دیارمیرزا گزارش می دهد:

تبلیغات وسوسه کننده برای کسب درآمد زیاد,بازاریابی شبکه ای یا شرکت های هرمی؟!

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا نوع تبلیغات و عملکرد برخی شرکت ها که تحت عنوان «بازاریابی شبکه ای»مشغول فعالیت هستند بی شباهت به همان شرکت های هرمی نیست.به دلیل اهمیت این موضوع گفتگویی با معاون بازرگانی اداره کل صنعت ,معدن و تجارت استان گیلان انجام داده ایم.

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا«آیا به دنبال کسب درآمد و سود بسیار تنها با چند ساعت کار روزانه هستید؟ دوست دارید ره صد ساله را یک شبه بروید؟ درآمد چند ده میلیون تومانی در انتظار شماست.فقط کافی است این کالا را از شرکت ما بخرید و بعد از آن به دنبال جذب افراد باشید.هرچه افراد بیشتری جذب کنید بصورت تصاعدی پورسانت بیشتری نصیب شما می شود.»

۱۳۴۹۱۰_۳۰۰سالهای نه چندان دور گزاره های فوق را از سوی شرکت های هرمی نظیر گلدگوئست شنیده بودیم.اما امروز نوع تبلیغات و عملکرد برخی شرکت ها که تحت عنوان «بازاریابی شبکه ای»مشغول فعالیت هستند بی شباهت به همان شرکت های هرمی نیست که روزگاری تبدیل به یک بلای بزرگ برای خانواده ها شده بودند.شرکت هایی که حاصل فعالیت اآنها در کشور، هزاران مالباخته ای بود که به سودای سود کلان و افسانه ای به عضویت شبکه های هرمی درآمده بودند اما پس از مدت زمان اندکی اصل سرمایه خود را نیز از دست یافته دیده بودند.

به دلیل اهمیت این موضوع و تبلیغات فراگیر شرکت هایی که تحت عنوان بازاریابی شبکه ای مشغول فعالیت هستند گفتگویی با «مجید زیرک» معاون بازرگانی اداره کل صنعت ,معدن و تجارت استان گیلان انجام داده ایم.

فعالیت شرکت ها در صورت کسب مجوز قانونی است

زیرک در پاسخ به اولین سوال خبرنگار ما در خصوص قانونی بودن فعالیت شرکت های «بازاریابی شبکه ای» گفت: در صورتی که شرکت ها از وزارت صنعت و معدن و تجارت مجوز فعالیت کسب کرده باشند فعالیت انها قانونی است و مردم می توانند با مراجعه به سایت وزارتخانه و در بخش« امور اصناف»از نام شرکت های دارای مجوز برای فعالیت در بخش بازاریابی شبکه ای مطلع شوند.
مجید زیرک در ادامه افزود:پس از صدور مجوز توسط وزارت صنعت بخشنامه ای به سازمان از سوی وزارت خانه ارسال شده و در آن نام شرکت های دارای مجوز بصورت رسمی اعلام می شود.
وی با تاکید بر اینکه مجوز شرکتهای بازاریابی شبکه ای از سوی وزارت صنعت معدن و تجارت صادر می شود تصریح کرد:حدود ۴ الی ۵ شرکت هم اکنون در گیلان فعالیت دارند و هم اکنون نظارت مستمر بر فعالیت این شرکت ها صورت می پذیرد.

تذکر به فعالیت برخی شرکت های بازاریابی شبکه ای

معاون بازرگانی اداره کل صنعت و معدن و تجارت استان گیلان در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار دیارمیرزا در خصوص اینکه «مشاهده شده است فعالیت برخی از این شرکت ها بی شباهت به شرکتهای هرمی نیست» اظهار داشت: این شرکت ها حق عدول از قوانین را ندارند و تذکراتی در این خصوص به برخی شرکت ها داده شده است و مطمئنا با اثبات تخلف پروانه فعالیت آنها از سوی وزارت صنعت تعلیق خواهد شد.
وی با تائید خبر تبلیغات وسوسه کننده برخی شرکت ها مبنی بر«کسب درآمد ماهانه چند ده میلیون تومان» گفت:متاسفانه بعضا این شرکت ها چنین تبلیغاتی می کنند که چندین بار در این خصوص از سوی معاونت بازرگانی به آنها تذکر داده شده است.

اکثریت افراد جذب شده جوان هستند
زیرک در ادامه گفت:بیشتر افرادی که جذب شرکت های بازاریابی شبکه ای می شوند از سن و سال کمی برخوردارند و علاقه مند به کسب درآمد هستند.
این مسئول با بیان اینکه فلسفه بازاریابی شبکه ای باید فروش محصولات بصورت مستقیم و آسانتر به مصرف کننده باشد تصریح کرد:اما هم اکنون آنچه که از فعالیت برخی از این شرکت ها مشاهده می شود خلاف این مساله را اثبات می کند.
وی اضافه کرد:برخی از این شرکت ها به اعضای خود می گویند شما باید یک میلیون تومان خرید داشته باشید و سپس نفرات دیگری را معرفی کنید تا آنها هم از شرکت کالا خریداری کنند,درحالیکه این روش مربوط به شرکت های هرمی و کاملا غلط است و هر کجا موردی مشاهده شود تذکرات لازم داده شده و پرونده به وزارت خانه ارسال می شود.
تجربه یک مسئول گیلانی از یک شرکت بازاریابی شبکه ای

معاون بازرگانی اداره کل صنعت و معدن و تجارت استان گیلان در ادامه گفتگو با خبرنگار دیارمیرزا به تجربه شخصی خود در این مورد اشاره کرد و گفت:همزمان با اوایل فعالیت این شرکت ها در گیلان ,فرزندم برای کسب اطلاع بیشتر از نحوه فعالیت این شرکت ها در یکی از جلسات انها حضور پیدا کرده بود و در همانجا متوجه برخی اظهارات غیرمنطقی آنها شد.
زیرک در ادامه گفت:مسئول آن شرکت وقتی پاسخ قانع کننده ای برای سوالات فرزندم درخصوص نحوه پرداخت سود و… نداشت گفته بود:«شما زیاد سخت نگیرید ما می خواهیم مردم را به این مسیر بکشانیم»
وی اضافه کرد:این شرکت در ادامه جلسات آموزشی خود برای اینکه رنگ قانونمندی به اقدامات خود بدهد به مردم گفته بود که «فرزند معاون بازرگانی اداره کل صنعت و معدن و تجارت استان گیلان نیز با ما همکاری دارد.»
زیرک گفت: پس از مشاهده چنین تخلفاتی به آن شرکت تذکر داده شد و پروانه فعالیت آن نیز تعلیق شد.
معاون بازرگانی اداره کل صنعت , معدن و تجارت استان گیلان در پایان بار دیگر بر غیرقانونی بودن فعالیت شرکت های بدون مجوز و برخورد با فعالیت هرمی تاکید کرد و از شهروندان خواست در صورت مشاهده هرگونه تخلف گزارش خود را به تلفن ۱۲۴ اعلام نمایند.

لزوم آگاهی بیشتر مردم
در پایان این گزارش باید گفت خرید اجباری یک نوع محصول خاص نظیر کیف و کفش, ادکلون ,شکلات و دستمال کاغذی از شرکت های بازاریابی شبکه ای در حالیکه قیمت آن محصولات در بازار کمتر از قیمت خریداری شده است منطقی به نظر نمی رسد.در پایان به نظر می رسد شباهت های زیادی میان بازاریابی شبکه ای با شرکت های هرمی وجود دارد که شائبه وقوع مالباختگی اعضا را کم نمی کند و از سوی دیگر نظارت بیشتر متولیان امر و آگاهی مردم را می طلبد.

فر نعیمی رز،عطالله حکیمی،
Share