شهردار رشت در جمع مدیران پایگاه های خبری:آسفالت کوچکترین وظیفه ذاتی شهرداری است

سطح انتظارات را پایین آورده‌ایم/سکوت بنده بخاطر از بین نرفتن اعتماد مردم است/شفاف‌سازی بدور از هرگونه هیاهو انجام شود/غوغاسالاری به ضرر مردم است

شهردار رشت با بیان اینکه انباشت عقب ماندگی ها موجب شده خواسته های بلند مدت و میان مدت شهروندان از دست برود اضافه کرد:وقتی کار کوچکی برای مردم انجام می دهیم آنها فکر می کنند اتفاق بزرگی رخ داده است

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا نشست مدیران و سردبیران پایگاه های خبری تحلیلی استان گیلان با شهردار رشت به مناسبت هفته روابط بعد از ظهر امروز در شهرداری این شهر برگزار شد.

drs3ثابت قدم شهردار رشت در این نشست پایگاه های خبری را چشمان تیزبین جامعه و پرکارترین رسانه ها در امور مدیریت شهری دانست و ضمن قدردانی از زحمات بی شائبه آنها گفت:تقارن ناشی از هفته روابط عمومی ها سبب شد تا اینکه نشست امروز با شما برگزار شود.

وی نقد سازنده را برای شهرداری رشت لازم دانست و ضمن استقبال از آن افزود:اگر به جای نقد افراد موضوعات را نقد کنیم به ما کمک می کند تا نقدها سازنده و بدور از جهت گیری های سیاسی باشد و از انحراف خدمت رسانی به مردم نیز جلوگیری می کند.
ضعف ساختاری مدیریت شهری در ایران

ثابت قدم شهرداری و مدیریت شهری را یک مقوله کلی‌گو ندانست و افزود:در همه جای دنیا چه ایران و چه کشورهای توسعه یافته تصمیمات شهرداری ممکن است یک موضع خرد یا یک هدف کلان را هدف بگیرد .

وی با اشاره به قانون نوسازی مصوب سال ۱۳۶۲ گفت:طبق این قانون مقوله خودکفایی شهرداری ها را داریم و شهرداری باید همانند یک بنگاه خصوصی در آمد خود را به هزینه متصل کند.
ثابت قدم افزود:وقتی یک نهاد عمومی غیردولتی منابع خود را از طریق مردمی بدست می آورد و حکم مسئولیتی آن توسط دولت صادر می شود شاهد تضادهایی خواهیم بود که نشان دهنده ضعف ساختاری در انتخاب شهرداران است و این موضوع در شهرهای بزرگ بیشتر خود را نشان می دهد.
ثابت قدم اضافه کرد:برای همه شهرها یک ساختار مدیریتی تدوین شده است و وقتی شاهد یک نگاه محلی در مدیریت محلی نباشیم و انتخاب و شیوه مدیریت بصورت دستوری از بالا انتخاب شود و فرق شهرها تنها در تعداد اعضای شورای شهر باشد شاهد این خواهیم بود که با یک عمل مشابه بنا به میزان توسعه یافتگی شهرها نتایج متفاوتی بگیریم.
وی افزود:هرکسی که به جای من بنشنید این ضعف ساختاری را مشاهده خواهد کرد چون ضعف ساختاری مبتنی بر ساختار است نه نفرات.

خواسته های بلند مدت و میان مدت شهروندان از دست رفته
شهردار رشت با بیان اینکه انباشت عقب ماندگی ها موجب شده  خواسته های بلند مدت و میان مدت شهروندان از دست برود اضافه کرد:وقتی کار کوچکی برای مردم انجام می دهیم آنها فکر می کنند اتفاق بزرگی رخ داده است و بنوعی ما با عملکرد خود سطح انتظارات را پایین آورده ایم .آسفالت یکی از کوچکترین وظایف شهرداری ها از صدسال پیش بوده اما هم اکنون به عنوان خواسته اصلی مردم تبدیل شده و شاهد این بودیم که در دوره ای از نهضت آسفالت نام برده اند,درحالیکه آسفالت وظیفه ذاتی شهرداری است  و این موضوع نمی تواند منتی بر مردم باشد.واقعیت امر این است که هیاهو و بزرگنمایی این موضوع عوام فریبی است.

ثابت قدم گفت: بخاطر پایگاه اقتصادی شهرداری موجب شده که عده ای این نهاد را در انتخابات مستمسک قرار دهند.

سکوت بنده بخاطر از بین نرفتن اعتماد مردم است

شهردار رشت با بیان اینکه با ضعف ساختاری موجود و حجم بالای تقاضاها فساد می تواند در شهرداری رخ دهد اضافه کرد:مطمئن باشید در شهرداری به هیچ عنوان پاتوق سیاسی ایجاد نخواهد شد اما درب شهرداری به روی افراد از جناح های مختلف سیاسی باز است و به شرط رعایت خطوط قرمز شهرداری از تجارب آنها در توسعه شهری استفاده خواهیم نمود.
ثابت قدم راه از بین بردن فساد ساختاری را تمرکز زدایی دانست و افزود:جوانگرایی,توانمندسازی پرسنل و علمی کردن از دیگر راه های از بین بردن فساد است که بخشی از آن انجام شده است  و طی دو سه هفته آینده در شهرداری رشت به ثبات مدیریتی خواهیم رسید.

وی سکوت خود در برابر توهین ها و انتقادات شدید را پرهیز از بدبینی مردم به شهرداری و از بین بردن اعتماد مردم دانست و افزود:سکوت بنده به معنای رضایت نیست بلکه در پاره ای از موارد ناتوانی ذهنی برخی باعث این می شود که نگاه توسعه ای نداشته باشند.

مشکلات یک شبه بوجود نیامده است که یک شبه هم حل شود

ثابت قدم همچنین افزود: اگر انتقادها سازنده باشند قابل پذیرش است باید قبول کنیم که این مشکلات یک شبه بوجود نیامده است که یک شبه هم حل شود. دوره ساخت و تخریب در خوش بینانه ترین شرایط باید مساوی باشد.انتظار نداشته باشید که طی یک دوره یک ماهه تحولات بنیادین بوجود آورم و اینگونه اظهارات تنها یک آرمان گرایی صرف است.

شهردار رشت در ادامه اظهار داشت:این قول را به مردم خواهم داد که با حداکثر توان مجموعه شهرداری و در برخی موارد خارج از مجموعه تلاش کنیم منافع شهرروندان را تامین نماییم.

غوغاسالاری به ضرر مردم است
وی خواستار شفاف سازی بدور از هرگونه هیاهو و در چارچوب مجاری قانونی شد و افزود:غوغاسالاری به ضرر مردم است و مردم رشت به اندازه ی کافی آسیب دیده اند اما اگر عده ای تمایل به غوغا سالاری دارند می توانند به کار خود ادامه دهند.
ثابت قدم با بیان اینکه رینگ اول شهر قبل از انقلاب ساخته شده و هنوز تکمیل نشده است اضافه کرد:علاوه بر طرح سخت افزاری باید کارهای نرم افزاری نظیر طرح ترافیک,دوربین ها وطرح پیاده راه نیز انجام گیرد.
وی همچنین در خصوص نگرانی برخی افراد از قطع شدن درختان با ایجاد خط ویژه اتوبوسرانی در رشت اظهار داشت:هنگام ایجاد این خط ویژه هیچ درختی قطع نمی شود بلکه کنده شده و به جای دیگری منتقل می گردد.

خبرنگار:سینا هوشمند

Share