تحلیلی بر اتفاقات اخیر در حوزه فرهنگی منطقه آزاد انزلی

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا تغییرات و تحولات دو ساله اخیر در مناطق آزاد و به تبع آن سازمان منطقه آزاد انزلی در عین حال که بیانگر دوران طلایی فعالیت های اقتصادی و تولیدی در این مناطق است. از سوی دیگر از تقویت جایگاه فرهنگی در این مناطق خبر می دهد. اگر در دولت […]

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا تغییرات و تحولات دو ساله اخیر در مناطق آزاد و به تبع آن سازمان منطقه آزاد انزلی در عین حال که بیانگر دوران طلایی فعالیت های اقتصادی و تولیدی در این مناطق است. از سوی دیگر از تقویت جایگاه فرهنگی در این مناطق خبر می دهد.
azadاگر در دولت دوم احمدی نژاد و با حضور بقایی به عنوان معاون رییس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی گردشگری، شاهد حضور فعال مناطق آزاد در عرصه فعالیت ها و نمایشگاه های گردشگری داخلی و بین المللی بودیم در دوران جدید و با حضور حجت الاسلام محمدعلی زم، با آن سابقه درخشان در عرصه مدیریت حوزه هنری کشور، در معاونت فرهنگی اجتماعی گردشگری دبیرخانه مناطق آزاد، دوره ای از اجرای برنامه های فرهنگی و هنری را در هفت منطقه آزاد شاهد بوده و هستیم.
در این میان بی تردید مدیران عامل مناطق آزاد براساس رویکردهای جدید مدیریتی دوران ریاست مهندس ترکان و همچنین تغییر نگاه به فرهنگ در جهان امروز به عنوان حلقه اتصال کشورها به یکدیگر، مقوله فرهنگ را یک امر ضروری برای توسعه مناطق دانسته و به تقویت آن در کنار مقولات اجتماعی، گردشگری در مناطق آزاد پرداختند.
لازم به ذکر است که معاونت فرهنگی، اجتماعی گردشگری در مناطق آزاد عمری در حدود ۵ سال داشته و تا پیش از این موضوعات اجتماعی و توجه به توسعه مولفه ها و متغیرهای اجتماعی در کنار زیرساخت های گردشگری در اولویت کاری مناطق آزاد بوده و موضوع فرهنگ در حد برگزاری نمایشگاه کتاب، برگزاری جشن های ملی-مذهبی، دوره های آموزشی-فرهنگی، برنامه های فرهنگی معرفی فرهنگ آن منطقه و استان، کنسرت موسیقی و یا نمایشگاه های مختلف مرتبط با مقولات فرهنگی، باقی مانده بود!!
در منطقه آزاد انزلی نیز طی یک سال گذشته شاهد حضور شاعر خوش قریحه سید ضیاء الدین شفیعی بودیم که ایشان با مدرک معادل کارشناسی ارشد و با دانشی فراتر از آن در حوزه شعر و ادبیات فارسی، وارد عرصه فرهنگ ،هنر و گردشگری منطقه آزاد انزلی شد.
اما آنچه موجب نگارش این یادادشت شد این است که طی چند روز گذشته شاهد برکناری ایشان بودیم و موضوعاتی طرح و ادعا شده است که آن عزیز به تنهایی مبدع و برگزار کننده ۱۵۰ برنامه فرهنگی در منطقه آزاد انزلی تنها در عرض یکسال بوده، طرفه اینکه وزارت ارشاد نیز در طول یکسال، چنین ادعایی را مطرح نمی کند..
گرچه می توان علاوه بر صدق مدعای کمیّت به کیفیت مورد ادعا نیز خدشه وارد نمود، باید متذکر شد به دلیل غلبه فعالیت های هنری با محوریت شعر در عرصه های فعالیت ، منطقه آزاد انزلی عرصه تغّلب شعر بر سایر حوزه های فرهنگی بود و این درحالی است که منطقه آزاد نیازمند توسعه زیرساخت های سخت افزاری و در مرحله بعد نرم افزاری فرهنگی است و شعر و موسیقی تنها یکی از عرصه های فرهنگ است. در واقع برای جلب مشارکت مردم و معرفی مناطق آزاد نیازمند ارائه فعالیت های فرهنگی در تمامی حوزه های فرهنگ عامه به عنوان عاملی در جهت جذب سرمایه گذار و گردشگر به این مناطق می باشیم، به خصوص در منطقه آزاد انزلی با توجه به وجود بیش از ۳۰ روستا ،بیش از ۵ میلیون گردشگر و ۳۰ هزار ساکن در این منطقه که تشنه این نیاز هستند .
در طی این یکساله گذشته بودجه فرهنگی منطقه آزاد انزلی بیش از دو هزار درصد افزایش یافته و از آنجا که یکی از مهمترین کمبودهای توسعه فعالیت های فرهنگی کشور، کمبود بودجه مالی است، این توجه و رویکرد حمایتی به مقوله فرهنگ موضوع قابل تأملی است که یقیقا نقش بسزایی در هر گونه رشد فعالیت فرهنگی در این منطقه داشته است.
مگر می شود رویدادی در یک سازمان چند منظوره اقتصادی روی دهد، آن هم سازمانی که این نوع از مقوله فعالیت فرهنگی خاص ( مانند اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی ، حوزه هنری ، سازمان تبلیغات اسلامی و …) جز وظایف ذاتی و ماموریت اصلی در زمان تاسیس آن نیست و مدیرعامل آن سازمان خبری و نظری ،حمایتی در خصوص آن نداشته باشد؟ مگر می شود همه آنچه مدعی هستند تنها از سوی یک نفر خاص انجام شده باشد؟
یقیقا تا بستری فراهم نباشد فعلی محقق نمی شود و این بستر از نیروی انسانی تا بودجه و از همراهی مدیریت عالی تا همکاری سایر نهادهای همکار سازمان را شامل می شود.از باور به دور است که از مجموعه هزاران نفری فرهنگ دوستان و هنرمندان استان گیلان، تنها ۱۵ عزیزی که اکثریت آنان اجرا و مدیریت برنامه های یک سال اخیر این سازمان را از سوی بخش خصوصی برعهده داشته یا نسبت فامیلی دارند، برای برکناری ایشان بهنگران شوند و بیانیه بدهند!!
از راستی به دور است که مطرح شود ایشان در هنگام حضور در جلسه برکنار شده اند در حالی که همکاران ایشان اظهار میدارند که در زمان ابلاغ حکم برکناری فقط خودشان و یکی ار نیروهای زیر مجموعه معاونت در محل کار ایشان در سازمان حضور داشتند و این یک فرآیند سازمانی طبیعی است که همانگونه که براساس مراحل اداری حکم معاونت ایشان از سوی مدیر عامل منطقه آزاد انزلی صادر و ایشان به این سمت منصوب شد، در صورت عدم انجام امورات محوله و بروز ناهماهنگی و درگیریهای مختلف درون سازمانی و یا برون سازمانی از سوی مدیر یا معاونی ، طبق همان رویه و از سوی همان مقام حکم قطع همکاری از مقام معاونت امضا و ابلاغ شود.
منتقدان عملکرد شفیعی در یکساله اخیر ،عدم استفاده از خرد جمعی همه هنرمندان و مدیران هنری ، عدم تعامل با دستگاه های مرتبط استانی به ویژه مراکز فرهنگی و مذهبی ، صرف هزینه های گزاف برای اموری که پیش از این با بودجه بسیار کمتری انجام می شد، بهره گیری از افراد و گروهی خاص برای برگزاری برنامه های فرهنگی و هنری در این منطقه ، از مهمترین ضعف های این دوران میدانند و معتقدند که مغفول ماندن مقولات مذهبی و توجه به مناسبت ها و شعائر دینی به همراه متغیرهای اجتماعی منطقه و بهره گیری از ظرفیت های مساجد و پایگاه های مقاومت روستاهای منطقه از مهمترین حلقه های مفقوده فعالیت های فرهنگی مغفول مانده این دوران است.
از سوی دیگر عدم حضور مستمر ایشان در منطقه و رشد کند فعالیت های گردشگری در این منطقه که زیر نظر ایشان مدیریت میشد ازنقدهای دیگری است که به عملکرد معاونت فرهنگی و گردشگری این منطقه وارد است که در سال گذشته در میان پروپاگاند و تبلیغات رسانه ای و اطلاع رسانی منطقه آزاد انزلی مجالی برای طرح نیافتند.
در پایان باید تصریح نمود اگر دوستان دوستدار شخص شفیعی به عنوان هنرمندی شاخص در عرصه ادبیات و شعر هستند که موضوعی قابل احترام است اما اگر مدعای آن ها داشتن دغدغه توسعه فرهنگ در منطقه آزاد انزلی است این جریان سازی اخیر رسانه ای ، منطقه ای را که در مسیر تبدیل شدن به یکی از مناطق آزاد موفق کشور است را ، به حاشیه خواهد برد.
آیا بهتر نیست به معاون جدید منطقه آزاد انزلی که از مدیران بومی و موفق زیر مجموعه جناب شفیعی در حوزه اجتماعی بوده است زمان داده شود تا با آرامش برنامه های ارائه شده را عملی کند و در صورت ضعف عملکردی معاون جدید این برکناری انجام گرفته مورد نقد واقع شود.

Share