از گوشه کنار سیاست در گیلان:

تعریف ویژه معاون رییس‌جمهور از نماینده رشت/چرا رسانه‌های باجگیر،این روزها حامی استاندارگیلان شده‌اند؟/سخنی با اصلاح‌طلبان و اعتدالیون گیلان/کویر در دل دشت سرسبز

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا بسته خبری ویژه «از گوشه و کنار سیاست گیلان»جایی است که خبرهایی ‌رسمی و غیررسمی استان گیلان ‌بدون توجه به ملاحظه جناح‌های سیاسی برای مخاطبان آماده شده است.

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا بسته خبری ویژه «از گوشه و کنار سیاست گیلان»جایی است که خبرهایی ‌رسمی و غیررسمی استان گیلان ‌بدون توجه به ملاحظه جناح‌های سیاسی برای مخاطبان آماده شده است.
در این بسته خبری دیارمیرزا بخشی از مهم‌ترین اخباری که کمتر بدان ها توجه شده است در اختیار مخاطبین قرار می گیرد.با ما همراه باشید.

تعریف ویژه معاون رییس جمهور از نماینده رشت
jpg3898
سی و یکمین یادواره بزرگداشت مقام معلم و استاد شهید مرتضی مطهری و تجلیل از معلمان نمونه استانی و کشوری که با حضور دکتر نوبخت معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و شماری از نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی در مجتمع فرهنگی- رفاهی زیباکنار برگزار شده بود با حاشیه جالبی همراه شد.
محمدباقر نوبخت معاون رییس جمهور وقتی پشت تریبون قرار گرفته بود با اشاره به نقش تاثیرگذار غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی گفت: «مهندس جعفرزاده مانند شیری که بر روی ویلچر ایستاده ! درون مجلس غرش می کند و از حقوق مردم دفاع می کند.»

سخنی با اصلاح طلبان و اعتدالیون گیلان

گوشه کنار سیاستسایت خبری «گیلان فردا»با اشاره به برخی انتقادات صورت گرفته در خصوص سفر رییس جمهور به گیلان در یادداشتی با عنوان «سخنی با اصلاح طلبان و اعتدالیون گیلان; برای آینده چه می کنید؟ »نوشته است:
شاید نحوه عملکرد مدیران استانی و نحوه انتخاب آن ها جای انتقاد داشته باشد اما آیا نیروهای سیاسی استان – چه اصلاح طلب و چه اعتدالی – نباید از خود بپرسند که در تمام این سال ها چه اقدامی در تربیت مدیران لایق و کاردان انجام داده اند؟ اصلاح طلبان گیلانی که ۸ سال بر سر قدرت بودند در تمام آن سال ها چه برخوردی با نیروهای جوان خود داشتند؟ آیا آن ها را صرفا به چشم نردبان ترقی خود می دیدند یا اینکه فضا را برای مشارکت سیاسی و مدیریتی آن ها باز کردند؟ آیا در تمام آن سال ها با درحاشیه نگه داشتن نیروهای جوان خود و سهیم نکردنشان در قدرت خود باعث نشدند که در دوره فترت و عدم امکان بازگشت به قدرت شرایط خلا مدیریتی ایجاد شود؟ آقایان اصلاح طلبی که اینک به اعتدالیون انتقاد می کنند که چرا به آن ها سهمی در مشارکت نمی دهند آیا خود در زمان قدرت داشتن سهمی نه به جناح های دیگر که به جوانان حامی خود دادند؟ حال انتخابات مجلس نزدیک است و چهره های شاخص اصلاح طلب احتمالا قادر به کاندیداتوری نیستند. اما آیا آن ها با بها دادن به نیروهای جوان خود نمی توانستند اقدام به چهره سازی کنند تا اینک کاندیداهایی در حد و اندازه های مجلس داشته باشند و بازهم مجبور نباشند از لیستی تماما اعتدال گرا حمایت کنند و باز در درجه دوم اهمیت در یک بازی بزرگ سیاسی قرار گیرند؟

اما این انتقاد تنها متوجه اصلاح طلبان نیست. اعتدالیون استان گیلان هم دقیقا دارند همان اشتباهات را مرتکب می شوند. ظاهرا اعتدالیون هم سرمست پیروزی خود هستند و فکر فردا و اتفاقاتی که می تواند در آینده بیافتد را نمی کنند. اعتدالیون گیلان ظاهرا نه تنها خود را بی نیاز از اصلاح طلبان می دانند که توجهی هم به حامیان جوان خود ندارند. مهم ترین دلیلش هم طرح نیمه کاره مشاوران جوانان است. طرحی که قرار بود جوانان مستعد استان را فارغ از تعلقات سیاسی خود وارد سیستم مشاوره ای دولت کند تا دولت اعتدالی در استان بتواند از تفکر و ایده های این جوانان استفاده کند اما تنها با یکی دو انتقاد از جناح مخالف این طرح به فراموشی سپرده شد و حتی بعضا مدیران ادارات نیز حاضر به اجرای این طرح و به کارگرفتن مشاوران جوان نشدند. در هرصورت در بر یک پاشنه همیشه نمی چرخد و عاقبتی که نصیب اصلاح طلبان شد احتمالا در انتظار اعتدالیون و یا هرجناح دیگری خواهد بود. اما آیا اعتدالیون از سرنوشت اصلاح طلبان و خلا مدیریتی برجامانده از حکومتشان درس خواهند گرفت یا بازهم همان اشتباهات آینده سوز را تکرار خواهند کرد.

میدان سیاست ، میدان بازی ای است که اگر هر جناحی بخواهد به مدت طولانی تری در آن بماند باید حداقل چند نکته را رعایت کند. اول آنکه همواره اتحاد و ائتلاف را جایگزین اختلاف و انشقاق کند و دوم اینکه همیشه پایگاه رای خود و حامیان اجتماعی خود را راضی نگه دارد. ضلع سومی هم هست در این بازی. اینکه جریانات سیاسی مدام از کادرسازی غفلت نکنند و به فکر فردایی باشند که چهره های شاخصشان به هر دلیلی قادر به حضور در عرصه قدرت نباشند.

شمشیر دولبه دستفروشی و گاری کبابی رشت
baharmastبهارمست می‌ گوید: اصولا مساله دستفروشی و برخورد با آن برای شهرداری یک شمشیر دولبه است. از طرفی نمی‌توان با دستفروشان برخورد جدی داشت؛ خود مردم بار‌ها از اینگونه رفتارها گلایه کرده‌اند. از طرفی دیگر هم اگر با دستفروشان برخورد جدی نشود با اعتراض مغازه‌داران و صنوف مختلف مواجه می‌شویم که از سد معبر در مقابل واحدهای تجاری خود ناراضی‌اند. مغازه‌داران مالیات، اجاره و عوارض پرداخت می‌کنند اما سد معبر دستفروشان، مانع کاسبی‌شان می‌شود. شهرداری همیشه با این چالش مواجه بوده است و مجبور شده که به صورت بینابینی حرکت کند. نه می‌تواند با این موضوع برخورد قاطعانه داشته باشد نه می‌تواند این امر را‌‌ رها کند. به گزارش شمال ما، معاون خدمات شهری رشت با بیان اینکه ساماندهی دستفروشان به دلیل آنکه جرم محسوب می‌شود نیاز به همکاری نهادی نظامی و انتظامی دارد، اعلام می کند که شهرداری به خاطر رعایت حال شهروندان، خود را موظف به این کار کرده است. وی می‌گوید: برای ساماندهی این افراد دو راه وجود دارد:یا باید اشتغال ایجاد کنیم یا مکانی برای استقرار دائم آنها. البته وظیفه شهرداری ایجاد اشتغال نیست اما اگر کارخانه‌های تعطیل شده دوباره فعالیت خود را آغاز کنند یا کارخانه‌های جدیدی تاسیس شود، به ازای هر کارخانه۱۰۰تا ۱۵۰ نفر صاحب شغل می‌شوند.
از بهارمست درباره وضعیت ۳ خیابان اصلی شهر یعنی اعلم‌الهدی، مطهری و گلسار پرسیدم که قرار است در ‌‌نهایت با دستفروشانش چه کار کند. او نیز در پاسخ می‌گوید: مقرر شده است که در این خیابان‌ها قبل از ساعت ۱۰ شب کسی بساط پهن نکند؛ در این مورد کاملا قاطع برخورد می‌کنیم. مخصوصا خیابان گلسار که ویترین شهر است و تمام گردشگران حتما به این خیابان مراجعه می‌کنند. از این رو ماموران سد معبر به صورت ثابت در این خیابان و اعلم‌الهدی مستقر شده و به هیچ کس اجازه داده نمی‌شود قبل از ساعت ۱۰ شب در این خیابان‌ها بساط پهن کند.
این مدیر شهرداری می‌گوید: موضوع دریافت حق زمین‌های میلیونی از طریق مراجع نظارتی شهرداری مانند بازرسی و حراست بررسی شده است. تحت هیچ شرایطی پذیرفته نمی‌شود که فردی از واحدهای شهرداری بخواهد چنین اشتباهی را مرتکب شود و از دستفروشان حق زمین بگیرد. در این صورت قاطعانه با این تخلفات برخورد خواهد شد.
سوال آخر را درباره گاری‌های کباب فروشی می‌پرسیم.‌‌ همان گاری‌هایی که بسیاری از ما‌ را شب‌ها پذیرای خود کرده است. بهارمست می‌گوید: کباب فروشان عمدتا شب‌ها بساط خود را پهن می‌کنند و برخوردی با آنها صورت نمی‌گیرد مگر اینکه از مراجع دیگر به ما در این باره دستور دهند. کبابی‌ها به هرحال یکی از جاذبه‌های گردشگری این شهر هستند و برای بسیاری از گردشگران شهرهای دیگر، دیدن این کبابی‌ها با این تعداد گسترده، جالب و به یادماندنی است. بهارمست جمله‌اش را در پاسخ به این سوال همشهری که «آیا خودتان هم از این کباب‌ها خورده‌اید؟» اینگونه به پایان می‌رساند: مگر می‌شود رشتی باشی و کباب گاری‌های کباب فروشی دور میدان شهرداری را نخورده باشی.

متقاضیان استخدام معلمی مراقب باشند

در پی پخش خبر مربوط به استخدام ۵۰۰۰ معلم ، برخی افراد سودجو در فضای مجازی و سایت ها به معرفی سایت مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش و شماره حساب جهت دریافت وجه اقدام نموده اند.
اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش گیلان در ادامه نوشته است: تاکنون هیچگونه اعلان رسمی بمنظور برگزاری آزمون استخدامی از طرف مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش صورت نگرفته است و از متقاضیان محترم انتظار می رود در این راستا جهت کسب اطلاعات صحیح فقط به سایت وزارت آموزش و پرورش مراجعه فرمایند.

چرا رسانه های باجگیر، این روزها حامی استاندار گیلان شده اند؟
عصرتدبیر نوشت:با روی کار آمدن دولت یازدهم و تغییر کابینه دولت در استان دکتر محمد علی نجفی پس از طی فعل و انفعالاتی در مسند استانداری گیلان نشست تا امیدها به بازگشت فضای عقلانیت و مدیریت کارامد قوت گیرد.طبیعتا اصلاح طلبان گیلان بنا بر رویه این طیف اصلی حامی حسن روحانی هم در قالب نظام مند به حمایت از وی و ستاد متبوعش پرداختند و صرفنظر از پچ پچ ها و انتقادات درون گروهی مبنا را در تعامل نه تقابل قراردادند.

رسانه های اصلاح طلب هم به تاسی در روند حمایتی فوق سنگ تمام گذاشتند و رسانه های اصولگرا نیزبنا به غایت رویکرد کشوری هم صنفان خود نقش متنقد را بر عهده گرفتند.اما گویا گیلان منطقه ای منحصر به فرد در کشور محسوب میشود و گاها اتفاقاتی در آن رخ میدهد که تمامی معادلات سیاسی که هیچ فلسفی را استحاله میکند!

این روزها و برخلاف عرف ساری و جاری در کشور برخی رسانه های به ظاهر اصولگرا که شاید بخاطر غیر بومی بودن وحتما ناآشنایی به ادبیات بدیهی تقسیم بندی جناحی با حمله به اصلاح طلبان خود را دلسوز و حامی آقای استاندار جلوه میدهند.

آقای استاندار تاکنون از خود پرسیده اید که عملکرد شما حاوی چه محتوایی بوده که دوستان و مداحان شما به جای هزینه داده ها و صاحبان تفکر انقلابی ناب و حامیان رییس جمهور محبوب ،اینک عده ای تازه به دوران رسیده و باج گیر رسانه ای شده اند؟ آیا چنین حمایت هایی از جنس حمایت دشمن نادان بجای دوست دانا برای فقط خوش رقصی چندروزه و اغفال و به بیراهه کشاندن مدیریت عالی استان محسوب نمی شود؟

غار گنجخانه سوباتان شناسایی شد

پیرو دعوت قبلی از اعضای انجمن غار و غارشناسی ایران یک تیم چهار نفره با کلیه امکانات فنی در سوباتان حضور یافته و روز جمعه ۱۱ اردیبهشت ۹۴ وارد غار گنجخانه شدند . این کاوش علمی حدود ۲/۵ ساعت طول کشید و گروه غارنورد ضمن عکسبرداری و فیلم برداری کامل از داخل غار ، نقشه دقیقی از ابتدا تا انتهای آن را تهیه نمودند . اطلاعات بدست آمده طی گزارش مبسوطی بهمراه تصاویری از داخل غار در سایت انجمن غار شناسی ایران ثبت خواهد شد(www.iransplo.com) و این اطلاعات در این سایت نیز خواهد آمد . قرار است بروشور ویژه ای هم به چاپ رسیده و در اختیار علاقمندان قرار گیرد . ضمناً غار گنجخانه سوباتان در لیست غارهای شناسایی شده کشور توسط انجمن مذکور به ثبت خواهد رسید .

_files_9b39e59aa797596cb8f04ab89d2c4cca_IMG_۲۰۱۵۰۵۰۱_۱۰۱۹۳۶

کویری در دل دشت سرسبز گیلان

شرکت صنایع سیمان گیلان سبز از جمله شرکتهای تابعه سیمان تهران و وابسته به بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی است که با هدف تامین بخشی از نیازهای سیمان استان گیلان و مازندران ، توسعه صادرات و همچنین ایجاد اشتغال و محرومیت زدائی فعالیت اجرایی خود را با حمایت بانک ملت از سال ۸۳ شروع کرد.

اما با افتتاح بزرگترین کارخانه سیمان در بخش دیلمان شهرستان سیاهکل علاوه بر تخریب زیست محیطی و تردد خودروهای سنگین برای حمل سیمان رفته رفته جاده منتهی به این کارخانه از شهر سیاهکل تخریب شد و  این قضیه موجب نارضایتی بومیان منطقه را فراهم آورد.حتی در زمانی خبرهایی مبنی بر تعطیل شدن کارخانه سیمان دیلمان در صورت بحرانی شدن وضعیت منطقه شنیده میشد.
در نهایت روزها گذشت و مسئولان احداث جاده اختصاصی و تعریض و بهسازی جاده موجود را راه حل مشکلات دانستند و در این راه گام هایی برداشته شد.
کسی منکر این مسئله نیست که برای ایجاد اشتغال در گیلان در کنار حمایت از کشاورزی راهی جز ایجاد گسترش صنعت نداریم اما سوالی که همواره ذهن بسیاری از مردم و دوستداران محیط زیست را درگیر می کند این است که برای احداث این کارخانه در طبیعت شکننده و کوهستانی دیلمان که جاده های زیبای آن همواره در یاد گردشگران مانده آیا ملاحظات زیست‌ محیطی و شاخص‌هایی مانند راه‌ دسترسی رعایت شده است؟
بر این اعتقاد نیستیم که «محیط زیست» تبدیل به «محیط ایست» شود اما باید به یاد داشته باشیم که زمینی که در آن زندگی می کنیم و هوایی که در آن نفس می کشیم حق آیندگان نیز هست.

Share