جعفرزاده: دولت بانک‌ها را به حال خود رها نکند

بانک ها نه به فکر منافع مردم بلکه صرفا در جهت منافع خود عمل می‌کنند

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تأکید کرد: اگر دستگاه نظارتی بالای سر بانک‌ها نباشد، آنها نشان داده‌اند که نه به فکر منافع مردم بلکه صرفا در جهت منافع خود عمل می‌کنند؛ بنابراین لازم است دولت این اقدامات بانک‌ها را محدود کند تا خون مردم را در شیشه نکنند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،غلامعلی جعفرزاده‌ایمن‌آبادی، عضو کمیسیون برنامه وبودجه مجلس شورای اسلامی و از امضاءکنندگان نامه به رئیس‌جمهور مبنی بر لزوم کاهش نرخ سود بانکی،به بیان اهداف نگارش این نامه پرداخت و اظهار کرد: مسلما اینکه بانک‌ها به طور کامل به حال خود رها شوند دارای اشکال است و تبعات اینکه به صورت تکلیفی نرخ سود را تعیین کنیم را مشاهده کرده‌ایم و نکته دیگر این است که در دولت یازدهم هم تا به اینجای کار بانک‌ها رها شده هستند؛ در صورتی‌که ۸۰ درصد منابع بانک‌ها از محل سپرده‌گذاری‌های مردم است.۲۰۱۵۰۲۰۱۱۵۳۸۴۲_jafarzade-865

دولت بانک‌ها را به حال خود رها نکند

وی ادامه داد: دولت‌ها نمی‌توانند بگویند ما هیچ نقش نظارتی نخواهیم داشت و در امور بانک‌ها دخالتی نخواهیم کرد. بانک‌ها مستقل نیستند و باید پاسخگو باشند؛ دولت‌ها هم باید حافظ منافع مردم بوده و ضمن اینکه بنگاه‌های اقتصادی را حفظ کرده و چیزی به آنها تحمیل نکنند، رها کردن آنها هم دارای اشکال است.

جعفرزاده اظهار کرد: اینکه بانک‌ها به سمت بنگاه‌داری رفتند و مورد اعتراض مقام معظم رهبری هم قرار گرفت ناشی از همین رهاشدگی و لجام‌گسیختگی اقتصادی است و انتظار ما از دولت این است که در این مورد ورود پیدا کرده و ضمن رعایت چارچوب اقتصادی کشور که ورود و دخالت دولت در مسائل اقتصادی را دچار اشکال نکند اما مانع رها کردن مراکز اقتصادی به حال خود شود.

مجلس پشتیبان برنامه رئیس‌جمهور در زمینه کاهش سود بانکی است

عضو کمیسیون برنامه وبودجه مجلس تأکید کرد: با این اوصاف، بانک‌ها باید کف و سقف سود را رعایت کنند و بدین‎گونه نباشد که هر میزان که مایل هستند سود دریافت کنند و اصلا در نظر نداشته باشد که منابع مردم را در جهت تولید کانالیزه کنند.

وی افزود: اخیرا مشاهده کردیم که جناب آقای رئیس‌جمهور برنامه‌هایی در این زمینه دارند و برای اینکه متوجه شوند مجلس پشتیبان ایشان است و از این استراتژی اقتصادی حمایت می‌کند این نامه نگارش شد و به امضای ۱۵ نفر از اقتصاددانان مجلس از جمله بنده رسید.

تأثیر کاهش نرخ سود بر حذف ربا از نظام بانکی

جعفرزاده در پاسخ به این پرسش که کاهش سود بانکی چگونه در حذف ربا و تحقق بانکداری اسلامی در کشور تأثیرگذار است؟ اظهار کرد: اکنون چیزی که نمی‌توانیم هیچ پاسخ منطقی در مورد آن به مردم بدهیم همین بانکداری بدون رباست و با اینکه علما این قانون را تأیید کرده‌اند اما باز بانکداری بدون ربا برای مردم قابل لمس نیست؛ چراکه بانک به دنبال این است که بیشترین سود را ببرد و قطعا کاهش نرخ سود در حذف ربا از نظام بانکی تأثیرگذار است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تأکید کرد: اگر دستگاه نظارتی بالای سر بانک‌ها نباشد، آنها نشان داده‌اند که نه به فکر منافع مردم بلکه صرفا در جهت منافع خود عمل می‌کنند؛ بنابراین لازم است دولت این اقدامات بانک‌ها را محدود کند تا خون مردم را در شیشه نکنند.

کاهش نرخ سود باعث افزایش اعتماد مردم به نظام بانکی می‌شود

منتخب مردم رشت در خانه ملت در پایان عنوان کرد: کاهش سود بانکی ممکن است همه مشکلات را حل نکند اما قطعا مشکلات را کاهش داده و اعتماد بین مردم و نظام پولی کشور را تا حدود زیادی تقویت می‌کند اما باز تکرار می‌کنم در نظام بانکی، به جای نظام دستوری باید نظام کنترلی حاکم باشد./ایکنا

 

Share