در پانزدهمین اجلاس اتاقهای بازرگانی پنج کشور حاشیه دریای خزر عنوان شد

منطقه مشترک آزاد اقتصادی خزری راه‌اندازی شود

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،استاندار گیلان با بیان اینکه آماده ترانزیت نفت و گاز کشورهای حاشیه خزر هستیم، گفت: راهبرد کشورهای خزر در منطقه با توجه به وضعیت اقتصادی جهان برد برد است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،استاندار گیلان با بیان اینکه آماده ترانزیت نفت و گاز کشورهای حاشیه خزر هستیم، گفت: راهبرد کشورهای خزر در منطقه با توجه به وضعیت اقتصادی جهان برد برد است.

photo_2015-04-30_12-16-43محمدعلی نجفی در مراسم افتتاحیه پانزدهمین اجلاس اتاقهای بازرگانی پنج کشور حاشیه دریای خزر ، اظهار داشت: گیلان آماده استقبال از سرمایه گذاران خارجی و داخلی است.

وی با بیان اینکه از ۲۰ سال قبل با آستراخان روسیه تبادل اقتصادی داریم، افزود: نخستین نمایشگاه صنعتی ایران توسط گیلان در آستراخان برگزار شد و در همان سال‌ها خط کشتیرانی آستراخان به انزلی ایجاد شد.

استاندار گیلان با اشاره به راه‌اندازی پرواز آستراخان روسیه به رشت در ۲۰ سال گذشته، گفت: گیلان در بند آکتائو و جمهوری آذربایجان و سایر کشورهای حاشیه خزر نیز فعالیت‌خوبی داشته است.

نجفی با اشاره به تلاش‌های دولت تدبیر و امید در بهتر شدن فضای بین المللی برای رونق تجارت خارجی کشورمان گفت : حضور گرم بخش خصوصی در نشست توسعه و سرمایه گذاری با رئیس جمهوری پاسخ روشن به سیاست های اقتصادی و دیپلماسی فعال دولت است که فضای بهتری را برای کار و تلاش و رونق اقتصادی ایجاد کرده است.

وی خواستار گسترش روابط اقتصادی بخش خصوصی گیلان با همه کشورها شد و تصریح کرد: زمینه این روابط را بصورت گسترده فراهم می‌کنیم.

استاندار گیلان با بیان اینکه تقویت تشکل های غیردولتی جزء بحث های اصلی ما است، گفت  برگزاری این نشست در منطقه ی آزاد نشان دهنده ی پیوند خوب بین این دو بخش است و باید از فرصت منطقه آزاد برای تقویت بخش خصوصی بهره بگیریم.

نجفی به تجارت گیلان با کشورهای حاشیه دریای خزر اشاره کرد و گفت: برگزاری این اجلاس فرصتی مغتنم برای معرفی ظرفیت‌های مختلف گیلان و جذب سرمایه‌گذاری خارجی است.

وی با بیان اینکه :توسعه تجارت گیلان با کشورهای حاشیه خزر به عنوان استان معین در خدمت منافع ملی کشور است، تصریح کرد: از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی این کشورها در ساخت راه آهن رشت به آستارا که به نفع روابط اقتصادی همه ی طرفها است استقبال می‌کنیم.

استاندار گیلان با اشاره به منابع نفت و گاز کشورهای حاشیه خزر، اظهار داشت: دریای خزر دریای صلح و دوستی است و دولت ایران عزم جذی دارد روابط خود را با شرکای حاشیه خزر افزایش یابد.

نجفی با اشاره به ظرفیت ۳ درصدی ذخایر نفت و ۵درصدی ظرفیت گاز جهان در آسیای میانه، افزود: منابع انرژی در کشورهای حاشیه خزر دارای اهمیت‌های زیادی است.

وی با بیان اینکه یک کشور تولید کننده و مصرف‌کننده بزرگ نفت و گاز است، خاطرنشان کرد: ایران توانایی خرید گاز ترکمنستان و قزاقزستان را دارد تا از آن در پالایشگاه‌های کشور بهره برد.

استاندار گیلان با بیان اینکه آماده ترانزیت نفت و گاز کشورهای حاشیه خزر هستیم، گفت: راهبرد کشورهای خزر در منطقه با توجه به وضعیت اقتصادی جهان برد برد است.

نجفی با اشاره به ظرفیت‌های گردشگری، کشاورزی و صنعتی گیلان، تصریح کرد: منطقه آزاد انزلی یک ظرفیت بزرگ برای افزایش مبادلات تجاری است.

وی با اشاره به ضرورت تشکیل سازمان فراگیر تجاری بین کشورهای حاشیه خزر، اظهار داشت: تدوین و تصویب سند مدیریت توسعه حاشیه خزر ضروری است و پیشنهاد داریم برای تعامل سازنده  بین مناطق آزاد و ویژه یک مجموعه واحد ایجاد شود و منطقه مشترک آزاد اقتصادی خزری راه‌اندازی شود./تسنیم

ایرج ندیمی، محمد مهدی رهبری املشی،غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی،محمدحسین قربانی ،حسن تامینی،جبار کوچکی نژاد،مهرداد لاهوتی،ناصر عاشوری،حمیدرضا خصوصی،حسن خسته بند،محمود شکری،صفر نعیمی رز،عطالله حکیمی،

Share