در جلسه انجمن کتابخانه های عمومی شفت مطرح شد

توسعه فرهنگ مطالعه تنها وظیفه دولت نیست/بی توجهی به کتابخوانی پذیرفتنی نیست

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،مدیرکل کتابخانه های عمومی استان گیلان در سفر کاری خود به شهرستان شفت در جلسه انجمن کتابخانه های عمومی این شهرستان شرکت کرد, محمدپور همچنین در این سفر به دیدار امام جمعه این شهرستان رفت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،مدیرکل کتابخانه های عمومی استان گیلان در سفر کاری خود به شهرستان شفت در جلسه انجمن کتابخانه های عمومی این شهرستان شرکت کرد وی همچنین در این سفر به دیدار امام جمعه این شهرستان رفت.

توسعه فرهنگ مطالعه به تنهایی وظیفه دولت نیست
فرماندار شهرستان شفت در جلسه انجمن کتابخانه های عمومی این شهرستان اظهار داشت: توسعه فرهنگ کتابخوانی تنها وظیفه دولت نیست و همگان باید در تحقق این مهم کوشا باشند و در این خصوص روحانیون ، اساتید دانشگاه و بزرگان شهرستان باید وارد عمل شوند.unnamed

جلسه انجمن کتابخانه عمومی ونهضت مطالعه مفید شهرستان شفت با حضور مدیرکل کتابخانه های عمومی استان گیلان و روسای ادارات، شهرداران و اعضای شورای اسلامی شهرستان شفت برگزار شد.
در این جلسه محمودی فرماندار شفت با اشاره به اینکه بستر شکوفایی همه استعدادها و پتانسیل ها منوط به تنویر تفکر و اندیشه است گفت: هر گفتمانی بی شک باید از بستر مطالعه به رشد و بالندگی برسد. وی اظهار داشت: در اموری که در آن دقت و مطالعه نباشد ، کیفیت فدای کمیت خواهد شد.
وی با اشاره به جایگاه کتاب تصریح کرد : اساسا کتاب وسیله ایست برای نشاط و آرامش روح و اندیشه بشر و اگر مدیران در جامعه اسلامی از مطالعه فاصله بگیرند شکست خواهند خورد و اگر در طول شبانه روز زمانی را به مطالعه اختصاص ندهیم متضرر خواهیم شد که این مساله جبران پذیر نیست.
فرماندار شفت سپس بر نقش خانواده ها در انتقال فرهنگ کتابخوانی به نسل های آینده تاکید کرد. محمودی در ادامه جلسه خواستار فراهم شدن بستری جهت ایجاد مشوق های لازم برای جذب خیرین و سرمایه گذاران به مبحث کتابخانه سازی پرداخت و از شخصیت های فرهنگی و با نفوذ شهرستان خواست زمینه مشارکت همه جانبه سرمایه گذاران و خیرین را در این امر فراهم آورند.
وی تاکید کرد : توسعه فرهنگ کتابخوانی تنها وظیفه دولت نیست و همگان باید در تحقق این مهم کوشا باشند و در این خصوص روحانیون ، اساتید دانشگاه و بزرگان شهرستان باید وارد عمل شوند. وی در پایان خواستار افزایش اعتبارات حوزه کتابخوانی در شهرستان شد و از شهرداران خواست زمین مناسب در شهرهای شفت و احمدسرگوراب شناسایی کنند تا با احداث کتابخانه در آنها نسل های بعد از مواهب آن بهره مند شوند.
محمدپور: هیچ عذری از ما در خصوص بی توجهی به کتابخوانی پذیرفتنی نیست
در ادامه این جلسه مدیرکل کتابخانه های عمومی استان گیلان گفت: کتاب وسیله ای است جهت حرکت انسانها به سمت کمال و میراث گذشتگان از طریق کتاب به ما منتقل شده است. امیر محمدپور در ادامه به دیدگاه ویژه مقام معظم رهبری به کتاب و تلاش های ایشان جهت ترویج فرهنگ کتابخوانی اشاره کرد و گفت: هیچ عذری از ما در خصوص بی توجهی به کتابخوانی پذیرفتنی نیست.
وی اضافه کرد: نهادینه کردن فرهنگ مطالعه بهترین شیوه انتقال ارزشهای فرهنگی به نسل جدید است. وی در ادامه به میانگین پایین مطالعه در کشور ایران نسبت به سایر کشورهای جهان اشاره کرد و اظهار داشت: گیلان از لحاظ سخت افزاری و سرانه فضای مطالعه کتابخانه ها از استانهای محروم کشور است لیکن از لحاظ سرانه مطالعه در کشور در جایگاه مناسبی قرار دارد که این مساله کار متولیان حوزه فرهنگ و کتاب وکتابخوانی را سنگین تر می کند.
محمدپور نقش نهادهای فرهنگی و آموزشی در نهادینه کردن کتاب و مطالعه را یادآور شد و از آموزش و پرورش به عنوان محور اصلی این وظیفه فرهنگی یاد کرد. وی همچنین در این جلسه از امضای تفاهم نامه همکاری با اداره کل آموزش و پرورش برای همکاری های بیشتر در حوزه ترویج هدفمند مطالعه در بین دانش آموزان مدارس مقاطع مختلف در خردادماه سال جاری خبرداد.
مدیرکل کتابخانه های عمومی استان گیلان همچنین در ادامه با اذعان به نقش شهرداریها در بسترسازی برای توسعه کتابخوانی در جامعه گفت: شهرداریهای شهرستان شفت این وظیفه فرهنگی را بخوبی به انجام رسانده اند. وی همچنین در پایان اختصاص مکانی مناسب برای احداث کتابخانه عمومی را از مطالبات مردم فرهیخته شهرستان شفت عنوان کرد و گفت آمادگی داریم در صورت تامین زمین مناسب برای این امر و اختصاص اعتبار مناسب در کوتاهترین زمان ممکن نسبت به احداث و تجهیز این کتابخانه اقدام کنیم.
در پایان این جلسه از تلاشهای شهردار و رئیس شورای اسلامی شهر احمد سرگوراب با اهدای لوح تقدیر از سوی مدیرکل کتابخانه های عمومی استان گیلان قدردانی شد.
باید تلاشهای دست اندرکاران حوزه کتاب را ارج نهاد
خطیب جمعه شفت در دیدار با مدیرکل کتابخانه های عمومی گیلان وظیفه دشوار نهاد های فرهنگی نظیر کتابخانه های عمومی را در بسط و گسترش و نهادینه کردن مطالعهunnamed2 خاطرنشان کرد و اذعان داشت: باید تلاشهای دست اندرکاران حوزه کتاب را ارج نهاد و به بهترین نحو از ایشان تجلیل کرد.
امیر محمدپور صبح امروز چهارشنبه ضمن حضور در دفتر امام جمعه شفت با حجت الاسلام سید عبدالله هاشمی دیدار کرد.
در این دیدار که معاون سیاسی و امنیتی فرماندار شهرستان شفت، سرپرست اداره کتابخانه های عمومی این شهرستان و تنی چند از کارشناسان ستادی اداره کل کتابخانه های عمومی استان نیز حضور داشتند، مدیرکل کتابخانه های عمومی استان با اشاره به نقش مهم ائمه جمعه در روند پیشرفت و توسعه فرهنگی جامعه اظهار کرد: هر کجا ائمه جمعه وارد عرصه فرهنگی جامعه شوند تأثیر بسزایی در روند پیشرفت و توسعه در این حوزه خواهند داشت.
محمدپور: حمایت ائمه جمعه عاملی موثر در نهادینه کردن مطالعه است
محمدپور افزود: با اشاره به اینکه فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی تنها منحصر به دستگاه خاصی نیست، مشارکت و همدلی همه دستگاه‌ها در این راستا را امری ضروری ارزیابی کرد. وی با اشاره به اهمیت ترویج کتابخوانی در بزرگسالان، گفت: اگر چه بیشترین اقدامات در خصوص نهادینه کردن فرهنگ کتابخوانی در میان دانش‌آموزان و نسل جوان انجام می‌شود اما تلاش‌های بسیاری نیز در حوزه کتابخوان کردن بزرگسالان انجام گرفته که نیازمند همکاری و مشارکت بیش از پیش دستگاه‌های فرهنگی است.

وی یادآور شد: کتاب و کتابخوانی یکی از شاخصه‌هایی است که اگر در جامعه رواج یابد بی‌شک معضلات اجتماعی و بسیاری از مشکلات به صورت عمده کاسته می‌شود لذا جذب جوانان و افراد جامعه به سمت مطالعه به سالم‌سازی جامعه کمک می‌کند.
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان گیلان در بخش دیگری از سخنان خود به اهمیت حضور خیرین در بحث کتابخانه‌های استان اشاره کرد و متذکر شد: استفاده از ظرفیت ائمه جمعه برای بیان دغدغه های موجود در حوزه کتابخانه ها از جمله درخواستهای ما از ایشان است و اعتقاد داریم با حمایت و پشتیبانی ائمه جمعه می توانیم موفقیتهای بیشتری در حوزه ترویج فرهنگ مطالعه بدست آوریم.
خطیب جمعه شفت در ادامه این دیدار ثمرات ارزشمند مطالعه کتاب و علم آموزی را یاداور شد و با بیان اینکه آموختن اندیشیدن بسیار ارزشمند تر از فراگیری اندیشه هاست گفت:فرهنگ کتابخوانی دریچه ای برای هدایت بشر به تعقل و تفکر و چنانچه این امر به درستی به انجام برسد نتایج بسیار خوبی در جامعه به دنبال خواهد داشت.
سید عبدالله هاشمی مطالعه را ابزاری برای آگاهی از آنچه در پیرامون انسان رخ میدهد دانست و انسان مطالعه گر را افضل تر از سایر بندگان یاد کرد. وی در ادامه وظیفه دشوار نهاد های فرهنگی نظیر کتابخانه های عمومی را در بسط و گسترش و نهادینه کردن مطالعه خاطرنشان کرد و اذعان داشت: باید تلاشهای بسیار دست اندرکاران حوزه کتاب را ارج نهاد و به بهترین نحو از ایشان تجلیل کرد.
امام جمعه شفت در ادامه استفاده از پتانسیل موجود در اماکن عمومی، مساجد و گلزار شهدا و نیز پاکها را برای ایجاد کتابخانه را برای بسط و گسترش کتابخوانی مفید دانست.

Share