حمایت مدیرکل کتابخانه های عمومی گیلان از ایده «نان به شرط کتاب»:

آرزویی که به حقیقت پیوست;تقدیر از نانوای خوش‌ذوق گیلانی+تصاویر

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،مدیرکل نهاد کتابخانه های عمومی استان گیلان و جمعی از اعضای شورای شهر طی مراسمی با اهدای ۲۵۰ جلد کتاب از نانوای کتابدار رشت تقدیر کردند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،مدیرکل نهاد کتابخانه های عمومی استان گیلان و جمعی از اعضای شورای شهر طی مراسمی با اهدای ۲۵۰ جلد کتاب از نانوای کتابدار رشت تقدیر کردند.

به نقل از مهر , این روزها دیگر کمتر کسی است که «ناصر بلباسی» را نشناسد. ایده جالب او و عمل گرا بودنش در ترویج فرهنگ مطالعه آنقدر جذاب بود که حتی پای «ناصر» به رسانه های خارجی هم کشیده شد و خوشبختانه این عمل خلاقانه  از دید مدیران استانی نیز پنهان نماند و مدیرکل نهاد کتابخانه های عمومی استان گیلان را بر آن داشت که شخصاً پا به عرصه گذاشته و طی مراسمی با اهدای ۲۵۰ جلد کتاب با ۱۵ عنوان، به همراه یک قفسه کتاب به نانوایی «ناصر»، حمایت خود را از وی اعلام و از ایده خلاقانه اش تقدیر کند.

آرزویی که به حقیقت پیوست

این نانوای خوش فکر درباره بازتاب کارش می گوید: وقتی کسی کاری را برای رضای خدا و علاقه اش  انجام دهد، ممکن ا۱۶۹۲۱۵۸ست دیر ولی حتماً پاداش کارش را می بیند.

ناصر بلباسی ادامه می دهد: وقتی که این کتابها را در نانوایی گذاشتم هیچ وقت فکر نمی کردم که روزی بتوانم اینقدر کتاب در نانوایی ام داشته باشم ولی خیلی دوست داشتم کتابهای متنوعی داشته باشم که مردم از خواندنشان لذت ببرند امروز به آرزویم رسیده ام و این به خاطر ایمانی بود که به کاری که انجام می دهم داشتم.

عمل مبتکرانه این نانوا اگرچه جذاب و نوآورانه است اما بی شک کارهایی از این دست اگر حمایت متولیان امر را نداشته باشد، نمی تواند به یک رفتار فراگیر اجتماعی تبدیل شده و تداوم یابد.

مدیرکل نهاد کتابخانه های عمومی استان گیلان درباره نقش حمایتی مدیران توضیح می دهد: بی شک مدیران نقش تعیین کننده ای در تداوم حرکتهای این چنینی دارند و از آنجا که وظیفه نهاد ما ترویج فرهنگ مطالعه است، تلاش می کنیم تا در راستای ترویج فرهنگ مطالعه، کتاب را در هر مکانی که باشد در اختیار مردم قرار دهیم.

امیر محمد پور ادامه می دهد: برای ما فرق نمی کند که افراد در چه مکانی مطالعه کنند و یا اینکه تاکید ویژه ای بر مطالعه در کتابخانه ها نداریم. مطالعه ممکن است در صف نانوایی باشد یا در مطب پزشک و یا در اتوبوس و تاکسی مهم این است که بتوان از زمان بهترین استفاده را برای مطالعه داشت.

وی می افزاید: همانطور که مقام معظم رهبری فرموده اند باید با کتاب انس داشته باشیم و در این راستا نهاد کتابخانه های عمومی استان گیلان از هر ایده جذابی که بتواند در این راه موثر باشد، حمایت می کند.

محمد پور همچنین به نقش رسانه ها در انعکاس رویدادهایی از این دست اشاره می کند و می گوید: رسانه ها به عنوان چشمان تیز بین مدیران عمل کرده و با انعکاس رویدادهایی از این دست می توانند مشوق جامعه باشند که در این میان رسانه ای مانند خبرگزاری مهر می تواند بسیار مفید به فایده باشد چرا که بخش عمده فعالیت خبرگزاری مهر در حوزه فرهنگ است و هر زمان که در این حوزه ورود کرده توانسته اثر گذار باشد.

ترویج فرهنگ کتابخوانی، نیازمند عملگرایی

بی شک کاری که «ناصر» انجام داده نشات گرفته از روحیه ای عملگرا بوده  که نشان می دهد رسیدن به هدف و انجام کارهای بزرگ لزوماً نیازمند ایجاد شرایط ویژه و خاص نیست.

عضو شورای شهر رشت با بیان اینکه عملکرد این نانوا باید سرلوحه کار مدیران شهری قرار گیرد می گوید: در مدیریت شهری به دنبال راهی هستیم که بتواند آشتی دهنده مردم با کتاب باشد که این نانوا با عملگرا بودن خود، الگوی مناسبی برای عملکرد ما محسوب می شود.

رضا رسولی می افزاید: این نانوای خوش ذوق از مدل مناسبی برای آشتی دادن مردم با کتاب استفاده کرده و ترویج فرهنگ کتابخوانی نیاز مبرم به ایده هایی از این دست دارد.

وی ادامه می دهد: خوشبختانه با تعاملی که بین مدیران شهری و نهاد کتابخانه های عمومی  صورت گرفته، اقدامات تازه ای در عرصه کتابخوانی اتفاق خواهد افتاد که بی شک رسانه ها نیز در انعکاس این اقدامات نقش معنا داری دارند.

رسولی می افزاید: انعکاس ابتکارات این چنینی می تواند حس مشارکت جویانه مردم را توسعه دهد که این امر موتور محرک توسعه شهر است.

۱۶۹۲۱۷۴یکی دیگر از اعضای شورای شهر رشت درباره لزوم فراگیر بودن اقداماتی که در حوزه کتابخوانی انجام می شود توضیح می دهد: برای ترویج فرهنگ کتابخوانی ترغیب کسانی که اصلاً کتاب نمی خوانند بسیار مهم تر از کسانی است که خودشان به صورت خودجوش به دنبال کتاب می روند و در اصطلاح اهل مطالعه هستند. به همین دلیل باید ترویج فرهنگ کتابخوانی فراگیر بوده و به گونه ای باشد که بتواند همه اقشار جامعه را به این مهم تشویق کند.

مظفر نیکومنش نودهی ادامه می دهد: کاری که این نانوا انجام داده از آن جهت دارای اهمیت است که توانسته در جایی که محل رفت و آمد اقشار مختلف جامعه بوده و از هر سن و جنسی به اینجا می آیند، شرایطی برای مطالعه فراهم کند که بسار حائز اهمیت است.

بدون شک در دنیای امروزی که پهنه وسیعی از ارتباطات را در خود جای داده، ترویج فرهنگ کتابخوانی در میان مردم و آشتی دادن آنها با کتاب نقش عمده ای در افزایش دانایی و وسعت بخشیدن به پهنه تفکر در جوامع را دارد. جوامعی که در رقابت شدید برای دستیابی به دانش جدید، نیازمند انس با کتاب بوده و از هر ایده جدیدی در پیشبرد این هدف حمایت می کنند.
۱۶۹۲۱۶۳

  ۱۶۹۲۱۷۱۱۶۹۲۱۷۲۱۶۹۲۱۵۶۱۶۹۲۱۵۹ ۱۶۹۲۲۴۳

 

Share