که در ٢٠ ماه گذشته وقت و انرژی زیادی از این دولت گرفته است. واقعیت اما این است که ایران در شرایط کنونی اولویت‌های دیگری هم دارد که اگر خطر سوءمدیریت آنها بیشتر از سوءمدیریت در پرونده هسته‌ای نباشد، کمتر از آن نیست. اولویت‌هایی که چه با رسیدن ایران و ١+۵ به یک توافق و چه با نرسیدن آنها به نتیجه مشترک پابرجا خواهند ماند و تنها راه‌حل آنها صرف تمرکز کمی و کیفی دولت در قبال آنهاست. اول از هر چیز باید گفت هنوز سایه مشکل و به عبارت صحیح‌تر یک مشکل اقتصادی جدی بالای سر کشور قرار دارد و بعید است حل مناقشه هسته‌ای هم در کوتاه‌مدت این مشکل را تحت تاثیر آثار مثبتی قرار دهد.

موضوع اشتغال و دستیابی افراد به شغل مورد نظر از اساسی ترین نیازهای یک جامعه محسوب می شود. یکی از اهداف کلان توسعه در اغلب کشورها و از جمله کشور ما، کاهش بیکاری و توسعه فعالیت های شغلی است. بیکاری به عنوان یک پدیده مخرب اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی مطرح بوده و رفع آن همواره، از جمله دغدغه های اساسی برنامه ریزان بوده است. بدین روی، بهره برداری کامل و مناسب از منابع انسانی هر کشور باید به عنوان یکی از اهداف راهبردی توسعه در نظر گرفته شود. بیکاری، حال یکی از نامطلوب ترین پدیده های اقتصادی و اجتماعی است که پیامدهای منفی و ناگواری را در زمینه های مختلف به دنبال دارد.

در سال های اخیر و به ویژه در حال حاضر، اقتصاد ایران به ویژه در روستاها به شکل بحرانی گریبانگیر این معضل می باشد؛ مسئله ای که باعث می شود هر ساله نیروی انسانی فعال و بیکار موجود در روستاها راهی شهرها (ناکجاآباد) شوند. شهرهایی که خود از این جنبه، مشکلات کمی ندارند، با ورود این گروه از مهاجرین ؛ مشکلات آن دو چندان شده و علاوه بر معضل بیکاری، مشکلات دیگری مثل حاشیه نشینی، فساد، ترافیک و …. گریبانگیر آن می شود.بنابراین راه حل اصلی این مشکل در روستاهاست که باید به طور اصولی حل و فصل شود، لذا بایستی مبارزه با بیکاری و حل مسئله اشتغال در راس برنامه های کشور قرار گیرد.

امروزه کارآفرینی به عنوان ابزار مهم تولید شغل و کاهش میزان بیکاری نزد کارشناسان و سیاستگذاران کشور اهمیتی فزاینده یافته است. در خصوص چگونگی رابطه مذکور، ابهامات بسیاری در کشورهای در حال توسعه ظهور یافته است. نتایج حاصل ازمطالعات گروهی از اقتصاددانان نشانگر رابطه مثبت بین بیکاری و کارآفرینی است. به عبارت دیگر این عده مطرح می سازند بالا رفتن نرخ بیکاری منجر به افزایش کارافرینی می گردد. حال آنکه برخی دیگر رابطه عکس بین این دو متغیر را مطرح می سازند و مستندا بیان می دارند که افزایش فعالیتهای کارافرینی، نرخ بیکاری را کاهش می دهد.

وجود شش میلیون بیکار و رکود سنگین اقتصادی که بنگاه‌های تولیدی را به ورطه ورشکستی یا در بهترین شرایط کاهش فاحش توان تولید کشانده، زنگ خطری بسیار جدی است. جامعه ایرانی هم‌اکنون زیر بار مشکلات اقتصادی به حالت استیصال در آمده و تنها چیزی که باعث شده در این مدت این حالت منفی در جامعه نمود بیرونی کمتری داشته باشد، نیم نگاه امیدوارانه آن به نتیجه مذاکرات هسته‌ای است که شاید به گشایش فضای اقتصادی کمک کند. هم این حالت استیصال و هم امید عمومی به نتیجه مذاکرات می‌تواند برای دولت دردسرساز شود.

یک سوال می‌تواند خیلی چیزها را در این خصوص مشخص کند؛ دولت بعد از پایان مذاکرات، حتی در صورت نتیجه‌بخش بودن آن، چه جوابی برای جامعه‌ای که منتظر بازتاب آنی نتیجه مذاکرات بر زندگی خود هستند،خواهد داشت؟

سیدرحمان موسوی
پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا: انتشار مطالب خبری و یادداشت های دریافتی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

Share