مرور روزنامه های صبح گیلان

داستان احداث یک پتروشیمی در گیلان/رویای بازگشت به خانه

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا هفته گذشته استاندار گیلان از احداث پتروشیمی لوشان با سرمایه گذاری بخش خصوصی خبر داد. پروژه ای که از سال ها پیش اجرای آن در دستور کار قرار داشت.

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا با مرور روزنامه های صبح گیلان همراه ما باشید.

داستان احداث یک پتروشیمی در گیلان
خزر در سرمقاله خود نوشت:هفته گذشته استاندار گیلان از احداث پتروشیمی لوشان با سرمایه گذاری بخش خصوصی خبر داد. پروژه ای که از سال ها پیش اجرای آن در دستور کار قرار داشت.
در اوایل دولت اول احمدی نژاد که مصوبه دولت خاتمی در زمینه عدم احداث صنایع بزرگ آلاینده در شمال کشور به کناری گذاشته شده بود، تصمیم گرفته شد تا در گیلان پتروشیمی احداث شود و محل آن نیز در جنگل های سراوان تعیین شد. این کار در زمان اولین سفر استانی احمدی نژاد به گیلان و به هنگام استانداری عبداللهی مصوب شد. پروژه ای که به دلیل آلایندگی فراوان آن و تخریب جنگل سراوان بشدت با مخالفت دوستداران محیط زیست به ویژه روزنامه خزر روبرو شد. روزنامه خزر در آن هنگام با چاپ اخبار و مقالات متعدد با اجرای این پروژه در سراوان مخالفت کرده و پیشنهاد داده تا لوشان به عنوان محل احداث پتروشیمی تعیین شود. امری که با همراهی افکار عمومی موجب مسکوت ماندن پروژه شد و استاندار وقت نیز در یک دیدار غیر رسمی با مسئولان روزنامه خزر بر نقش این روزنامه در عدم اجرای پروژه پتروشیمی در گیلان (همان جنگل سراوان) با لحنی انتقادی تاکید کرد.
اما اکنون پس از سال ها بار دیگر پروژه احداث پتروشیمی در گیلان و این بار در لوشان در دستور کار قرار گرفته و گویا توسط بخش خصوصی به اجرا در خواهد آمد. امری که نتیجه فعالیت دوستداران محیط زیست و به ویژه روزنامه خزر در جلوگیری از تخریب جنگلی است که بی گمان تنفس گاه تنها کلانشهر شمال کشور محسوب می شود.
Pag1pdf5
رویای بازگشت به خانه;جشن اردیبهشت تئاتر گیلان در میان تلی از خاک،شن و ماسه

گیلان امروز نوشت:پیش از ظهر روز شنبه ۱۹ اردیبهشت ۹۴، جشن اردیبهشت تئاتر گیلان در حالی در سالن نیمه ساخته سردار جنگل رشت برگزار شد که فعالان تئاتر استان از آن به عنوان بازگشت به خانه یاد کردند.

جشن اردیبهشت تئاتر گیلان در حضور مهدی شفیعی مدیرکل مرکز هنرهای نمایشی کشور، اتابک نادری مدیر امور استان های این مرکز و جمعی دیگر از مسوولان کشوری و استانی در میان هنرنمایی بسیار فعالان حوزه تئاتر برگزار شد بطوریکه اجرای در حاشیه جشن با عنوان بازگشت به خانه و همچنین تک نوازی گیتار با مضمون تکمیل سالن تئاتر از برترین های بخش های این جشنواره پیش از تجلیل از فعالان تئاتر استان بود.

سالن سردار جنگل رشت نوستالژی فعالان تئاتر استان است که از سال ۸۸ با هدف بازسازی، تخریب و اعتبارات آن به مدت سه سال متوقف شد تا دوباره از سال گذشته روند بازسازی طرح یاد شده از سر گرفته شد.

گیلان را همگان به فرهنگ و هنر وسیع ، هنرمند و نخبه پرور می شناسند و از دیرباز فعالیت های فرهنگی و هنری در آن مورد توجه مردم بوده و کارنامه درخشان گیلان در پرورش و معرفی هنرمندان نام آور به کشور، نشان از ذوق و ذائقه و استعداد گیلانیان در حوزه فرهنگ و هنر دارد.

متاسفانه گیلان با کمبود فضاهای فرهنگی و هنری مواجه است و با اینکه قدمت هنر تئاتر در این استان به بیش از یک قرن می رسد و نخستین تئاترهای تاریخ کشور در این استان بر روی صحنه رفته اما هنوز فاقد یک آمفی تئاتر استاندارد و مجهز است و اگر اجراهایی هم بر صحنه می رود، از کمترین امکانات صحنه ای برخوردار است.

تالار مرکزی رشت نیز با زیربنای ۱۲ هزار مترمربع مراحل پایانی احداث را می گذراند که در آن دو سالن اصلی و استاندارد ویژه اجرای تئاتر و کنسرت های موسیقی، دو سالن تمرین برای گروه های تئاتر و موسیقی در نظر گرفته شده است.

معاون هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان در این مراسم ضمن تبریک به فعالان عرصه تئاتر استان به دلیل بازگشت به خانه هنری خویش در این مراسم بیان کرد: اگرچه بازسازی سالن تئاتر سردار جنگل رشت شش سال به طول انجامید اما بخش اعظم آن در همین پنج ماه اخیر شکل گرفته است.
img_554e35526b561 stitled ۷۶۵۵۱

Share