سام سکوتی بداغ

ایران برنده جنگ عربستان و یمن

گرچه آتش بس عربستان میان عربستان و یمن خیلی از طرف ارتش عربستان جدی گرفته نشده است و حملات گاه و بیگاه بر سر مردم یمن
همچنان ادامه دارد اما گزارش سی ان ان از جنگ این دو کشور در نوع خود جالب توجه است و شبکه خبری امریکا هم تلویحا ایران را برنده این منازعه منطقه ای قلمداد کرده است که این هم یکی دیگر از موفقیتهای دستگاه دیپلماسی دولت تدبیر و امید است.

ایران برنده جنگ عربستان و یمن

گرچه آتش بس عربستان میان عربستان و یمن خیلی از طرف ارتش عربستان جدی گرفته نشده است و حملات گاه و بیگاه بر سر مردم یمن همچنان ادامه دارد اما گزارش سی ان ان از جنگ این دو کشور در نوع خود جالب توجه است و شبکه خبری امریکا هم تلویحا ایران را برنده این منازعه sokotiمنطقه ای قلمداد کرده است که این هم یکی دیگر از موفقیتهای دستگاه دیپلماسی دولت تدبیر و امید است.
در آغاز حمله به یمن بیشتر کشورهای منطقه از تصمیم عربستان حمایت کردند و در فکر همکاری و پیوستن به ائتلاف عربستان هم بودند اما پس از ورود ایران به ماجرا و صحبت با مقامات پاکستانی آنها از همکاری با عرب ها سر باز زده و حتی در مذاکره ای که پاکستانی ها با مقامات عربستانی داشتند آنها را دعوت به همکاری با ایران و توافق با ایران بر سر حوثی ها کردند و از ایران هم خواستند حوثی ها را راضی به توافقی کنند که عربستانی ها بتوانند با آن کنار بیایند.
در کنار پاکستانی ها که دست رد به سینه سعودی ها زدند ترک ها هم اگر چه در آغاز موافق سرکوب حوثی ها بودند بر اساس همان گزارش سی ان ان پس از سفر از رجب طیب اردوغان به ایران ( همان سفری که خیلی از دوستان سخت تلاش می کردند اتفاق نیفتد و دولت را به دلیل همان سفر مورد نقد های تندی قرار دادند) تغییر موضع داده و صریحا اعلام کردند روابط تجاری با ایران را ارجح می دانند و تقاضای راه حل سیاسی برای پایان مناقشه یمن را کردند.
عربستان وارد مهلکه ای شده است که نه قادر به خروج از آن بدون قبول یک شکست نظامی و سیاسی است و نه حاضر است حوثی ها را که مورد حمایت ایران است در قدرت بپذیرد و دلیل عدم توجه به آتش بس هم ناشی از همین سردرگمی است که نمی داند با کدامین دلیل حملات تجاوز گرایانه ای که جز بدنام تر کردن آل سعود هیچ منافع دیگری برای آنها نداشته است را توجیه کند.
به نظر یکی دیگر از معجزات دستگاه ظریف و موقعیت سنج وزارت امور خارجه دولت تدبیر و امید پیش بینی باتلاقی شدن سرزمین های خشک یمن برای ارتش عربستان است و متعاقب آن معجزه پیروزی در جنگی است که ما حضور فیزیکی در آن نداریم.
در پایان روی سخنم با آنانی است که دیپلماسی خارجی را هم با هیجانات روز پیوند می زنند و از دولت انتظار دارند همچون گذشته دست به اتخاذ تصمیمات هیجانی (یهویی) بزند که جز هزینه برای و متحدان ما در منطقه سودی دیگری نمی تواند داشته باشد، اگر تلاش های دولت و سیاست خارجی آن منجر به نجات جان هر انسان بی گناهی شود که در مورد یمن تا حدودی مؤثر هم افتاده و کارکرد مثبتی داشته است .
سام سکوتی بداغ

پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا: انتشار مطالب خبری و یادداشت های دریافتی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

Share